۱۳۹۸ آذر ۱۹, سه‌شنبه

اعتراض نسرین ستوده به سرکوب معترضین

Iran Proteste in Andimeshk (Masih Alinejad)
نسرین ستوده از داخل زندان نامه‌ای را در ارتباط با اعتراضات اخیر در ایران منتشر کرده است. در این نامه که رضا خندان همسر نسرین ستوده آن را در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده است، به کشته شدن ۲۰۸ نفر از معترضان با “شلیک مستقیم گلوله، توسط پلیس و نیروهای امنیتی” اشاره شده است.
این وکیل و فعال حقوق‌بشر، به روند رسیدگی به پرونده بازداشت‌شدگان نیز اشاره کرده و نوشته است: «هزاران تن بازداشت و روانه‌ی بازداشتگاه‌های مختلف شده‌اند. بازداشت‌شدگان دسترسی به وکیل منتخب خود نداشته و دادرسی عادلانه در مورد آنان اجرا نمی‌شود. مقامات دولتی خواستار پخش اعترافات بازداشت‌شدگان بر علیه خودشان شده‌اند و بیم آن می رود که برخی از بازداشت‌شدگان، تحت شکنجه و فشار روحی و جسمی تن به این کار بدهند.»
نسرین ستوده با برشمردن موارد نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات آبان‌ماه از سوی مقامات امنیتی و قضایی و نیز مسدود شدن یک هفته‌ای اینترنت در ایران، خواستار “تحقیقات مستقل با حضور نمایندگان و وکلای مورد وثوق مردم و فعالان مدنی، با دخالت و نظارت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر برای ایران و محاکمه آمران و عاملین کشتار معترضین” شده است.
ستوده همچنین از حکومت ایران خواسته است اجساد کشته‌شدگان را به خانواده‌های آنها تحویل و اجازه سوگواری به خانواده‌ها بدهد. همچنین “از تهدید خانواده‌ها دست برداشته و آزادی اعتراضات و تجمعات را تضمین کند.”
نسرین ستوده به ۳۳ سال حبس و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. طبق قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم قابل اجراست.
نسرین ستوده به ۳۳ سال حبس و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. طبق قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم قابل اجراست.
بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، در جریان اعتراضات آبان ماه ۲۰۸ نفر کشته شدند. این رقم از سوی سایت کلمه ۳۶۶ تن اعلام شده است. همچنین هزاران نفر در این اعتراضات دستگیر شده‌اند.
اجساد برخی از کشته‌شدگان به خانواده‌های آنان تحویل داده نشده و مخفیانه به خاک سپرده شده‌اند. به برخی خانواده‌ها هم اجازه برگزاری مراسم سوگواری داده نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر