۱۳۹۴ مهر ۲۵, شنبه

آخرین وضعیت هوتن کیان ، وکیل شکنجه شده




   گزارش از هرانا


جاوید هوتن کیان، وکیل پایه یک دادگستری دو سال پس از آزادی همچنان از وکالت محروم بوده و تحت درمان است، بیمارى هایى که به گفته منابع مطلع در زمان بازداشت و زندان و در سایه بدرفتاری و ضرب و شتم به آن دچار شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جاوید هوتن کیان از وکلاى پرونده سکینه محمدی آشتیانی در حالی دومین سال پس از آزادی بدلیل عدم توان تحمل کیفر خود را طی می‌کند که همچنان با محرومیت از وکالت روبرو است.
جاوید هوتن کیان در روز هجدهم مهر سال هشتاد و نه، در دفتر وکالت خود در تبریز، در حال مصاحبه با دو خبرنگار هفته نامهٔ آلمانی «بیلدآم زونتاگ» در خصوص آخرین وضعیت پروندهٔ خانم سکینه محمدی آشتیانی، توسط مامورین وزارت اطلاعات، بازداشت شد. این وکیل دادگستری از‌‌ همان لحظه بازداشت مورد ضرب و شتم و بدرفتاری ماموران قرار گرفته است، خبرنگاران آلمانی، یک سال پس از بازداشتشان، با تلاش دولت آلمان، آزاد شدند ولی جاوید هوتن کیان ابتدا به یازده سال حبس، ابطال پروانهٔ وکالت و ده سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم و در دادگاه تجدید نظر، صرفا محکومیت حبس‌اش به شش سال تقلیل و ما بقی مجازات‌ها عینا تائید شدند.

جاوید هوتن کیان در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ به دلیل شرایط پزشکی با توجه به عدم توان تحمل کیفر از زندان آزاد شد اما گفته مى شود که دارای پرونده‌ای مفتوح دیگری است که در رابطه با ان با سیصد میلیون تومان وثیقه برای اتهامات جدید خود ازاد و در انتظار دادرسی است.

هوتن کیان به دلیل آزار و اذیت و فشارهای ناشی از دوران زندان که می‌توان آن‌ها را مصداق شکنجه دانست در طول سالهای اخیر چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

جاوید هوتن کیان در زمان بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت داخلی، ارتداد و سب النبی (بدلیل مطالب منتشر شده در وب سایت و فیس بوک نامبرده) متهم می‌شود و به زندان اوین منتقل می‌گردد.

نقی محمودی وکیل سابق اقای هوتن کیان در ارتباط با دوران بازداشت موکلش به خبرنگار هرانا چنین می‌گوید: «اقای هوتن کیان مجموعاً ۱۴ ماه ــ بصورت ممتد ــ متحمل سلول انفرادی در بازداشتگاه اوین بوده. به ترتیب در بندهای ۲ الف سپاه و ۲۰۹ و۲۴۰ و بعد از انتقال به تبریز دو ماه در بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز بازداشت بودند. البته ایشان بدواً به بند ۲۰۹ منتقل و ۳ روز بعد به بند ۲ الف سپاه منتقل، که حدود ۶۵ روز در آنجا بودند و شدیداً بیمار شدند و بعد دوباره به بند ۲۰۹ اداره اطلاعات منتقل ونهایتاً به بند۲۴۰ منتقل شدند وتا آخر مدت یکسال بازداشت خود ـــ ۸ ماه آخر را در بند ۲۴۰ اوین بسر بردند

بر اساس اظهارات منابع مطلع به گزارشگران هرانا، بدرفتاری‌های صورت گرفته با این وکیل دادگستری به شرح ذیل یوده است:

«مرحله اول وبه محض ورود به اداره اطلاعات:

الف: دعوت به همکاری با جمهوری اسلامی و در صورت استنکاف دعوت به همکاری، دعوت به اعتراف و بخصوص اقرار منظور نظر اداره اطلاعات یعنی تکرار عینی مطالب اوراق تهیه شده توسط خود آن‌ها دراوراق بازجوئی وسپس در جلو دوربین تلوزیونی و بخصوص کانال پرس تی وی

در صورت عدم اعتراف وهمکاری

مرحله دوم

مواجهه حضوری با دیگر متهمین (مثلاً در پرونده سرکار خانم فریبا‌پور اندر جانی دختر عموی مرحوم دکتر آقای رامین پو اندر جانی – پزشک مقتول کهریزک و…)، (مثلاً آقای سجاد قادر‌زاده و…) و درخواست اعتراف وتکمیل فرم‌های تهیه شده

در صورت عدم اعتراف وهمکاری به ترتیب اعمال می‌شد:

ب: تحقیر وتوهین به خانواده وتهدید به تجاوز

ج: بازجوئی‌های شبانه روزی وبا چشم بند ودستبند وپابند و رو به دیوار در اتاق ۲*۱ تاریک با دیوار‌های پوشیده شده با موکت سیاه ضخیم (علی الظاهر بعنوان عایق صدا) با لکه خونی خشکیده بر دیوارآن‌ها با بوی تعفن عجیب

د: در عرض چند ماه انفرادی تغذیه ناکافی وبعضاً عدم باز کردن پابند در عرض چند شبانه روز

ذ: تعلل ودیر کرد عمدی در جهت انتقال به توالت یا حمام از انفرادی

ل: انتقال ایشان در زمستان به یک اتاق پاسیو مانند رو باز ولخت نمودن وی وپاشیدن آب با شیلنگ وقرار دادن در معرض هوای آزاد سرد بیرون؛ که منجر به بیهوشی وی شده بود.

ف: شوک ناگهای برقی

ق: ضرباتی که به سر وی با لگد‌های فراوان وارد آمده؛ که بنا به تشخیض پزشکان، خون دماغ وآبریزش مستمر بینی و شکستگی بینی ودندان‌ها و گاهی سرگیجه و از دست دادن حافظه به صورت موقت و لرزش دست؛ نتیجه ضربات هولناک اخیر است.

م: ممنوع تماس بودن حتی با وکلای دادگستری در عرض سه سال، که در ابتدا ی انتقال وی به زندان فقط با آقای نقی محمودی (وکیل محترم دادگستری) موفق به دیدار شده، که به هنگام خروج آن وکیل محترم از زندان (پس از دیدار با وی)؛ اخذ اوراق از وی وپاره نمودن آن‌ها با عناوین واهی وتهدید وی از هر حیث صورت گرفته بود؛ عدم اعطای مرخصی، علیرغم درخواست مصرانه پزشکان زندان در طول کل ایام حبس…. حتی جهت مداوا و حتی به گواهی مدرک موجوده، مسخره نمودن وی در پاسخ به درخواست فوق بصورت کتبی!.»

هوتن کیان بدون رعایت اصل تفکیک زندانیان ابتدا به بند ۱۴ متادون تراپی زندان تبریز و در کنار زندانیان با اتهام‌های جنائی و اعتیاد فرستاده شد. هوتن کیان مدعی شد که در این زندان توسط زندانیان عادی با دشنه‌های آلوده مورد حمله قرار گرفته و بار‌ها مضروب و مجروح شده است.

سرانجام جاوید هوتن کیان، وکیل دادگستری با تشخیص عدم تحمل کیفر به واسطه وضعیت جسمانی خود به صورت موقت از زندان آزاد می‌شود. هوتن کیان در طول سالهای پس از آزادی بار‌ها مورد عمل جراحی مرتبط با بیماری‌ها و صدمات ناشی از مسائل روی داده درون زندان قرار گرفته و همچنان تحت درمان و مراقب پزشکان است.

جاوید هوتن کیان از اردیبهشت سال هشتاد و پنج تا هجدم مهر سال هشتاد و نه (روز دستگیری‌اش) وکالت خانم سکینه آشتیانی و تعداد دیگری از قربانیان نقض حقوق بشر را برعهده داشته است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر