۱۳۹۴ آبان ۷, پنجشنبه

شکست گفت و گو های محرمانه روحانی برای رفع حصر



                                            شکست
گزارشی از ندای سبز

روزنامه بهار ضمن انتشار گفت‌وگوی مفصلی با علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، از قول وی نوشته است که احتمالاً حسن روحانی تاکنون برای «رفع حصر» از میرحسین موسوی، مهدی کرو بی و زهرا رهنورد «نتیجه‌ای حتی در « گفت‌وگوهای محرمانه کسب نکرده است.»
علی شکوری راد در گفت‌وگو روزنامه بهار، ضمن تاکید براینکه حسن روحانی باید «میانجی گفت‌وگوی ملی شود»، گفته است: «در بین هسته مرکزی صاحبان قدرت در کشورمان و نیروهای منتقد چنین گفت‌وگوهایی تاکنون امکان‌پذیر نبوده و صورت نگرفته است، به همین دلیل است که شما مسائل سیاست داخلی را حل‌نشدنی می‌بینید و هیچ چشم‌اندازی برای توافق در آن نمی‌بینید»، اما «آقای روحانی همان‌طور که هنر خود را در پیشبرد مذاکرات بین‌المللی 
نشان داد باید بتواند هنر خود را در شکل دادن مذاکرات داخل کشور و بین جناح‌های سیاسی، بین احزاب مختلف، بین نیروهای سیاسی و شخصیت‌های سیاسی نشان دهد.»
به نوشته روزنامه بهار، علی شکوری‌راد همچنین گفته است: «در روند رفع حصر به نظر می‌رسد که آقای روحانی با اینکه بخشی از منتقدان را نمایندگی می‌کند، نتیجه‌ای حتی در گفت‌وگوهای محرمانه کسب نکرده است، چون فیصله‌بخشی در روند گفت‌وگوها اتفاق نمی‌افتد. ممکن است به طور موقت چالش و تنش کم شود یا شرایط کمی بهبود یابد، اما فیصله بخش نیست و درنتیجه مسائل مسکوت و منتقدان هم ناراضی باقی می‌مانند که این اصلاً درست نیست.»
آنطور که رادیو فردا در صفحه بررسی مطبوعات خود آورده، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفته است: حسن روحانی «بیش از آنکه به دنبال ایجاد یک فرایند گفت‌وگو در داخل کشور بین جناح‌های سیاسی و صاحبان قدرت و منتقدان باشد، خودش اراده کرده که برنامه‌ها را پیش ببرد و خودش این موضوع را، یعنی بخشی از منتقدان را، درقبال بخشی از صاحبان قدرت نمایندگی می‌کند.»
علی شکوری راد به‌طور ضمنی حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «اگرچه این کار مثبت است، لزوماً پایدار نیست. کمااینکه در چالش اخیر که بین آقای روحانی و شورای نگهبان در رابطه با بحث نظارت استصوابی و مساله تأیید صلاحیت‌ها پیش آمد که البته آن هم رسانه‌ای بود، در روند گفت‌وگو‌ها فیصله‌بخشی به وجود نیامد. باید به این نکته توجه کنیم که این نوع فیصله‌بخشی فراتر از روند گفت‌وگو صورت می‌گیرد و لزوماً مسائل را حل نمی‌کند بلکه مسائل را مسکوت می‌گذارد.»
این چهره اصلاح‌طلب همچنین به موقعیت نابرار در گفت‌وگوی جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است: «در داخل کشور از گفت‌وگوها تجربه خوبی نداشته‌ایم. این گفت‌وگوها نوعاً بعد از حوادث سال ۸۸ بین بازداشت‌شدگان سیاسی و بازجوها در داخل زندان انجام شده است. بیرون از زندان این گفت‌وگوها در یک شرایط برابر و محترمانه ممکن نبوده و شکل نگرفته است.»
دبیرکل حزب اتحادملت ایران اسلامی درباره رابطه اصلاح‌طلبان با میرحسین موسوی در جریان انتخابات سال ۸۸ و اعتراضات پس از آن به روزنامه بهار گفته است: «آقای موسوی روند خود را داشت و ما موقعیت آقای موسوی را حد واسط خود و مجموعه نظام موجود می‌دیدیم. یعنی آقای میرحسین موسوی در شرایطی وارد شد که به نظر می‌رسید حضورش می‌تواند دوطرف را به هم نزدیک کند و نسبت به آقای سیدمحمد خاتمی به مجموعه نظام نزدیک‌تر تلقی می‌شد و اساساً رویکرد حمایت مجموعه اصلاح طلبان از آقای موسوی یک رویکرد تعاملی بود و فکر می‌کردند که آقای موسوی بیش از آقای خاتمی می‌تواند تأثیر بگذارد و زمینه نزدیکی جناح‌ها را فراهم کند، ما آن قدرها که شما فکر می‌کنید به آقای موسوی نزدیک نبودیم که در نوشتن برنامه‌ها و شعارهایش به او کمک کنیم، بلکه ما بیشتر از ایشان حمایت می‌کردیم.»
علی شکوری راد درباره موقعیت فعلی حزب تازه تأسیس اصلاح‌طلبان و شعارهای آن نیز گفته است: «شعار ما اجرای متوازن و بی‌تناقض قانون اساسی است؛ یعنی اگر هیچ اصلی نادیده گرفته نشود و براساس قانون عمل شود بسیاری از مسائلمان حل می‌شود. ما نه با ارکان نظام و نه حتی با اشخاص نظام مشکل نداریم ما با عملکردها مشکل داریم و می‌گوییم متناسب با مجموعه قانون اساسی نیست؛ مثلا یک اصلی را شورای نگهبان از قانون اساسی به گونه‌ای تفسیر می‌کند که نتواند هیچ کس را متقاعد کند؛ به طوری که یک اصل قانون اساسی را برهمه تفوق می‌دهد اصول دیگر و باقی چیزها را از حیز انتفاع ساقط می‌کند. ما نباید این کار را بکنیم. ما باید منطقی را به کار ببریم که عرفا قابل قبول و پذیرفته شده باشد.»

به نوشته روزنامه بهار، علی شکوری راد با تاکید براینکه «در سال ۸۸ کمترین شفافیت را در روند برگزاری انتخابات شاهد بودیم، به همین دلیل سوءتفاهم‌های عمیق شکل گرفت»، گفته است: «از قرار گرفتن در شرایط سال ۸۸ نه تنها خشنود نیستیم، بسیار ناراضی هستیم. آن شرایط بر ما تحمیل شد. کاری که ما در آن زمان انجام دادیم این بود که سعی کردیم در پیوند با مردم باشیم»، اما «فکر می‌کنم اگر ما می‌توانستیم قبل از سال ۸۸ گفت‌وگوها و تعامل‌های بیشتری را با صاحبان قدرت شکل دهیم اساساً شرایط سال ۸۸ پیش نمی‌آمد. به همین دلیل است که رویکرد امروز خود را رویکرد تعاملی قرار داده‌ایم حتی با کسانی که به نظر می‌رسد که به هیچ روی اهل تعامل نیستند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر