۱۳۹۵ مرداد ۲۰, چهارشنبه

غیراز احمدی نژاد هرکس به اوباما نامه بنویسد جاسوس و فتنه گر می باشد

صادق زیبا کلام
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر ما هم برای رییس‌جمهور آمریکا نامه بنویسیم اقداممان غیرقانونی نیست، اما با این تفاوت که اگر بنویسیم به ما می‎گویند جاسوس و فتنه‎گر.
به گزارش آنا، صادق زیباکلام درباره نامه محمود احمدی‌نژاد به رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اظهار کرد: بحث این نیست که آقای احمدی‌نژاد در چه جایگاهی قرار دارد که صلاحیت نوشتن به باراک اوباما را داشته باشد، اما رئیس دولت‌های نهم و دهم به خوبی می‌داند که قوه قضاییه در آمریکا مطلقاً تحت تأثیر سایر قوا نیست به عبارتی قوه قضاییه ایالات متحده آمریکا کاملاً مستقل است. ضمن اینکه مشاهده کردیم هفته گذشته دادگاه تجدیدنظر آمریکا چه رأیی را صادر کرد.
وی درباره رأی دادگاه تجدیدنظر آمریکا افزود: دادگاه اول (بدوی) رأی به مصادره اموال بنیاد علوی برای اخذ غرامت به قربانیان بمب‌گذاری بیروت داده بود، اما دادگاه تجدیدنظر صراحتاً خلاف آن رأی را داد زیرا برای دادگاه تجدیدنظر رابطه بنیاد علوی یا وابستگی آن با جمهوری اسلامی محرز و ثابت نشده بود.
این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: دادگاه تجدید نظر ایالات متحده آمریکا گفته بود «اسناد و مدارکی که بنیاد علوی به ما داده است حکایت از خصوصی بودن این نهاد دارد پس وابسته به حکومت ایران نیست». بنابراین دادگاه تجدیدنظر رأی دادگاه اول (بدوی) را نقض کرد.
زیباکلام قوه قضاییه ایالات متحده آمریکا را کاملاً مستقل دانست و گفت: با توجه به ماهیت قوه قضاییه آمریکا، آقای اوباما چگونه می‌تواند درخواست احمد‌ی‌نژاد را اجرایی کند؟
او به هدف اصلی نامه رئیس دولت‌های نهم و دهم به اوباما اشاره کرد و افزود: آقای احمدی‌نژاد به خوبی می‌داند که قوه قضاییه آمریکا مستقل است و زیر نظر حکومت آن کشور نیست، اما برای اوباما نامه می‎نویسد؛ به این دلیل که احمدی‎نژاد می‎خواهد از این دسته‎ گلی که در دوران ریاست جمهوری خویش به آب داده است رفع تکلیف و مسئولیت کند.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که اگر بررسی و تحقیق کارشناسانه‌ای درباره سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در آمریکا صورت می‎گرفت یا حقوقدانان و افراد باتجربه به رئیس دولت دهم می‌گفتند که «آقای احمدی‌نژاد این کار را انجام نده» شاید چنین سرمایه‌گذاری در خاک آمریکا انجام نمی‌شد. البته آقای احمدی‌نژاد کاملاً خودرأی و در تصمیمات مستبد بود و طبق نظر خودش همه امور را اداره می‎کرد. به عبارتی اگر باز هم همه هستی و تمام عالم به رئیس دولت دهم می‌گفتند «نه» احمدی‌نژاد می‎گفت «آره» و همان کار را انجام می‌داد.
وی با تأکید بر اینکه «نوشتن نامه احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا فقط برای رفع مسئولیت از خود است»، گفت: احمدی‌نژاد می‌خواهد بگوید ای مردم ایران، من آن دو میلیارد را از بین نبردم بلکه آمریکا و اوباما مقصر هستند.
زیباکلام به یکی دیگر از اهداف ارسال نامه به رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و افزود: همه ما می‎دانیم که آقای احمدی‌نژاد به هر طریقی قصد مطرح شدن در داخل کشور را دارد. احمدی‎نژاد و حامیان وی، شبانه‌روز برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تلاش و تقلا می‌کنند، بنابراین وی از طریق سفرهای استانی، نامه نوشتن و … قصد حضور در رسانه‎ها را دارد که البته اقدامات وی نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه برای او منفعت‌های زیادی نیز به همراه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه در پایان به علت واکنش نشان ندادن مقامات داخلی به نامه احمدی‌نژاد اشاره کرد و در این باره گفت: یک شهروند ایرانی مانند رئیس دولت‌های نهم و دهم علاقه نامه نوشتن به باراک اوباما را داشته است و دلیلی هم ندارد که مقامات و مسئولان به وی واکنش یا اعتراضی نشان دهند. حتی اگر من و شما هم برای رئیس جمهوری آمریکا نامه بنویسیم اشکالی ندارد چراکه اقدام ما غیرقانونی نیست، اما با این تفاوت که اگر زیباکلام و شما نامه‌ای برای آقای اوباما بنویسیم به ماها می‎گویند جاسوس و فتنه‎گر و انگ‎هایی از این دست به من و شما نسبت می‎دهند.



آخر مردم نفهمیدند که شهرام امیری « قهرمان ملی » بود یا « خائن ملی »

صادق زیباکلام با اشاره به اعدام شهرام امیری گفت: صرف‌نظر از اینکه شهرام امیری به چه دلیل اعدام شده، توجه به اینکه در برهه‌ای از زمان او را قهرمان ملی معرفی کردند و صدا و سیما عنوان کرد که وی آمریکایی‌ها را فریب داده و از چنگ آنان فرار کرده و در زمانی دیگر او یک خائن به کشور قلمداد شود، در نوع خود حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «انتخاب خبر» ابراز عقیده کرد: وقتی افکار عمومی تا این حد به بازی گرفته می‌شوند، دیگر نسبت به مسئولان کشور هیچ‌گونه اعتمادی پیدا نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: برخورد برخی مسئولان با مردم، کتمان حقیقت و بازی‌هایی که گاه با افکار عمومی می‌شود، نتیجه‌اش این است که اگر در آینده، حقیقتی هم به مردم گفته شود دیگر پذیرفتنی نیست. در مقطعی، مسئولان وقت می‌گفتند آقای شهرام امیری را اصلاً نمی‌شناسند، مدتی بعد او را یک کارمند ساده معرفی کردند، در مقطعی دیگر هم عنوان شد که ایشان در سفر حج توسط عوامل آمریکا و با کمک سرویس اطلاعاتی سعودی ربوده شده است و پیرو آن، وی را قهرمان ملی و کسی که این قدرت را دارد که آمریکایی‌ها را فریب دهد قلمداد کردند و مانند قهرمان هنگام ورود به کشور از او استقبال کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته قابل توجه این است که بعد از آن همه تبلیغاتی که برای قهرمان نشان دادن او کردند، مدتی پس از بازگشت به کشور، بازداشتش کردند و به اتهام جاسوسی به 10 سال حبس محکوم شد. به تازگی هم که خبر اعدام وی را به دلیل آنکه در زندان به جاسوسی برای آمریکایی‌ها مبادرت کرده، منتشر کردند.

وی افزود: وقتی تمام این‌ها را کنار هم می‌چینیم، فقط و فقط علامت سؤال مشاهده می‌شود؛ به عنوان مثال، مورد آخر شایان توجه است که چگونه ایشان در داخل زندان می‌توانسته به آمریکایی‌ها اطلاعات دهد؟ اگر او واقعاً اطلاعاتی داشته که برای آمریکا با ارزش بود، خوب به‌راحتی می‌توانسته همان زمان حضورش در آن کشور این اطلاعات را متتقل کند.

زیباکلام تصریح کرد: همه داستان شهرام امیری در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. اگر بخواهیم قول منابع رسمی کشور را در مورد ایشان بپذیریم، به اولین مشکلی که برمی‌خوریم این است که کدامیک را بپذیریم؟ آن قولی که شهرام امیری را قهرمان ملی می‌داند یا آن قولی که عنوان شده که ایشان اسرار سری نظام را به غربی‌ها داده است؟! ای‌کاش ذره‌ای صداقت در برخورد مسئولان با مردم وجود داشت.

این فعال سیاسی اضافه کرد: ممکن است این‌طور بیان شود که موضوعات امنیتی خاصی در مورد شهرام امیری مطرح است که صلاح نبوده مردم از آن مطلع شوند. در این حالت این سؤال ایجاد می‌شود که چه اصراری بوده او را به صدا و سیما بیاورند و او را قهرمان ملی بنامند و با طرح موضوع ربوده‌شدن او سوختی برای ماشین آمریکاستیزی استفاده کنند؟

وی ابراز عقیده کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد که برخی از مسئولان ما آنطور که باید و شاید شأن و اعتبار زیادی برای فهم و درک مخاطبینشان قائل نیستند و متأسفانه گویا نگاهی که به مخاطبینشان دارند که تصور می‌کنند هرچه به آنها گفته شود، چون از سوی مسئولان رسمی بوده، لاجرم آن را خواهند پذیرفت. بنابراین اگر یک روز لازم بدانند که شهرام امیری را در هیبت قهرمان برای مردم در بیاورند، این کار را انجام می‌دهند و اگر روزی ضرورت اقتضا کند که همان شهرام امیری را در هیبت خائن معرفی کنند، باز هم عیناً همین کار را انجام می‌دهند.

زیباکلام در همین راستا گفت: متأسفانه این دسته از مسئولان توجه ندارند که وقتی در مورد یک شخصیت، روایت‌های متضاد و متناقضی به مردم ارائه می‌دهند، این باعث می‌شود تا اعتبار مسئولان کشور نزد مردم خدشه‌دار شود. ای‌کاش این مسئولان، ارزش، احترام و شأن بیشتری برای مخاطبان قائل می‌شدند و اصراری نمی‌کردند تا با روایت‌های متناقض، آنها را در ابهام و تردید فرو ببرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر