۱۳۹۴ بهمن ۷, چهارشنبه

عزای عمومی اعلام می کنم، واکنش امام جمعه کاشان به حضور معتمد آریا


نمازی با اشاره به دعوت بازیگر زن به کاشان گفت: همگان بدانند کاشان به دلیل جایگاهی که در تشیع در طول تاریخ داشته، تحمل برگزاری مجالس لهو و لعب را ندارد.
آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان در جلسه تفسیر قرآن با ابراز تأسف اظهار کرد:

 من همواره در طول سال‌های حضور در کاشان از مسئولان شهر و نظام حمایت کرده و می‌کنم و اگر جایی گلایه وجود داشته تذکر می‌دادم اما از طرح آن در اجتماعات، سخنرانی‌ها و خطبه‌های در قالب تذکرهای عمومی پرهیز می‌کردم ولی در روز گذشته واقعه تلخی در کاشان اتفاق افتاد که «ذائقه حزب‌اللهی‌ها» را تلخ کرد و غصه خوردم که مگر در این شهر حساب و کتاب وجود ندارد.
فاطمه معتمدآریا که روز یکشنبه چهارم بهمن، برای شرکت در جلسه پرسش‌ و پاسخ فیلمی هنر و تجربه‌ای به نام «یحیی سکوت نکرد» در سینمای شهر کاشان، به این شهر سفر کرده بود، با مخالفانی روبرو شد که چندان علاقه‌ای به حضور وی در این شهر نداشتند.
نمازی با اشاره به دعوت از فاطمه معتمدآریا بیان کرد: چگونه یک‌نفر که سمتی هم ندارد در گوشه نهادی از ارشاد تهران درخواست اعزام هنرپیشه‌ای که – دارای وضعیت مناسبی نیست – به کاشان می‌دهد.
نمازی کرده که «پس از این جریان دیروز عصر مطلع شدم که این خانم بازیگر به همراه گروه محافظ وارد کاشان شده است.»
وی ادعا کرده که «آن‌چنان وضعیت ظاهری وی بد بوده که گویا هنگام ورود وی به خیابان تمهیداتی فراهم می‌کنند تا کسی وی را با آن وضعیت نبیند.»
خبرگزاری ایلنا از قول مصطفی جوادی‌مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان نوشته که «نماینده ولی فقیه، امام جمعه کاشان، شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان و سایر ارگان‌ها» با حضور خانم معتمدآریا در نشست مخالف بودند.
نمازی گفته که «متأسفانه برخی مسئولان نهادهای مسئول این توجیه را داشتند که چون ایشان مجوز دارد کسی مزاحم او نشود.»
امام جمعه کاشان با اشاره به حضور برخی خانم‌های چادری که از قبل به مکان مراسم رفته بودند، ادعا کرد: برخی مأموران کسانی که ظاهر اسلامی داشتند را از آن‌جا بیرون می‌کنند و حتی برخورد ناشایست با برخی بانوان محجبه صورت می‌گیرد حتی یکی از بانوان که مجبور به ترک سالن شده، آسیب دیده است.
وی در خصوص عدم شرکت خود در شورای اداری شهرستان اظهار کرد: من در این شورا شرکت نکردم تا آنکه استاندار اصفهان بعد از جلسه به دفترم آمد من از ایشان گلایه کردم و گفتم که این سرزمین با خون هزاران شهید استوار است و اما این چه کاری است که آقایان انجام داده‌اند.
نمازی به اشاره تصمیمش مبنی بر اعلام «عزای عمومی»! در روز جمعه در کاشان گفت: مصیبت بزرگی است! در این شهر مذهبی کهن‌سال، با این همه سوابق روشن صلحا و متقین و برخوردار از مردم متدین و بهره‌مند از خانواده‌های شهدا چه جوابی خواهیم داشت.
امام جمعه کاشان بیان کرد:‌ به مسئولان شهرستان اعلام شد با جدیت و قوت وارد عمل شده و تمام افرادی که در ضرب و شتم متدینین و خانم‌های محجبه نقش داشتند باید مجازات شوند.
وی تصریح کرد: همگان چه آن‌هایی که در تهران، اصفهان و چه در شهرستان (کاشان) هستند بدانند کاشان به دلیل جایگاهی که در تشیع در طول تاریخ داشته تحمل برگزاری مجالس «لهو و لعب» را ندارد.
روایت فاطمه معتمدآریا از اتفاقات کاشان
فاطمه معتمدآریا در گفت‌وگو با «شرق» روایتی از اتفاقاتی که در کاشان برایش رخ داده بیان کرده است و هرچند در ابتدا از خوشحالان حضورش در این شهر سخن گفته و خوشحالی اش از حضور این خوشحالان، اما در انتهای گفتگو به صراحت بیان کرده که توهین، تهمت و دروغ را نمی‌پذیرد.
‌در سفر شما به کاشان، چه اتفاقی افتاد؟
یکشنبه بعدازظهر برای جلسه پرسش‌ و پاسخ فیلم «یحیی سکوت نکرد» به‌ همراه کارگردان و عده‌ای از مسئولان سینما تجربه به کاشان رفتیم. در ورودی شهر گروهی از هنرمندان و هنردوستان، به استقبال ما آمدند، با هم گشتی در شهر زدیم و از آن‌ همه زیبایی در معماری این شهر انرژی گرفتیم. سری هم به موزه عروسک‌ها زدیم. وقتی به سینما رسیدیم، به ما گفتند که از در پشتی وارد شویم، خوشبختانه سالن تقریبا پر بود. جلسه پرسش‌ و پاسخ بسیار خوب برگزار شد و ساعتی دوست‌داشتنی را گذراندیم. در طول نشست سروصداهایی از بیرون شنیده می‌شد و مسئولان مرتب در رفت‌ و آمد بودند. جلسه تمام شد و ما هم به تهران برگشتیم… .
فقط همین؟

این چیزی است که من دوست دارم از سفرم به کاشان در خاطرم بماند.

می‌شود در مورد اتفاقات ناخوشایندش بگویید؛ آنهایی که دوست دارید فراموش کنید!؟

(قدری مکث) بیانش سخت است… ، واقعیت این است که در آنجا عده‌ای که به هر دلیل مخالف من بودند، به حضورم در شهرشان اعتراض کردند و عده‌ای هم از حضورم بسیار خوشحال شدند و من خوشحال‌تر که بار دیگر به شهری قدم گذاشته‌ام که هنوز بوی تمدن و تفکر می‌دهد. این اتفاقی است که در کاشان افتاد.

 نمی‌خواهید جزئیات بیشتری را بگویید؟

خب، ترجیح می‌دهم از جزئیات خوب حرف بزنم، از جوانان بااستعدادی که با سؤالات دقیق و حساب‌شده در مورد فیلم ما را غافلگیر کردند و این دستاورد بزرگی برای سینمای هنر و تجربه بود و دیگر از نظم و انضباط و درایت و همکاری مقامات و مسئولان سینمایی و همچنین از همراهی سینماگران کاشان باید بگویم که بسیار سپاسگزار آنها هستم. من از سفر به کاشان این‌ها را همیشه به‌ خاطر خواهم داشت… ، چیز دیگری هم لازم است؟…


گویا اتفاقات دیگری هم افتاده بود؟
ببینید من با اینکه کسی با کار من و حرفه‌ام و حتی خود من مخالف باشد مشکلی ندارم ولی رفتارهای تهاجمی، توهین، بی‌احترامی، دروغ، تهمت و بی‌قانونی را نمی‌پذیرم و این اتفاقی است که در آنجا افتاد و من علاقه‌ای هم به بیان و شرح جزئیات اتفاقات ناخوشایند ضدفرهنگی ندارم. فقط امیدوارم برگزاری این‌گونه جلسات هنروتجربه برای سینماگران پربارتر و مفیدتر تداوم داشته باشد. البته آرزو می‌کنم بعضی از تجربیات ناخوشایند هم دیگر تکرار نشود.



واکنش پرویز پرستویی به اتفاقات کاشان: با کسانی که سرمایه‌های مملکت را غارت کردند چنین برخوردی نکردیم, عزای عمومی اعلام کنیم ولی برای میهمان‌نوازی ایرانی

انتشار خبر برخورد بد با فاطمه معتمد‌آریا در کاشان پرویز پرستویی را به واکنش واداشت.

پرویز پرستویی در حمایت از همکار قدیمی خود چنین نوشت : «حتما در دنیای مجازی ورسانه ها شنیدید که چه توهینی به بازیگر ارزنده و همکار خوب من در کاشان ، شهر سهراب سپهری شده . فقط میتونم بگم برای اون دسته از هموطنانی که مرتکب چنین عمل زشت وپست شده اند متاسفم چرا که معتمد آریا دشمن نیست بلکه یکی از هنرمندان خوب کشورمان است .چه خوب است که دوغ را از دوشاب تشخیص دهیم .این برخورد شایسته با یک هنرمند نیست،یادمان باشد با کسانی که سرمایه های مملکت را غارت کردند چنین برخوردی نکردیم.»

واکنش ها به اتفاقات کاشان/ عزای عمومی اعلام کنیم ولی برای میهمان‌نوازی ایرانی

محسن امیریوسفی، کارگردان سینمای ایران با نوشتن یادداشتی نسبت به اتفاق پیش آمده برای فاطمه معتمد‌آریا در سینمای کاشان واکنش نشان داد. 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او در این یادداشت نوشته است: 

«برای سیمین بانوی سینمای ایران 
خبررا که شنیدم شوکه شدم، اعتراض به حضور فاطمه معتمدآریا در کاشان! این بود رسم مهمان نوازی؟! شهری با فرهنگ چندهزارساله، با پشتوانه غنی از حضور بزرگان مذهب تشیع، با معماری سحرانگیز، با سهراب سپهری، دکتر آریانپور، کمال الملک، ابوالحسن صبا و با ده ها افتخار دیگر. 

نمیدانم آن افراد محترمی! که آن روز پشت در سینما تجمع کرده بودند میدانستند اعتراضشان به چه کسی و چه چیزی است؟! فیلمی بنام "یحیی سکوت کرد" با مجوز قانونی ساخته شده و دراکرانهای محدودی که دارد با هزارامید و آرزو، جشن شروع اکرانش در کاشان است و کارگردان جوان به همراه بازیگر فیلم، چند ساعتی مهمان آن شهر میشوند. این آدم‌ها از کجا بودند؟ کدامین دیار؟ درسه دهه ی گذشته چند بارمیهمانِ بازیهای ماندگارش بودند؟ و با بازیهای درخشان او در سینما و تلویزیون خندیدند و گریستند. چه کسی بهتر از سیمین بانوی سینمای ایران توانسته مصائب زنی رنج دیده در «روسری آبی» مادر یک جانباز در «گیلانه» و معصومیتی طنازانه را در «هنرپیشه» و فیلمهای کمدی اش برای‌مان تصویر کند که حالا به حضورش در یک شهر این چنین اعتراض می‌شود؟

شنیدم که جمعه را روز عزای عمومی اعلام کردند.موافقم، با این توضیح که جمعه باید روز عزای عمومی "میهمان نوازی" ما ایرانیان باشد.






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر