۱۳۹۴ آذر ۲۸, شنبه

انتخابات نمایشی که به یک کار و زار سیاسی تبدیل شده است

               
  رقابت تنگا تنگ اصولگرایان و اصلاح طلبان

حملات محافظه کاران نیز بیشتر از همه روی هاشمی تمرکز یافته. از بیانیه سردار فیروز آبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح کشور که به جای عدم دخالت در امور سیاسی ایده شورایی شدن رهبری را نقشه مخالفان می داند تا اظهارات صادق لاریجانی در نفی نظارت بر رهبری، تا خط و نشان های تیپ هایی مانند حسین شریعتمداری و دیگر اصولگرایانی که او را از تکرار  سرنوشت آیت الله منتظری می ترسانند، همه یک هدف را انتخاب کرده اند: شکست هاشمی در یک کاروزار سخت  انتخاباتی .

بازی خبرگان آغاز شده است. بازی که پیش بینی می شد با عزم هاشمی رفسنجانی و فراخوان های مکرر او برای شرکت در انتخابات و ورود قابل پیش بینی سید حسن خمینی به یکی از حساس ترین رقابت های سیاسی انتخاباتی در ایران تبدیل شود. حالا بعد از گذشت دو روز از آغاز ثبت نام، روحانیون از طیف های مختلف به سمت وزارت کشور می روند تا برای رقابت سخت اسفند ماه اعلام کاندیداتوری کنند. روز جمعه حضور سید حسن خمینی به همراه برادرانش در ستاد انتخابات،  خبرنگاران فراوانی را به محل ثبت نام کاندیداها کشانده بود. او اعلام کرد به صورت مستقل وارد این کاروزار شده است. او پاسخی هم آرام به حجم انتقادات محافظه کاران در روزهای اخیر داد. محافظه کاران تندرو گه نگران رای آوری سید حسن خمینی هستند از همان آغاز با کنایه و در لفافه، نارضایتی خود را از حضور نوه آیت الله خمینی اعلام کردند. چه با انتشار روایت های غیر مستندی مانند توصیه آیت الله خمینی به فرزندانش از عدم ورود به بازی های سیاسی و چه با تاکید بر اینکه نوادگی خمینی نه به خون و خانواده بلکه به مرام و عقیده می رسد، جایی که مدیر مسئول تندروی کیهان نواده های خمینی را سید حسن نصرالله و شیخ زکزاکی می داند منظور این است از هم اکنون برای سید حسن خمینی که حضورش را در دنیای سیاست به صورت رسمی اعلام کرده است خواب های آشفته ای دیده اند.
تنها سید حسن خمینی نبود که با حضورش توجه ها را جلب کرده است. آیت الله دستغیب نماینده فارس در این مجلس  همان روحانی مشهور شیراز که صریحا به جان میرحسین موسوی و کروبی دعا می کند  و بارها خواستار رفع حصر شده او هم اعلام حضور کرد. همچنانکه آیت الله امجد نیز ثبت نام کرد. محسن غرویان  از منتقدان جریان محافظه کاران  تندرو نیز یکی دیگر از افرادی بود که خود را آماده رقابت انتخاباتی اعلام کرده است. در روز دوم ۸۶ نفر ثبت نام کرده اند و انتظار می رود در روزهای آینده تعداد ثبت نامی ها چند برابر هم بشود. نگرانی اما درمورد تیغ تیز رد صلاحیت شورای نگهبان همچنان وجود دارد. به خصوص اینکه شورای نگهبان بسیاری از کانددیداها را می تواند به بهانه عدم احراز صلاحیت علمی از ورود به مجلس خبرگان منع کند به ویژه اینکه این بهانه ها در انتخابات های مختلف ابزار یک رقابت سیاسی ناعادلانه  شده است. جایی که این نهاد که باید تنها نقش نظارتی داشته باشد یه یک بازیگر انتخاباتی مطرح تبدیل شده که حق انتخاب مردم را محدود و محدوتر می کند. برای همین روحانی بعد از برجام  بحث نظارت شورای نگهبان را مطرح کرد. او نوستالژی اش را به مجلس اول انقلاب اعلام کرد. مجلسی که بسیاری از گروه های سیاسی در آن نماینده داشتند. اظهارات او در مورد نقش نظارتی شورای نگهبان با پاسخ آیت الله خامنه ای مواجه شد جایی که رهبر جمهوری اسلامی دخالت های شورای نگهبان در انتخابات را حق الناس دانست. این تنها بحثی نبوده که در رسانه ها مطرح بوده، بحث مهم دیگر را هاشمی رفسنجانی مطرح کرده که با واکنش محافظه کاران اعم از نظامیان و روحانیون  مواجه شده است. هاشمی هم بحث نظارت بر رهبری را مطرح کرده و هم ایده شورایی شدن رهبری را. او با خاطرات و روایت تاریخ و با انتشار اطلاعاتی از مسائل داخلی خبرگان تلاش می کند افکار عمومی را نسبت به این انتخابات حساس کند. همچنانکه شکست او در انتخابات هیئت رئیسه خبرگان در برابر آیت الله یزدی چهره تندروی محافظه کار شاخک های رسانه های ایران را به این انتخابات حساس کرد. انتخابات خبرگان با شایعاتی در مورد بیماری آیت الله خامنه ای و بحث هایی در مورد جانشینی از یک انتخابات نمایشی به یک کاروزار سیاسی جدی  تبدیل شده است. برای همین است که بحث جانشینی او به صورت جدی حتی از طرف حامیانش مطرح شده است. احمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی از وجود کمیته ای برای انتخاب افراد واجد صلاحیت برای رهبری خبر داده اند. کمیته ای که تنها به آیت الله خامنه ای گزارش می دهد و اعضای این کمیته هم ناشناخته هستند.
سئوالات فراونی از همین ابتدا مطرح شده. پیش از این جنتی از نقشه مخالفان برای فتح خبرگان خبر داده بود. اشارات او به کسی بر نمی گشت جز آیت الله هاشمی رفسنجانی، منتقد جدی درون حاکمیت که با حضور رسانه اش تلاش کرده جریان محافظه کار حامی رهبر جمهوری اسلامی را به چالش بکشد. بسیاری از تحلیل گران معتقدند او از یک لیست قوی در این انتخابات حمایت می کند. لیستی که اگر شورای نگهبان اجازه دهد، رقابت اسفند را به اوج هیجان می رساند. باید دید جنتی که مانند بازیگری سیاسی از نقشه مخالفان خبر می دهد تا چه حد به همراه همکارانش در این شورا اجازه بازیگری به هاشمی می دهد. حملات محافظه کاران نیز بیشتر از همه روی هاشمی تمرکز یافته. از بیانیه سردار فیروز آبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح کشور که به جای عدم دخالت در امور سیاسی ایده شورایی شدن رهبری را نقشه مخالفان می داند تا اظهارات صادق لاریجانی در نفی نظارت بر رهبری تا خط و نشان های تیپ هایی مانند حسین شریعتمداری و دیگر اصولگرایانی که او را از تکرار  سرنوشت آیت الله منتظری می ترسانند. آنها همه یک هدف را انتخاب کرده اند: شکست هاشمی در یک کاروزار سخت  انتخاباتی .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر