۱۳۹۴ مهر ۲۲, چهارشنبه

هر گونه سرکوب آزادی بیان ، تعرض به « طبیعت انسان » است


              سلمان رشدی
سلمان رشدی روز سه‌شنبه ۲۱ مهرماه همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در یک نشست خبری گفت هرگونه سرکوب آزادی بیان، تعرض به «طبیعت انسان» است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نویسنده بریتانیایی هندی تبار گفت: «محدود کردن آزادی بیان صرفا سانسور نیست، بلکه حمله به طبیعت آدمی است. بیان آزادانه برای بشریت و تمامی انسان‌ها بنیادی است. ما حیوانات سخنگو و داستان‌سرا هستیم».
سلمان رشدی تاکید کرد که آزادی بیان یک اصل بنیادی و جهانشمول است و افزود: «بدون آزادی بیان تمام اشکال دیگر آزادی بی‌نتیجه خواهند بود».
سلمان رشدی به خاطر نگارش کتاب «آیات شیطانی» بیش از ربع قرن است که در سایه تهدید به مرگ زندگی می‌کند.
آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۹۸۹ فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد. از آن زمان این نویسنده مجبور شد سال‌ها تحت حفاظت پلیس بریتانیا و در اختفاء زندگی کند.
دعوت از سلمان رشدی برای سخنرانی در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت باعث شد که ایران این نمایشگاه را تحریم کند.
سلمان رشدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «من همیشه فکر می‌کردم که در غرب دیگر لازم نیست ما در مورد آزادی بیان صحبت کنیم، چون قاعدتا باید مثل هوایی باشد که تنفس می‌کنیم. به نظر می‌رسید که دو قرن پیش و در دوران روشنگری فرانسه در این نبرد پیروز شده‌ایم».
«اما این حقیقت که ما هنوز هم باید برای این هدف مبارزه کنیم نتیجه بروز چند پدیده تاسف‌بار در دوران اخیر است».
او در ادامه توضیحاتش به «تهدیدهای خشونت آمیز» علیه نویسندگان، ناشران، مترجمان و کتابفروشان اشاره کرد.
سلمان رشدی افزود که در برخی از کشورهای جهان نیز آنچه که به «نزاکت سیاسی» معروف شده خطرناک است.
اثر جدید سلمان رشدی با عنوان «دو سال، هشت ماه و بیست و هشت شب» اخیرا به طور همزمان به دو زبان انگلیسی و آلمانی منتشر شده است.
وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته درباره علت تحریم نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: «به بهانه آزادی بیان از فردی دعوت شده که در جهان اسلام مورد تنفر است و برای سلمان رشدی فرصت سخنرانی فراهم شده است».
سلمان رشدی در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه‌اش در فرانکفورت گفت: نشر، «تجسم و نگهبان آزادی بیان است».
او افزود: «اگر کسی فقط به یک برداشت از حقیقت اعتقاد داشته باشد و بخواهد برداشت خود از حقیقت را به دیگران تحمیل کند کسانی را که برداشت دیگری از حقیقت ارائه می‌دهند دشمن می‌داند».
«اما در کمال تعجب ادبیات غالبا از این نبرد جان به در می‌برد. ادبیات به طرز باور نکردنی نیرومند و مقاوم است هر چند نویسندگان ضعیفند».

روزنامه جمهوری اسلامی: حکم اعدام سلمان رشدی هنوز به قوت خود باقی است

دیگربان

روزنامه «جمهوری اسلامی» با انتقاد از دعوت سلمان رشدی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نوشته مسلمانان هنوز هم «با جدیت در انتظار فرصتی برای اجرای حکم اعدام» وی هستند.

این روزنامه افزوده دعوت از رشدی٬ نوعی «دهن کجی» به اسلام تلقی می‌شود و سطح نمایشگاه کتاب فرانکفورت را به یک «باشگاه سیاسی» تنزل داده است.

این روزنامه محافظه‌کار با دفاع از صدور فتوای قتل سلمان رشدی از سوی روح‌الله خمینی اضافه کرده «برخورد جدی» با کسانی که «حرمت‌ها» را رعایت نکرده‌اند، به دیگران گوشزد می‌کند که «وارد حریم ممنوعه نشوند که سخت عقوبت خواهند شد.»

این روزنامه تاکید کرده «هنوز حکم اعدام رشدی همچنان به قوت خود باقی است و کسی نباید تصور کند که این موضوع مشمول مرور زمان گردیده یا به فراموشی سپرده شده است.»

«جمهوری اسلامی» از سازمان کنفرانس اسلامی که موضوع «ارتداد» رشدی جزو مصوبات رسمی آن محسوب می‌شود نیز خواسته «با سکوت خود به این تصور دامن نزنند که گویا مسئله به فراموشی سپرده شده و یا مشمول مرور زمان گردیده است.»

این روزنامه نوشته هنوز هم مسلمانان «با جدیت در انتظار فرصتی برای اجرای حکم اعدام سلمان رشدی هستند.»

روح‌الله خمینی در بهمن ماه سال ۶۷ با صدور فتوایی سلمان رشدی٬ نویسنده کتاب آیات شیطانی را به علت آنچه «توهین» به اسلام و قرآن و پیامبر اعلام شد «مرتد» خواند و وی و ناشرین مطلع از محتوای کتاب وی را به اعدام محکوم کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر