۱۳۹۴ بهمن ۶, سه‌شنبه

در حمله به سفارت عربستان ، ما از منویات « آقا » پیروی کردیم


بی بی سی


حسین باستانی: خبر دستگیری "حسن کردمیهن" به اتهام داشتن نقش کلیدی در حمله به سفارت عربستان سعودی، در حالی در رسانه‌های ایران منتشر شده که این روحانی، از سخنرانان بسیار بانفوذ هیات های بسیجی و مدیر چند مجموعه فرهنگی اصولگرا بوده است. همزمان با ذکر نام او در رسانه ها، غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضایی ایران اعلام کرده که فرد بازداشت شده نه تنها "در این ماجرا دخیل بوده" بلکه "برخی دستورات را داده است". حسن کردمیهن بعد از حمله به سفارت عربستان، حرف هایی را بر زبان راند که شاید نباید می زد.
او در یک سخنرانی خبرساز گفت به عنوان کسی که شهرت دارد همیشه "مطابق با منویات آقا حرکت کرده است و همیشه حرف آقا را زودتر متوجه می‌شده" از حمله به سفارت حمایت می کند. این روحانی افزود: "انتظار نداریم که آقا در این فضای بین‌المللی این کار را تأیید کنند ولی تقبیح نکردند." آقای کردمیهن، مشخصا با تاکید بر اینکه "غیرت و شور انقلابی، مورد اقبال آقاست" افزود: "نمی‌شود که به سر رفتن غیرت اجتماعی یک جوان توهین کرد، پس تربیت نکنید این جوری جوان را.

" اظهاراتی که پیش از سخنرانی معروف ۳۰ دی رهبر جمهوری اسلامی ایران بیان شد که در جریان آن – البته ضمن انتقاد از حمله به سفارت عربستان – گفت: "این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را موردتهاجم قرار دهند... جوان مؤمن و انقلابی و حزب‌اللهی را متهم نکنید به تندروی؛ اینها همان‌هایی هستند که خالصانه در صحنه حاضرند و آنجا که دفاع از امنیت کشور و خون دادن مطرح باشد در میدان می‌آیند." حسن کردمیهن از سوی دیگر، در ارتباط با برخورد نیروهای پلیس با مهاجمان به سفارت خبر داد در حالی که این نیروها تا مدتی با مهاجمان برخورد جدی می کرده اند، ناگهان رفتارشان تغییر کرده است: "یک دفعه راه را بازگذاشتند. نمی‌گویم نفوذی بوده است، شاید یک دفعه غیرت آن نیروی انتظامی اجازه نداده است.

" اظهاراتی که اندکی بعد از توضیح سخنگوی نیروی انتظامی در مورد نحوه مقابله با مهاجمان به سفارت بیان شد که گفته بود: "مردم را خیلی وقت ها نمی شود زد". آقای کردمیهن، مدیریت سه مجموعه بزرگ فرهنگی ایران به نام "موسسه فرهنگی – دینی نورمعرفت" (کرج) و "موسسه فرهنگی – دینی بهشت" (تهران) و "حوزه علمیه امام محمد باقر" (تهران) را در کارنامه خود دارد که با استفاده از بودجه های سنگین عمومی به انجام فعالیت های تبلیغی می پردازند.

او همچنین، سازماندهی کننده "هیات الرضا" در کرج و سخنران معروف هیات "سیده زینب" تهران بوده که هر دو، از مکان های معروف تجمع نیروهای بسیج محسوب می شوند. او علاوه بر همه اینها، از شناخته شده ترین چهره های ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۳۹۲ و رئیس ستاد انتخابات او در کرج نیز بوده است. مدیرفرهنگی مورد تمجید آیت الله خامنه ای وبسایت موسسه نور معرفت، شش روز پیش از حمله به سفارت عربستان گزارش دیدار ۵ سال پیش حسن کردمیهن و سایر اعضای هیات مدیره این موسسه با آیت الله خامنه ای را بازنشر داد که ترکیب حاضران در آن، نشان دهنده جایگاه این روحانی در محافل حکومتی بود: در این دیدار علاوه بر آقای کردمیهن، نماینده رهبر در استان البرز، رئیس دادگستری و استاندار وقت استان البرز و علیرضا پناهیان سخنران معروف مراسم مذهبی دفتر رهبری هم حضور داشتند. 

در آن روز آیت الله خامنه ای بعد از گزارش حسن کردمیهن از فعالیت های خود و همکارانش گفت گزارش های مکتوب موسسه نور معرفت را "به دقت مطالعه کرده" و "از جریان فعالیت‌های این مجموعه آگاه است" و افزود: "فعالیت های مجموعه شما مانند چشمه ای است جوشان که همواره می جوشد، در صورتی که فعالیت نهادها و سیستم های دولتی مانند زدن چاهی عمیق که با هزینه های گزاف و پر زحمت شاید به نتیجه برسد.

" حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، اول بهمن در اشاره ای به آقای کردمیهن و البته بدون اشاره به سطح حامیان حکومتی او اعلام کرد که عاملان حمله به سفارت عربستان "بیش از ۱۰ سال است که در کرج و تهران و با محورهایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند و از مسئولان نیز عده‌ای دانسته و ندانسته از آنها حمایت کرده‌اند". این مقام امنیتی همچنین گفت که سازماندهی حمله به سفارت عربستان "از سوی فردی در خارج از کشور صورت گرفته" و "شخص بیرونی که لیدری این ماجرا را برعهده داشته به داخل منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفته است". اظهاراتی که این تصور را ایجاد می کرد که حمله به سفارت، از سوی یک عامل بیگانه در یکی از کشورهای "دشمن" جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

این در حالی بود که به زودی معلوم شد که کشور مورد نظر، جایی جز سوریه نیست که آقای کردمیهن در آنجا، مشغول کمک به نیروهای نظامی بوده است. محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اخیرا با تاکید بر نقش حسن کردمیهن در حمله به سفارت عربستان، اعلام کرده: "آقای کردمیهمن که برای مدتی در کشور سوریه به‌سر می‌برد، پس از ورود به ایران توسط مقام‌های انتظامی در فرودگاه بازداشت شد.

" حضور این روحانی در سوریه، در شرایطی بود که در سال های اخیر، نام او نه در جایگاه یک "داوطلب" ساده، که به عنوان یکی از چهره های موثر در فرایند اعزام نیرو به آن کشور مطرح شده است. وی، که استاد ورزش رزمی جود هم هست، از سازماندهی کنندگان و سخنرانان نیروهای راهی سوریه تحت عنوان "کبوتران حرم" (مدافعان حرم حضرت زینب) بوده که پوسترهای تبلیغاتی این سخنرانی ها، در مناطق مختلف تهران و کرج توزیع شده است. 

از حسن کردمیهن، همچنین عکس های مختلفی، از جمله در کنار سرتیپ حسین همدانی سازماندهی کننده متوفای نیروهای اعزامی ایران به سوریه، و نیز در هنگام نظارت بر تمرین جودو در دمشق وجود دارد که این آخری، تحت عنوان "تصاویر تمرین مشترک تیم ملی جودوی سوریه با باشگاه علی حیدر تهران در باشگاه هیات کبوتران حرم رضوی" منتشر شده است. 

"دانشجوی اخراجی" که "درس طلبگی" خوانده؟ با وجود تمام این سوابق، غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضایی ایران روز چهارم بهمن در "معرفی" غیرمستقیم آقای کردمیهن به این توصیف بسنده کرد که "این فرد ۱۰ سال قبل دانشجوی اخراجی در یکی از استان‌های شمالی کشور بوده که یکی از عناصر فعال دفتر تحکیم هم به شمار می‌آمده" و "به صورت غیرحضوری دروس طلبگی را خوانده".

اشاره سخنگوی دستگاه قضایی ایران، ظاهرا به سابقه تحصیل حسن کردمیهن در دانشگاه گیلان در رشته مکانیک است، زمانی که او پیش از پیوستن به بسیج دانشجویی و پیمودن پله های ترقی، مدتی با انجمن اسلامی دانشگاه گیلان همکاری کرد که در اوایل دهه ۱۳۸۰ و در پی انشعاب دفتر تحکیم وحدت به دو طیف علامه و شیراز به طیف دوم (منتقد اصلاح طلبان) نزدیک شد. 

همکاری با بسیج، زمینه ساز انتخاب آقای کردمیهن، که در آن زمان طلبه بود، به سمت مسئول دفتر رضا رمضانی گیلانی امام جمعه وقت کرج (از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴) شد که در طول همین مدت، لباس روحانیت به تن کرد. قابل تامل است که سخنگوی دستگاه قضایی ترجیح داده در معرفی یک سخنران خبرساز هیات های بسیجی و مدیر چند موسسه فرهنگی معروف اصولگرا در سال های اخیر او را "دانشجوی اخراجی" و "یکی از عناصر فعال دفتر تحکیم" (در دهه ۱۳۸۰) بنامد، و از روحانی مشهوری که سابقه مدیریت یک حوزه عملیه را در پرونده خود دارد، تحت عنوان شهروندی یاد کند که مدتی "به صورت غیرحضوری دروس طلبگی خوانده". این شیوه اطلاع رسانی، گذشته از میزان اعتبار محتوای آن، مهمترین ابهامات مربوط به ماجرای سفارت عربستان را ناگفته گذاشته است. به عنوان نمونه، اینکه چه ساز و کاری باعث می شود افرادی چون حسن کردمیهن بتوانند "دستور دهنده" اشغال یک سفارتخانه باشند که امنیت آن توسط دولت ایران تضمین شده است؟

شاید بخش تعیین کننده پاسخ این سوال، در اظهارات حسن کردمیهن باشد که در دفاع از حمله به سفارت عربستان گفته "همیشه حرف آقا را زودتر متوجه می‌شده" و تاکید کرده است: "انتظار نداریم که آقا در این فضای بین‌المللی این کار را تأیید کنند ولی تقبیح نکردند". نمی توان با اطمینان گفت که آیا سایر کسانی که با شعار دفاع از رهبری در خیابان ها اقدامات خشونت بار انجام می دهند نیز مشابه همین برداشت ها را از "محذوریت های رهبری" دارند یا خیر.

با وجود این، واضح است که آیت الله خامنه ای، تاکنون به هر علت مایل نبوده حتی جمله ای در این حد را بر زبان بیاورد که "شکستن قوانین جمهوری اسلامی ایران در خیابان ها از سوی نیروهای حزب الله حرام است" یا "مرتکبان چنین کاری باید به اشد مجازات برسند". به نظر می رسد تا وقتی رهبر جمهوری اسلامی، حتی بعد از اقدامی در حد آتش زدن یک سفارت خارجی، از این اقدام به اندازه "تندرو دانستن جوانان مومن و حزب اللهی" انتقاد می کند، این جوانان به انجام اقدامات مشابه ادامه خواهند داد. گذشته از آنکه هر بار مشخصا، به چه کسانی یا چه مکان هایی حمله کنند. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر