۱۳۹۸ آذر ۲۶, سه‌شنبه

iraq.jpg

نفوذ ایران در منطقه این چنین فرو پاشید

العربیه - گزارش منتشر شده از سوی موسسه آمریکایی دفاع از دموکراسی نشان داد که کمپین فشار حداکثری، ایران را به یک کشور ناتوان تبدیل کرده و مولفه‌های قدرت را از این نظام باز ستانده تا جایی که برخلاف موضع نظام در جریان توافق شکست خورده برجام، این رژیم اکنون در جستجوی مذاکره با آمریکا از موضع ضعیف است.
در جزئیات این گزارش آمده است: «ایران که توسط یک رژیم وحشی صفت اداره شده، با فشارهای گران سنگ اقتصادی و سیاسی روبرو می‌باشد و در حال حاضر میلیون‌ها ایرانی، عراقی و لبنانی برای اعتراض به این نظام در خیابان‌ها حضور دارند اما نظام حاکم در واکنش مبادرت به سرکوبی وحشیانه علیه تظاهر کنندگان ایرانی کرد.»
اغواگری اقتصادی
باراک اوباما (رئیس جمهور پیشین آمریکا) با دادن انگیزه‌های مشوق میانه‌روی به نظام ایران سعی کرد با آن تعامل کند اما این راهبرد در نهایت شکست خورد که به باور او، امکان فریفتن تندروهای ایران برای تبدیل شدن به طرفداران منافع جهانی و سیاست پیشه‌گان پراگماتیست و مسئولیت پذیر وجود دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: «این استراتژی، اغواگری اقتصادی است که ما آن را با تندروهای پکن و مسکو آزمودیم اما این راهبرد بارها و بارها شکست خورده و مطمئناً در ارتباط با ایران نیز شکست خواهد خورد.»
در این گزارش به نظریه دیگری نیز اشاره شده که از سوی رابرت مالی طراحی شده و مبتنی بر ایده سازماندهی تمام عیار مجدد است؛ به این شکل که «می‌توانیم با حمایت از ایران به عنوان یک قدرت تاثیرگذار میانه‌رو در خاورمیانه، این منطقه را مجدداً سازماندهی کنیم زیرا تصور می‌شود که با انجام این کار، ما در پشتیبانی اسرائیل و متحدان سنتی عرب خود تجدید نظر خواهیم کرد.»
براساس گزارش مرکز امریکایی دفاع از دموکراسی، استراتژی مزبور یک راهبرد شکست خورده است زیرا نمی‌توان با حمایت از چنین رژیم «خطرناک و مخربی»، موقعیت آمریکا در خاورمیانه را سازماندهی مجدد کرد.
معامله «جی. سی. پی. او. ای» با ایران
براساس این گزارش، رابرت مالی بر معامله آکنده از خلل و عیوب «جی. سی. پی. او. ای» با ایران تاکید می‌ورزد که خودش طراح اصلی آن بوده و بر اساس آن، راه به روی رژیم ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هموار گردید و محدودیت‌های اصلی در ارتباط با روند تسلیحات اتمی کنار گذاشته شد و ده‌ها میلیارد دلار روانه خزانه این نظام شد که به مدد آن توانست وارد فعالیت‌های خطرناک منطقه‌ای شده و شرایطی را ایجاد کند که از هم اکنون تا حداقل طی ۱۰ سال آتی «ما با ایرانی بسیار خطرسازتر ومجهز به برنامه هسته‌ای بزرگ و سامانه‌های موشکی مواجه می‌شدیم که ایران را در موقعیت مسلط منطقه‌ای قرار می‌داد.»
در دنباله گزارش می‌خوانیم: «کمپین فشار حداکثری اعمال شده از سوی دولت ترامپ، بحران عظیم اقتصادی و سیاسی را برای این نظام رقم زد، زیرا میلیون‌ها نفر در کشورهای خاورمیانه در مخالفت با رژیم به خیابان‌ها ریختند. روشن است این کشور از یک فروپاشی جدی اقتصادی رنج می‌برد و این وضعیت، ادامه حمایت مالی از تروریسم و تامین هزینه‌های مردم به شکل هم‌زمان را برای دولت روحانیون حاکم، بسیار دشوار ساخته است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده: «این نظام به دلیل فعالیت‌های مخرب و سرکوبگرانه خود از دسترسی به پول محروم شده و آمریکا هم اکنون، توان و نفوذ دیپلماتیک خود علیه این رژیم ناتوان را دو چندان کرده اما در عین حال، فرصتی حقیقی برای رهبران ایران به منظور بازگشت به میز مذاکره و گفت و گو درباره توافق جامع تر برای تعامل با طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های بدخیم ایران را فراهم می‌کند.»
این گزارش می‌افزاید: «حالا رابرت مالی خواهد گفت که یا توافق هسته‌ای «جی. سی. پی. او. ای» و یا جنگ اما روشن است اگر به تعامل خود با برجام ادامه می‌دادیم، با یک «جی. سی. پی. او. ای» و جنگ علیه یک رژیم خطرناک‌تر و مخرب‌تر روبرو می‌شدیم.»
براساس این گزارش، آمریکا با توجه به اعمال سیاست فشار حداکثری، در موقعیتی است که بتواند امور را در راستای افزایش نفوذ خود و مذاکره درباره یک توافق جامع‌تر در تعامل با فعالیت‌های مخرب و خطرناک ایران در خاورمیانه به پیش ببرد»
گویا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر