۱۳۹۴ آذر ۲۲, یکشنبه

مهرانگیز کار برنده جایزه صلح سیمرغ


                 تبریک همه مدافعان حقوق بشر به ایشان

روز:

بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA (سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در افغانستان) جایزه صلح سیمرغ را در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرد و هر سی ماه یک‌بار از اهل هنر، فرهنگ و ابتکارات مدنی و شهروندی که در زمینه‌ی حقوق بشر، صلح و آزادی تاثیرگذارند، تقدیر به عمل می‌آورد. 
کابل - پاریس ۱۹ قوس/ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ بنیاد آرمان شهر برگزیدگان چهارمین دور جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ را به مناسبت شصت و هفتمین روز جهانی حقوق بشر طی همایش "هفته حقوق بشر" (۷ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵) در کابل اعلام کرد. 
در این دور از جایزه، از زنانی قدردانی شد که در سه کشور همسایه در قلب آسیا - افغانستان، تاجیکستان و ایران - پاسداران واقعی صلح‌اند؛ زنانی که از جنگ‌افروزی بیزارند و با ابتکارات مدنی و پیگیر خویش در مقابل آن ایستاده‌اند؛ زنان مبتکری که با اندیشه و عمل‌کرد خود با جهان خودکامه و جنگ‌زده مقابله کرده و ما را نیز به ادامه‌ی این مبارزه برای تغییر روابط ناعادلانه و در خدمت برابری امیدوار می‌کنند. 

اسامی این زنان بدین قرار است:‌ 
افغانستان - حوریه مصدق،‌ برای تقدیر از دو دهه فعالیت حقوق بشری در سطح ملی و بین‌المللی؛ عمه سکینه، برای یک عمر بی‌باکی و عیاری در شکستن تابوهای جنسیتی؛ مریم دُرانی، برای مقاومت و ابتکار در رساندن صدای زنان از قندهار؛ فرخنده رجبی، نمونه‌ای شاخص از نسل دختران جوان که با ابزار فرهنگ و دانش در ترویج روشن‌گری می‌کوشد. 

ایران - مهرانگیز کار، برای تقدیر از یک عمر فعالیت در دفاع از حقوق برابر زنان و‌ آزادی. 
تاجیکستان - گل‌رخسار صفی‌اوا، برای تقدیر از شاعر و نویسنده توانمند و آگاهی که قلب سروده‌ها و نوشته‌هایش با تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور و منطقه‌اش می‌تپد؛ مهره‌نگار بهران‌اوا؛ به پاس یک عمر فعالیت اجتماعی برای زنان و کودکان. 

آرمان‌شهر همچنین از وحید قاسمی (افغانستان) که از طریق موسیقی و پژوهش سفیر صلح و دوستی است و کمپین‌های دادخواهی مدنی، صلح‌آمیز و فراگیر زنان ایران، برای تساوی، عدالت، رفع تبعیض و آزادی که نمونه‌ای یکتا در ایران و منطقه است، تقدیر کرد. 

بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA جایزه صلح سیمرغ را در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرد و هر سی ماه یک‌بار از اهل هنر، فرهنگ و ابتکارات مدنی و شهروندی که در زمینه‌ی حقوق بشر، صلح و آزادی تاثیرگذارند، تقدیر به عمل می‌آورد. 

به گفته گیسو جهانگیری، رییس بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA و مبتکر جایزه صلح سیمرغ: «مفتخریم که امسال این جایزه را به زنانی اهدا می‌کنیم که علیه هیچ‌کس جز بیداد و ناروایی به پا نخاسته‌اند؛ برای جامعه جوان ما در منطقه سرمشق‌اند و زندگی آن‌ها در راستای برابری، عدالت و آزادی کل جامعه درخشان است. ما می‌خواهیم از زندگی و فعالیت‌های قدرتمند این زنان تجلیل کنیم.» 

جایزه صلح سیمرغ در دور اول به شاعران و نویسندگان کوشنده راه صلح که با ادبیات به مقابله با جنگ و خشونت برخاسته‌اند اهدا شد و در دومین دور به سراغ کتاب، محل‌هایی امن برای آن و ناشران مستقلی رفت که دشواری نشر را در خدمت به انتقال آگاهی به جان خریده‌اند. سومین دور جشنواره هنرمندانی را از افغانستان، ایران و تاجیکستان مورد تقدیر قرار داد که با جادوی موسیقی قلب مخاطبان‌ خود را برای کاشتن بذر صلح و مهربانی تسخیر و صدای رسای‌شان را جایگزین همهمه‌ی تفنگ و استبداد کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر