۱۳۹۵ مرداد ۲۹, جمعه

دولت ملاحظه کاری را کنار بگذارد / اما جعه ها حق دخالت در امور اجرایی را ندارند

علی مطهری
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با تمام توفیقاتی که تا کنون داشته، برای اصلاح امور کشور باید ملاحظه کاری را کنار بگذارد.
به گزارش ایرنا، علی مطهری شامگاه پنجشنبه در جمع حامیان دولت تدبیر و امید در استان زنجان افزود: در صلاح و فساد یک حکومت، ساختار آن موثرتر است و نه شخصیت ها.
وی یادآورشد: ما باید به این توجه کنیم که هر مقدار شخصیت های صالح داشته باشیم اگر ساختمان نظام اجتماعی ما صالح نباشد آنان نمی توانند به مقاصد خود برسند.
مطهری اظهار کرد: امروز اشتباه های مکرر و زیاد جامعه خودمان را می بینیم کم کم به این فکر فرو می رویم که شاید ساختار و سازمان جامعه ما دچار اشکال باشد .
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در ساختار نادرست، با وجود شخصیت های صالح و رهبران خوب و خیرخواه اصلاحات اجتماعی به سختی انجام می شود و شخصیت های ما در درون این ساختار هضم می شوند.
وی خاطر نشان کرد: اگر چنین موضوعی باشد ما باید قانون اساسی و ساختار خودمان را اصلاح کنیم، این یکی از مشکلات امروز ماست.
مطهری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، نبود وحدت و همبستگی ملی است که هر مقدار از انقلاب اسلامی پیش آمدیم از خلوص نیت ها کم شده و بر اختلاف ها و تفرقه ها اضافه شده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مساله خلوص نیت و اخلاص گاه تبدیل به قدرت پرستی شده است و این مغایر با قدرت طلبی است.
وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما آن خلوص نیت های اوایل انقلاب کمتر شده، قدرت پرستی و مساله جناح گرایی و تعصبات گروهی رایج شده است و کمتر افرادی راداریم که ملی فکر کنند و به فکر منافع ملی باشند.
مطهری ابراز کرد: شهید مطهری ۶ آفت را برای نهضت اسلامی ما ذکر می کنند که یکی رخنه فرصت طلبان، نفوذ اندیشه های بیگانه، تجدد گرایی افراطی که ما به خاطر مقتضیات زمان مسائلی را وارد اسلام کنیم و مسائلی را از اسلام خارج کنیم چون دنیای امروز این ها را جهان می پسندد، یکی دیگر آفتی از نوع معنی است بدان معنا که خلوص نیت ها و اخلاص ها کم شود، خلوصی که قبل از انقلاب و خلوصی که در جنگ بود کجا و حال و هوای این روزها کجا؟ در مقایسه تفاوت بسیاری پیدا شده است که باعث تفرقه و تشدد هم شده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تفرقه و تشدد یکی از عوامل قرآنی برای انقراض جوامع انسانی است.
وی افزود: ما چهار عامل را دلیل انقراض جوامع می دانیم، یکی غلبه ظلم بر عدالت، فساد اخلاقی است، اگر در جامعه ای فساد حاکم شد، آن جامعه از بین می رود، عامل سوم ترک امر به معروف و نهی از منکر است و چهارم تفرقه و تشدد.
مطهری یادآورشد: این سنت خداوند است که عملکرد خود آن جوامع سرنوشت آنان را تغییر می دهد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ارزیابی کارها، حرکت مفیدی است و باعث می شود که راه برای آینده روشن شود و سنجش هر کاری نیاز به معیار دارد.
وی اظهار کرد: مقیاس سنجش و ارزیابی عملکرد یک دولت، شعارهای اولیه انقلاب است، مثل استقلال آزادی، عدالت اخلاق و معنویت، در سیاست خارجی در عملکرد اقتصادی و فرهنگی همه این شاخص ها قابل مشاهده و اندازه گیری است.
مطهری خاطر نشان کرد: در سیاست خارجی به حتم دولت یازدهم موفق بوده و فکر نمی کنم کسی بتواند بگوید در سیاست خارجی توفیقی نداشته و این مطلب روشنی است و ما از انزوا خارج شدیم و ایران هراسی در دنیا کم شده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در میان اکثر کشورهای عرب، ایران هراسی وجود دارد که باید مشکل را حل کرد.
وی با بیان اینکه توفیق برجام فرصت مهمی است و باید از آن بیشترین استفاده را ببریم، ادامه داد: اینکه اشکال تراشی کنیم کار درستی نیست، فرصتی ایجاد شده و اینکه هر چه بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم، بستگی به رفتار ما دارد و این موضوع کلیشه ای نیست و اگر درست عمل کنیم، بیشتر از برجام استفاده می کنیم.
مطهری اضافه کرد: همانطور که از حضور اوباما در آمریکا باید استفاده کنیم، معلوم نیست که وجود یک چنین رئیس جمهوری در آمریکا تکرار شود، کسی که عاقل تر از روسای جمهوری قبلی است و به نظر می آید تعلق خاطری به اسلام و مسلمانان دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم و بعید است که این فرصت تکرار شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مساله رابطه با آمریکا را نباید تابو کرد، عده ای رابطه با آمریکا را ختم انقلاب می دانند و این اشتباه است.
وی ابراز کرد: اگر امروز ما با آمریکا رابطه داشتیم، این همه مشکل بانکی هم نداشتیم، صرف رابطه مشکل ندارد و مهم این است که ما از آن اصول مبانی خودمان دست برنداریم.
مطهری افزود: در سیاست خارجی لازم است که به کشورهای اسلامی نزدیک تر شویم، سوء تفاهم ها باید از بین رود، مساله شیعه و سنی مهمترین مشکلی است که باید از بین برود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید در رفتار خودمان آسیب شناسی بکنیم که آیا رفتار ما با اهل سنتی درست بوده یا نه.
وی یادآورشد: در سیاست داخلی، دولت توفیق چندانی نداشته است، مثل وقایعی که در مساله مطبوعات رخ داد و دخالت های قوه قضائیه که حاکی از حاکمیت دو گانه است، داستانی که در مورد هفته نامه یالثارات اتفاق افتاد نمونه ای از آن است.
مطهری اظهار کرد: باید مرجع واحدی باشد و نمی شود که دو مرجع حکومت کند و دولت در این نقاطع ایستادگی لازم را نداشته است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی کنسرت ها را از دیگر موضوعاتی خواند که حاکمیت دو گانه ای در مورد آن جاری است و گفت: تکلیف موسیقی در اسلام روشن است و می گوید که موسیقی غنایی حرام است، موسیقی غنایی آن است که خفت عقل بیاورد و کارهای سبک سرانه از انسان سر بزند و از حال عادی خارج کند.
وی خاطر نشان کرد: اگر مشکلی ندارد و حلال است، معنی ندارد که فلان امام جمعه بگوید در شهر مشهد حرام است و درسایر شهرها حلال، مگر می شود؟ این به معنای حکومت فدرالی است.
مطهری تصریح کرد: ‘اگر می خواهیم اینگونه باشد، فردا هر استان برای خود قوانین را می پذیرد و کم کم می توان مشاهده کرد که استان ها اعلام خود مختاری می کنند، این نمی شود و باید روشن شود و دولت باید در مقابل این گونه تک روی ها و استدلال ها بایستد.’
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امام جمعه ها حق دخالت در امور اجرایی را ندارند.
وی ادامه داد: دخالت در کار همدیگر، کارهای غلطی است که باید اصلاح شود و دولت اگر بخواهد در مقابل این امور عقب نشینی کند، فایده ندارد و آن موقع چه فرقی است بین این دولت و دولت ها قبلی!
مطهری اضافه کرد: خط قرمزهای مصنوعی که در مطبوعات درست شده است، مثل اینکه حق ندارند در مورد حصر خانگی بنویسند، خوب چرا؟
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: می خواهیم که این مشکلات حل شود، انتقاد از قوه قضائیه امکان ندارد، کوچکترین انتقاد از این قوه موجب عکس العمل است، این کشور اگر می گوییم آزادی بیان دارد، باید واقعی باشد، نمی توان شعار داد.
وی ابراز کرد: در مورد بحث حقوق بشر، گاه سازمان های بین المللی ایراد می گیرند، حقوق بشر در ایران به دو بخش تقسیم می شود که بخشی مربوط به احکام شرعی است و اجرای حدود.
مطهری افزود: مبانی ما مبانی درستی و هیچ راهی هم جز آنچه که اسلام گفته درست نیست.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ‘گاه قوانین ما هم ایراد دارد و باید آنرا پذیرفت، روزنامه نگاری را دو ماه در حبس انفرادی قرار می دهید و همسرش می گوید، بعد از تحمل دو ماه انفرادی، یک مصاحبه هم با بی بی سی انجام می دهد حالا او را می گیرید، اینها کار زشتی است و باید اینها را گفت.’
وی یادآورشد: ‘نگوییم که ما هیچ ایرادی نداریم بلکه بگوییم برخی از کارهایمان اشتباه است و برخ دیگر درست و مشکل را بپذیریم و به دنبال رفع اینها باشیم و حالت قداستی به خود نگیریم که چون حکومت ما اسلامی است پس همه کارهایمان درست است، این موضوع در زمان پیامبر هم وجود نداشت.’
مطهری اظهار کرد: دولت وعده هایی در مورد این مسائل داده و به نظرم خوب عمل نکرده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمکلرد اقتصادی دولت توفیق نسبی داشته است گفت: نخست قانون گرایی در کشور حاکم شده است، مشکل اساسی در دولت گذشته قانون شکنی و قانون گریزی بود.
وی خاطر نشان کرد: این دولت خیلی قانون گراتر بوده و مصوبات دولت هم که به مجلس وارد می شود، خیلی کم مغایر با قانون است و وضعیت با گذشته تغییر کرده و این یک نکته مثبت نسبت به عملکرد اقتصادی دولت است.
مطهری ادامه داد: انضباط مالی که در این دولت ایجاد شده نسبت به دولت قبل، قابل توجه بوده و ثبات اقتصادی و نبود نوسان بالا نقاط مثبتی است که در این دولت به وجود آمده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توفیقاتی در نفت و کشاورزی داشتیم و حادثه کاهش شدید قیمت نفت و میراث دولت گذشته از تحریم ها عوامل بازدارنده ای بود و مشکل بزرگی برای این دولت به وجود آورد که هم اکنون هم دولت با یک مضیقه مالی بزرگی روبروست.
وی ابراز کرد: یک ضعف دیگری که دولت دارد ملاحظه کاری در امور اقتصادی است، مصالحه یعنی رو در بایستی و رفیق بازی، کسی می تواند امر و احکام خدا را اقامه کند که اهل ملاحظه کاری نباشد.
مطهری تصریح کرد: ما در خیلی از موارد دچار رو در بایستی هستیم، مثل یارانه ها که همه می گویند باید قطع شود اما در عمل کسی دست به کار نمی شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کاری به مصلحت جامعه است، باید عمل شود، حتی اگر به قیمت رای نیاوردن یک مسئول تمام شود.
وی به موضوع موسسه ثامن الحجج اشاره و اضافه کرد: موسسه ثامن الحجج، یک موسسه تعاونی فرش در سبزوار بوده که طبق قانون فقط می توانست در حیطه سبزه وار فعالیت کند، کم کم تابلو نصب می کند.
مطهری افزود: مردم فکر می کنند به نام آستان قدس است و تبلیغات می کند، به طور معمول این افراد وارد هستند و سریع به چند امام جمعه و فرمانده نیروهای نظامی متصل می شوند و آن نهادهای نظارتی هم جرات جلو آمدن پیدا نمی کنند و در نهایت فاجعه درست می شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی هم نمی گوید که این موسسه اعتباری از کجا مجوز گرفته است و ناگهان یک میلیون و ۳۸۰ هزار سهامدار طلب کار پیدا می شود.
وی یادآورشد: این موسسه می گوید، ۴۰ درصد سود می دهم و بانک مرکزی نمی گوید که این ۴۰ درصد را از کجا می آوری و نظام اقتصادی کشور را مخدوش می کنی، تا زمانی که سهامداران جلوی بانک مرکزی جمع می شوند.
مطهری تصریح کرد: مشکل کشور ما این است می داند تخلف می کند اما چون ملاحظه کاری جریان دارد، برخورد انجام نمی شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نهادهای حکومتی و نظامی در اقتصاد از دیگر مشکلات کشور است و این ها دست دولت است و بخشی از اقتصاد دست دولت نیست و بخواهند تحولی در اقتصاد ایجاد کنند و بورس را به نوسان بیاندازند، می توانند.
وی تاکید کرد: تکلیف اینها باید مشخص شود و مصلح واقعی کسی است که اهل مصالحه نباشد.
مطهری اظهار کرد: دولت با توجه به شرایط و کارشکنی هایی که می شود و موضوع کاهش شدید قیمت نفت، توانسته یک آرامش و ثباتی در کشور ایجاد کند و در مساله عملکرد فرهنگی هم توفیق نسبی داشته و توفیق کامل نبوده و اقبال مردم به سینما بیشتر شده و توانسته نیروهای قابل قبولی تولید کند واهالی فرهنگ و هنر دلگرم شده اند اما دچار برخی تساهل و مسامح های فرهنگی هم هست.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نتوانسته به فرهنگ عمومی کشور رسیدگی کند، هیچ دولتی تا کنون برای اصلاح مسائل فرهنگ عمومی کشور دست به کار نشده است.
وی خاطر نشان کرد: دولت یکی از مربی های جامعه است و باید مسائل فرهنگ عمومی را حل کند، اینها جزء وظایف دولت است.
از یک رئیس جمهور تدارکچی در برابر رهبرنظام تا یک رئیس جمهور دست بسته در برابر گماشتگان رهبر نظام  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر