۱۳۹۴ مهر ۲۶, یکشنبه

گاهی « نه » گفتن لازم و حتی هنر است


                           «   نه   » 

چطور به‌طور سنجیده و منطقی به درخواست  پاسخ نه بدهیم؟ احتمالا برای بسیاری  افراد«نه» گفتن به درخواست دوست یا همکاری آن هم در شرایطی که مسوولیت‌های زیادی بر دوش آنهاست دشوار است.

در چنین شرایطی اگر فرد تنها به این دلیل که نمی‌تواند نه بگوید مسئولیت اضافی قبول کند خود را نگران و دلواپس می‌کند و نتیجه اینکه در مواردی در نهایت حتی کارهای کمتری را هم  به سرانجام می‌رساند.
بنا بر این بسیاری ضروری است که افراد  یاد بگیرند گاهی به صورت محکم و روشن «نه» بگویند آن هم به طریقی که کمترین ناراحتی را ایجاد کند.
در روابط پایدار و سالم گاهی هم باید نه گفت
روزنامه تلگراف در گزارشی سه گام عملی  برای «نه» گفتن را پیشنهاد داده است:
۱زمان بخرید
وقتی با درخواستی از طرف کسی روبرو هستید که در گروه دوستان و همکاران نزدیک شماست کم و بیش دشوار است که بلافاصله نه بگویید.
برای همه ما مهم است افرادی را که برایشان ارزش قائل هستیم راضی نگاه داریم به خصوص زمانی که خودمان نگران هستیم و به نوعی نیازمند حمایت.
اگر در شرایطی که خودمان درگیری‌ها و دلواپسی‌های خودمان را داریم بر خلاف میل‌مان به درخواستی جواب مثبت دهیم، این اقدام به مرور منجر به تیره و تار شدن روابط می‌شود.
در چنین شرایطی بهتر است تا زمانی که احساسات شما فروکش کند منتظر بمانید. پس از آن شما می‌توانید به درخواست مطرح شد به صورت واقع‌بینانه نگاه کنید و تصمیم بگیرید.
بنا بر این به جای پاسخ بلافاصله، بهتر است زمان بخرید. به عنوان مثال بگویید: «ممنون بابت درخواستی که مطرح کردی؛ من باید نگاهی به تقویم کارهای روزانه‌ام بکنم و سپس به تو اطلاع  می‌دهم.» پس از آن می‌توانید یک ساعت و یا حتی یک روز منتظر بمانید‌.
سپس اگر فکر می‌کنید با توجه به کارها و مسوولیت‌هایی که دارید باز هم می‌توانید به او پاسخ مثبت بدهید به او اطلاع دهید. اما اگر پاسخ شما منفی است به سراغ گام بعدی بروید.
۲خیلی صاف و ساده پاسخ نه بدهید
اگر زمانی که درخواستی را رد می‌کنید دو دل به نظر برسید هر کسی که طرف شما باشد متوجه این دو دلی می‌شود و به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد برای تغییر نظر شما گفت ‌و گو را ادامه دهد.
اما اگر به جای آن، درخواست را خیلی مودب و به زبان ساده و مستقیم رد کنید بدون آنکه توضیح اضافه‌ای بدهید و یا بهانه‌ای بیاورید، دیگر موضوعی باقی نمی‌ماند که درباره آن بحث را ادامه دهید.
بهترین حالت این است که پاسخ دهید: «ممنونم بابت درخواستی که داشتی اما متاسفانه باید بگویم نه» اگر پس از گفتن این جمله شدیدا احساس کردید که باید خودتان را توجیه کنید دست نگه دارید، اول به آرامی‌نفس بکشید، بعد لبخند بزنید و سپس موضوع را عوض کنید.
اگر هم فکر می‌کنید این مرحله برایتان خیلی دلهره‌آور است سراغ گام بعدی بروید.
۳فاصله‌گذاری کنید
بیشتر افراد شاید با گفتن نه آن هم به صورت چهره به چهره و مستقیم راحت نیستند. اگر خود را جزو آن دسته‌ای می‌دانید که گفتن نه به این روش برایتان دشوار است، یک ایمیل بزنید یا پیام بفرستید و یا بر روی تلفن پیغام بگذارید.
مهم این است که همیشه به یاد داشته باشید که موضوع را ساده بگیرید و آن را پیچیده نکنید. اول تشکر کنید و سپس درخواست را رد کنید؛ آن هم بدون هیچ توضیحی.
این روش‌ها برای نه گفتن در زمانی که واقعا دادن پاسخ مثبت برای شما ممکن نیست، کمک می‌کند که در بلندمدت روابط بهتر و سالم‌تری داشته باشید.
کیهان لندن


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر