۱۳۹۶ خرداد ۳, چهارشنبه

آیا

آیا « سکولار» نامیدن پیامبر اسلام توهین است  ؟؟


بر اساس ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی، موضوع اهانت به مقدسات اسلامی در صورتی که جرم ارتکابی مشمول حکم سب‌النبی (توهین شدید به پیامبر اسلام و امامان و حضرت فاطمه زهرا و...) باشد اعدام و در غیر این صورت مشمول مجازات حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.


محمدجواد اکبرین، دین‌پژوه ساکن فرانسه، در پاسخ به این سوال رادیوفردا که آیا سکولار خواندن پیامبر اسلام توهین محسوب می‌‌شود می‌گوید: «این که می‌شود نهاد دین از نهاد سیاست جدا باشد یا نه؟ می‌توان یک مسلمانِ سکولار بود یا نه؟ و این که تجربه‌ پیامبر اسلام چه نسبتی با سکولاریسم دارد همه‌اش بحث‌های نظری است و حاصل مبانی و دیدگاه‌های متفاوت. به محض این که شما یک دیدگاه را به دادگاه می‌برید یعنی کاری غیرحقوقی کرده‌اید و حتی وارد چرخه‌ تفتیش عقائد شده‌اید و دارید همان رفتار عقب‌افتاده‌ قرون وسطایی را تکرار می‌کنید.»

به گفته آقای اکبرین: «کسی که می‌گوید تلقیِ سکولار از تجربه‌ پیامبر، توهین به پیامبر است یا معنای سکولار را نمی‌داند یا به لحاظ حقوقی درکی از واژه‌ توهین ندارد یا با الفبای مباحث نظری بیگانه است. اول انقلاب هم کاری کردند «لیبرال» فحش تلقی شود و بهترین‌های این سرزمین را با اتهام لیبرال بودن از صحنه بیرون کردند. البته به گمانم فشار روانیِ ناشی از شکست در انتخابات علت اصلی این رفتارهاست و ممکن است مشابه آن هم تکرار شود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر