۱۳۹۴ بهمن ۶, سه‌شنبه

روحانی در فرانسه




پیام رسانه‌ای مشترک ۵ نهاد حقوق بشری

روحانی در فرانسه: روابط تجاری با ایران را به هزینه‌ی حقوق بشر برقرار نکنید

                                                              نامه‌ی سرگشاده به فرانسوا اولاند

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۵ ژانويه ۲۰۱۶


فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)
و سازمان‌های عضو آن در فرانسه و ایران:
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)
کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC)
«جامعه‌ی حقوق بشر» فرانسه (LDH)

پاریس، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ (۵ بهمن ۱۳۹۴) ـ در دیدار هفته‌ی جاری اولاند و روحانی در پاریس حقوق بشر باید در کانون گفت‌وگوها قرار بگیرد. در نامه‌ی سرگشاده‌ای به رئیس جمهور فرانسه که امروز منتشر شد، سازمان‌های ما با تاکید از فرانسوا اولاند خواستند حقوق بشر را به نفع روابط اقتصادی نزدیک‌تر بین فرانسه و ایران نادیده نگیرد. موارد نقض حقوق بشر از زمان آغاز دوره‌ی رئیس جمهور کنونی ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و نباید آنها را به نام روابط تجاری نادیده گرفت. این دیدار فرصتی عالی برای فشار به ایران برای رعایت حقوق بشر است.

سازمان‌های ما همچنین به شرکت‌های فرانسوی و خارجی دیگر که قصد شرکت در فعالیت های اقتصادی در ایران دارند، مسوؤلیت‌شان برای هشیاری بیشتر در احترام به حقوق بشر و پرهیز از مشارکت در ارتکاب نقض حقوق بشر را یادآوری می‌کنند.

سازمان‌های ما در نامه‌ای به فرانسوا اولاند در چندین زمینه نقض آزاردهنده‌ی حقوق بشر در ایران را مطرح کردند:‌ از جمله آزادی بیان، آزادی اطلاعات، آزادی اعتقاد به دین، حقوق زنان، حق زندگی و حق انتخابات آزاد و منصفانه.

سازمان‌های ما یادآوری می‌کنند که در ایران:
• در حدود ۱۰۰۰ تن در سال ۲۰۱۵ اعدام شده‌اند که بیشترین تعداد پس از سال ۱۹۸۹ است؛
• قوه‌ی قضاییه هنوز به صدور حکم‌های غیرانسانی ادامه می‌دهد: قطع عضو، درآوردن چشم، آزمایش اجباری بکارت، شلاق و غیره؛
• در حدود ۱۰۰۰ تن فقط به دلایل سیاسی یا به‌خاطر فعالیت در دفاع از حقوق بشر حکم های طولانی زندان را سپری می‌کنند؛
• دست‌کم ۳۸ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نگار در نیمه‌ی ماه ژانویه ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برند؛
• اساسی‌ترین حقوق زنان زیر پا گذاشته می‌شود؛
• اقلیت‌های قومی و دینی مورد آزار قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها (از جمله پیروان آیین بهایی، مسیحیان، دراویش و مسلمانان اهل سنت) فقط به‌خاطر عمل به اعتقاد خود به زندان می‌افتند.

سه مدافع حقوق بشر از اعضای سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در حال حاضر در ایران زندانی هستند: نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف‌زاده. سازمان‌های ما از آقای اولاند می‌خواهند از همتای ایرانی خود خواهان آزادی آنها و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر زندانی در ایران شود.

این دیدار همچنین باید فرصتی برای رئیس جمهور فرانسه فراهم کند تا خواهان تضمین آزادی انتخابات پارلمانی در ماه فوریه ۲۰۱۶ (اسفند ۱۳۹۴) در ایران شود و بر اهمیت انتخابات آزاد و شفاف و سازگار با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران عضو متعاهد آن است، تاکید کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر