۱۳۹۶ مرداد ۱۸, چهارشنبه

مخالفت مراجع حکومتی با اصلاح قانون منع ازدواج دختران 9 ساله 



رادیو فرانسه

برخی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از عدم همراهی مراجع تقلید با طرح اصلاح سن ازدواج در این کشور خبر داده‌اند.


فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس، به ایلنا، خبرگزاری کار ایران گفت که به غیر از آیت‌الله مکارم شیرازی، 

دیگر مراجع تقلید با تغییر و اصلاح سن ازدواج دختران موافقت نکرده‌اند.

پنج‌شنبه گذشته نیز طیبه سیاووشی نماینده تهران و عضو کمیسیون زنان مجلس به خبرآنلاین گفت که طرح این فراکسیون برای اصلاح سن ازدواج با مخالفت روبه‌رو شده است.


برخی از نمایندگان ایران مخالف این طرح هستند. به عنوان نمونه، احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که افزایش سن ازدواج عاملی موثر در کاهش موالید است.


بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، حداقل سن ازدواج دختران ۱۳ سال است، اما تبصره‌هایی نظیر "ولایت مطلقه والدین بر کودکان" وجود دارد که ازدواج دختران در ۹ سالگی را هم میسر می‌کند.

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس در این زمینه گفت: "دخترانی داریم که به دلیل عدم مخالفت دادگاه و با اجازه پدر در ۹ سالگی با مردان ۴۰، ۵۰ یا حتی ۶۰ ساله ازدواج می‌کنند، بدون اینکه کسی شاکی باشد و یا ممانعتی در این خصوص وجود داشته باشد."
وی با انتقاد از این که قانونی درباره "فاصله مناسب سنی بین دختر و مرد وجود ندارد"، هشدار داد: "درکجای دنیا دفترخانه‌های ثبت ازدواج دختر ۹ ساله را به عقد مرد ۴۰ یا ۵۰ ساله در می‌آورد یا ازدواج‌ها را با فاصله ۵۰ سال ثبت می کنند؟"

بیشتر ازدواج دختران نوجوان در ایران در استان‌های مرزی این کشور مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کردستان ثبت می‌شود


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر