۱۳۹۴ بهمن ۲, جمعه

خامنه ای غیر مستقیم رد صلاحیت های گسترده را تائید کرد

khamenei.jpg




دویچه وله: عده‌ای شورای نگهبان را به برخورد جناحی متهم می‌کنند و می‌گویند با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و نیروهای میانه‌رو انتخابات غیررقابتی شده است. خامنه‌ای طی سخنانی گفته است مخالفان رأی بدهند، اما به مجلس نروند. 

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، چهارشنبه، سی‌ام دی ماه در دیدار با دست‌اندرکاران انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان، این دو انتخابات را "بسیار مهم و بزرگ" و یک "رقابت و مسابقه ملی" خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خامنه‌ای مهم‌ترین شرط یک رقابت سالم انتخاباتی را شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن و حتی آن کسانی خواند که "نسبت به نظام مسئله دارند".

خامنه‌ای چند روز پیش نیز از کسانی که او و نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند خواسته بود برای اعتلا و پیشرفت کشور و تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی در رأی‌گیری شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان

«رأی مخالفان به حامیان نظام»

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز چهارشنبه گفت: «ممکن است افرادی نسبت به نظام مسئله داشته باشند اما این افراد قاعدتاً نسبت به امنیت، پیشرفت و عزت کشور مسئله‌ای ندارند و بر همین اساس اگر خواهان استمرار امنیت ملی، افزایش عزت ملی و تضمین پیشرفت و حرکت رو به رشد کشور هستند، باید در انتخابات شرکت کنند.»

او در ادامه تاکید کرد که این حرف به معنای آن نیست که "بخواهند کسانی که نظام را قبول ندارند به مجلس بفرستند" زیرا "در هیچ جای دنیا، افرادی که اصل نظام آن کشور را قبول ندارند، به مراکز تصمیم‌گیری راه نمی‌دهند".

پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های نظارت شورای نگهبان، مشخص شد که صلاحیت اکثریت قریب به اتفاق داوطلبان اصلاح‌طلب، اصول‌گرایان میانه‌رو و حامیان دولت تائید نشده است.

رئیس جمهور حسن روحانی روز یک‌شنبه، ۲۷ دی در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره آمار رد صلاحیت‌ها گفته بود که با اطلاعاتی که به او رسیده این آمار "خوشحال‌کننده" نبوده است.

رد صلاحیت‌های دور از انتظار

روحانی وعده داد از همه اختیارات قانونی خود برای پیگیری وضعیت رد صلاحیت شده استفاده کند و از شورای نگهبان خواست شرایط اجرایی شدن درخواست خامنه‌ای مبنی بر رأی دادن کسانی که او و نظام را قبول ندارند، و برگزاری "انتخابات پرشور" را فراهم کند.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی رفتار هیئت‌های نظارت در بررسی صلاحیت‌ها را "بزرگ‌ترین خطای استراتژیک" اعضای این هیئت‌ها خوانده و ابراز امیدواری کرده که شورای نگهبان این خطا را جبران کند.

به نوشته روزنامه شرق، مبلغ با بیان این که به خاطر سابقه کاری با قانون به خوبی آشناست، هیئت‌های نظارت را متهم کرد که "بر اساس برخی گفتارها و رفتارهایی رأی داده‌اند که بسیاری از آنها فاقد مستندات قوی و معتبر قانونی بوده است".

او خاطر نشان کرد که این میزان رد صلاحیت برای هیچ‌کس قابل تصور نبود. حسین هاشمی، استاندار تهران نیز روز دوشنبه گفته بود که انتظار نداشته تعداد رد صلاحیت‌شدگان اینقدر زیاد باشد.

هشدار و حمایت از شورای نگهبان

به گزارش خبرگزاری ایلنا روز گذشته هشت نماینده‌ی اصول‌گرای مجلس نهم در نامه‌ی سرگشاده‌ای خطاب به دبیر شورای نگهبان، احمد جنتی نوشتند: «استدعا داریم که فارغ از تمایلات سیاسی نظارت‌کنندگان خدوم و محترم ترتیبی اتخاذ شود تا الک ریز به جای پالایش سلایق سیاسی برای سرند عمل اقتصادی نامزد‌ها به ویژه صاحبان پایگاه و جایگاه اجتماعی به کار گرفته شود.»

جنتی پیش از سخنرانی خامنه‌ای گفته است: «تمام تلاش ما بر برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، قانونی، رقابتی و در کمال امنیت متمرکز است و برای تحقق این هدف، شورای نگهبان در کلیه مراحل از جمله بررسی صلاحیت‌ها با دقت نظارت و اقدام خواهد کرد و تحت تأثیر فشارها و فضاسازی‌ها قرار نخواهد گرفت.»

رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار با تاکید بر این که "یک نهاد قانونی را نباید مورد افترا یا اهانت قرار بدهیم" با اشاره به شورای نگهبان گفت: «نه اینکه اشتباه نمی‌کند اما این دلیل نمی‌شود تضعیف کنیم. این باب اگر باز شود هرج و مرج خواهد شد.»

برخی از ناظران این سخنان را تائید عملکرد شورای نگهبان ارزیابی کرده‌اند و با توجه به اظهارات جنتی احتمال می‌دهند تلاش کسانی چون روحانی برای بازنگری در رد صلاحیت‌ها چندان موفقیت‌آمیز نباشد.

عده‌ای شورای نگهبان را به برخورد جناحی متهم می‌کنند و می‌گویند با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و نیروهای میانه‌رو انتخابات غیررقابتی شده است. رهبر جمهوری اسلامی نسبت به "افترا و اهانت" به نهادهای قانونی هشدار داد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر