۱۳۹۸ تیر ۷, جمعه

رئیس دیوان عالی کشور:  

قضات مراقب ناز زنان وکیل باشند


آخوند احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در ایران، از قاضی‌های ایرانی خواسته است که در هنگام قضاوت پرونده‌هایی که وکیل زن دارند، "پیشگیری" کنند و مراقب باشند تا "جلب" آنها نشوند. به گزارش ایرنا او درباره زنان وکیل گفته که "برخی از آنها با ناز کردن سعی می‌کنند که قاضی را جلب رفتارهای خود کنند که باید مواظب بود.
"به گزارش بی بی سی، رئیس دیوان عالی در ایران منظور خود را از "ناز کردن" روشن نکرده و نگفته رفتار ادعایی او به طور مشخص تا چد حد در دادگاه‌های ایران انجام می‌شود.

در مقررات انضباطی وکلای دادگستری تخلفی تحت عنوان ناز کردن یا موردی مشابه آن وجود ندارد.

احمد مرتضوی مقدم گفته "قضات به عنوان پیشگیری باید مواظب بانوان وکیل باشند." او افزوده: "خوشبختانه قضات ما هوشیار و مقاوم هستند."

آقای مرتضوی مقدم گفته "ارتباطات غیراخلاقی و پول" دو عاملی است که به بیشترین موارد تخلف قاضی‌ها و کارکنان قوه قضاییه در ایران منجر می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه ایران به تازگی اعلام کرد که ظرف یک سال اخیر ۶۰ قاضی در ایران به دلایل مختلف از کار برکنار شدند.


ناز وکلای زن یا فساد قضات؟ مساله این است
ایران وایر
«احمد مرتضوی مقدم»، رییس دیوان عالی کشور روز ششم تیرماه در اظهارنظری عجیب و غیرحقوقی، به قضات دادگستری هشدار داد مراقب «ناز کردن» وکلای زن باشند.
رییس دیوان عالی کشور مدعی شده است برخی از وکلای زنان با ناز کردن سعی می‌کنند قاضی را جلب رفتارهای خود کنند.
احمد مرتضوی مقدم در آخر صحبت‌هایش گفته است البته قضات خوش‎بختانه «هوشیار» و «مقاوم» هستند.
عالی‌ترین مقام قضایی کشور در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری «ایرنا»، توضیح نداده است دقیقا منظورش از ناز کردن زنان وکیل چیست و اساسا چرا باید قضات مقاوم باشند. این مقام قضایی هیچ مثالی نیز درباره ادعای خود مطرح نکرده است.


این سخنان به خوبی نشان می‌دهد که چرا تلاش‌های حقوق‎دان‎ها و فعالان مدنی برای برابری حقوق زن و مرد در سالیان گذشته به نتیجه نرسیده‎اند.

فریده غیرت: به شدت معترض این نظرم، خب مردان هم ناز نخرند!
«فریده غیرت»، وکیل با سابقه دادگستری که حدود ۴۵ سال سابقه وکالت در نظام دادگستری ایران را دارد و بیش‌تر پرونده‌های او مربوط به حوزه زنان است، با تاکید بر این که به شدت از این ادعای مطرح شده متاسف است، می‌گوید: «به شکل قاطع عرض می‌کنم این نظری که ایشان دادند، خلاف واقعیت است و از یک مقام محترم قضایی چنین نظری بعید است. این حمله به زنان وکیل است. اگر به زنان برای نازشان هشدار داده می‌شود، باید به مردان هم گفته شود خب ناز نخرند! هر نازی خریداری دارد.»
این وکیل دادگستری اضافه می‌کند: «ما زنی را مجبور می‌کنیم که ناز نکند تا مبادا مردی به خطا بیفتد و نازش را بخرد! آخر این چه استدلالی است؟ مهم‌تر این که این همه زن شریف در شغل وکالت مشغول به کار هستند که در کمال عفت و پاکدامنی و با رعایت همه مسایل اخلاقی در دادسراها و دادگاه‌ها از موکل خود دفاع می‌کنند و هرگز هم پروسه کاری و دفاعیات‌شان مبنی بر ناز نبوده است. من قاطع از زنان همکارم دفاع می‌کنم. مگر صحنه نمایش است که با ناز برخورد کنند؟ یک وکیل زن هم مانند یک وکیل مرد، مسلط به کارش است و در حوزه کاری طبق دانش و مبنای قانونی عمل می‌کند. زنان وکیل کسانی هستند که به دانشگاه رفته‌اند و تحصیلات دانشگاهی دارند. من به شدت از چنین اظهارنظری معترض و متعجبم.»
فریده غیرت از وکلایی است که سال‎ها است در زمینه برابری حقوق زنان تلاش می‌کند.

گیتی پورفاضل: قاضی که نمی‌تواند خودش را جمع و جور کند، شایسته قضاوت نیست
«گیتی پورفاضل»، وکیل دادگستری درباره اظهارنظر رییس دیوان عالی کشور می‎گوید: «متاسفانه در ایران مردان نادانی که می‌توانند چنین اظهارنظرهایی بکنند، در بالاترین مستند قضایی تکیه می‌زنند. من واقعا عصبانی هستم.»
پورفاضل با اشاره به این که با گفته احمد مرتضوی، پس آقایان هم شایسته‌ قضاوت نیستند، می‎گوید: «اگر زنان به دلیل روحیه حساس‌شان، طبق آن چه در نظام اسلامی گفته می‌شود، برای قضاوت مناسب نیستند، پس با این حرف‌ها، مردان هم شایسته قضاوت نیستند چون به سرعت درگیر هوای نفس خود می‌شوند. قاضی که خود و وسوسه‌هایش را نمی‌تواند جمع و جور کند و جلب نظر یک وکیل زن می‌شود، اساسا چه طور می‌تواند قضاوت کند؟ پس آقایان هم به این شکل جایز به قضاوت نیستند.»
این وکیل دادگستری با تاکید بر این که هشدار رییس دیوان عالی کشور نه تنها برای زنان بلکه برای مردها هم برخورنده است، اضافه می‌کند: «این نظر به معنای آن است که آقایان قضات در برابر کنترل هوس‌های خود بی‌اراده هستند. حالا یک قاضی به این شکل اساسا چه قدر شایسته قضاوت است؟»
او در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های کاری خود به موردی برخورد کرده است که زن وکیلی با ناز کردن بر روند دادگاه و حکم صادره تاثیر گذاشته باشد، می‌گوید: «من وقتی پروانه وکالتم را گرفتم و کار را شروع کردم، به سن امروزم که نبودم، من هم روزگاری قشنگ و جوان بودم. دوره کارآموزی خود را قبل از انقلاب طی کردم و در سال ۱۳۵۶ پروانه وکالتم را گرفتم. اما نه در آن دوران و نه در این دوران، چنین چیزی را ندیده‎ و حتی از همکارانم هم چنین داستانی نشنیده‎ام.»
گیتی پورفاضل وکیل تعدادی از زندانیان سیاسی و شهروندان بهایی است و معروف‌ترین پرونده‌ای که او وکالت آن را به عهده داشته است، پرونده قتل «ستار بهشتی»، وبلاگ‎نویس ۳۵ ساله‌ای بود که آبان سال ۱۳۹۱ در بازداشتگاه پلیس فتا کشته شد. این پرونده در ‌‌نهایت با قرار «قتل شبه عمد»، به حکم سه سال حبس تعزیری، دو سال تبعید به شهرستان برازجان و ۷۴ ضربه شلاق برای متهم ختم شد و خانواده و وکیل ستار بهشتی در اعتراض به این حکم، از پی‎گیری پرونده انصراف دادند.
گیتی پور فاضل در مصاحبه‌ای در تیر ۱۳۹۵ با «کمپین حقوق بشر در ایران» گفته بود به دلیل مشکلات و موانعی که بر سر کار وکالت پرونده‌های سیاسی توسط نهادهای امنیتی برای او ایجاد شده، از جمله بارها احضار و تعهد دادن برای مصاحبه نکردن در مورد موکلانش، فعالیت‌ حرفه‌ای خود را با بازگرداندن پروانه وکلاتش به «کانون وکلا»، کنار گذاشته است. او مدتی بعد در سکوت خبری به کار خود ادامه داد. 

منیژه محمدی: این نظر بیش از آن که توهین به وکلای زن باشد، توهین به قضات است
«منیژه محمدی»، وکیل دادگستری نیز با انتقاد به ادعای ناز کردن زنان وکیل می‌گوید:‌ «یک وکیل دادگستری، خواه زن و یا خواه مرد باشد، تفاوتی ندارد و بر مبنای قوانین ایران وارد دفاع از موکلش می‌شود. اساسا کاری به ناز و ادا ندارد. من وقتی این خبر را امروز شنیدم، بسیار ناراحت شدم. نه تنها برای وکلای زن بلکه برای قضات نیز این اظهارنظر توهین‌آمیز است. حتی بیش‏تر از آن که توهین به وکلای زن باشد، توهین به قضات و شأن قضاوت است. قاضی که بر مستند قضاوت نشسته است، چه طور می‌تواند چشمانش را بر قوانین مدون ببندد و توجهش را به ظاهر و رفتار زنی معطوف کند. این یعنی ما اساسا مشکل‌مان در حوزه قضاوت است.»

محمود علیزاده طباطبایی: شما قضات‌ را درست تربیت کنید تا فریب نخورند
«محمود علیزاده طباطبایی»، وکیل مطرح دادگستری با اظهار تاسف از گفته رییس دیوان عالی کشور می‎گوید: «متاسفانه مردها اگر درست تربیت نشده باشند، در مقابل پول، زن و پست‌های زودهنگام، سریع تسلیم می‌شوند. باید به آقای مرتضوی گفت شما قضات‌تان را درست تربیت کنید تا فریب نخورند. وقتی شما پرونده‌های خاص را به قضات خاص می‌دهید و به دنبالش امتیازاتی به آن‎ها اعطا می‌کنید، اول این جا فساد رخ داده است. همین‌طور وقتی روی اموال قضات نظارتی نیست، فساد مالی بروز و ظهور پیدا می‌کند. باید به آقای مرتضوی گفت اگر شما در مرحله انتخاب قضات، آدم‌های اصیل و مناسب را انتخاب کنید، آن‎ها بعدتر در مقابل پول، پست و زن تسلیم نخواهند شد.»
محمود علیزاده طباطبایی تاکنون وکیل بسیاری از متهمان سیاسی و عقیدتی مانند «محمدعلی طاهری» موسس «عرفان حلقه»، «عیسی سحرخیز» روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، «احسان مازندرانی»، روزنامه‌نگار و «صدیقه وسمقی» شاعر و اسلام‌پژوه را برعهده داشته است. او اکنون وکیل «محمدعلی نجفی»، شهردار سابق تهران است که به اتهام قتل همسرش در بازداشت به سر می‌برد.

محمدحسین آقاسی: خانه از پای بست ویران است
«محمدحسین آقاسی»، وکیلی که وکالت پرونده‌های معروفی مانند «نازی عظیما»، مترجم و گزارش‌گر «رادیو فردا» و «محمدرضا شجریان»، خواننده مطرح ایرانی در پرونده شکایتش از صداوسیما را برعهده داشته، معتقد است برخی قضات در دادگاه‌ها تحت تاثیر زنان قرار می‌گیرند: «وقتی مرجع انتخاب قضات، افراد غیر وارسته و ناتوان در کنترل خود و ضعیف را وارد سیستم قضایی کنند، انتظار چنین اتفاق‌ها و اظهارنظرهایی را هم باید داشت.»
آقاسی در پاسخ به این سوال که سخنان رییس دیوان عالی کشور فقط در مورد زنان وکیل و نازشان بوده است و نه ناز متهم و اقوام آن‏ها، می‌گوید: «این جنس مخالف می‌تواند وکیل باشد، می‌تواند خواهر متهم باشد و یا هر کس دیگری؛ چیزی که در نظام گذشته به ندرت دیده می‌شد. من دوران دانشجویی خودم در دوران گذشته ( پهلوی) طی شد. هرگز در آن دوران که به دادگستری می‌رفتم، شاهد چنین مسایلی نبودم یا نشنیدم. اما الان این مسایل در بین قضات وجود دارد. این سخنان درباره وکلای زن گفته‌ شده است اما فرق نمی‌کند وکیل یا غیروکیل. مساله قضات و ضعف در کنترل هوای نفس‌شان است.»
محمدحسین آقاسی اضافه می‌کند: «من مساله را بالاتر از قضات می‌دانم. مساله، ضعف مرجع تشخیصی است که افراد داوطلب برای قضاوت را انتخاب می‌کند. خانه از پای بست ویران است.»
او ماجرای ضعف قضات جمهوری اسلامی در برابر زنان را مسبوق به سابقه می‌داند: «این ماجرا مسبوق به سوابقی است. حدود ۳۰ سال پیش ماموران حراست قوه قضاییه، یک قاضی را در خانه خواهر متهم پرونده‎ای، در حالی که برهنه بود، با پتو بیرون آوردند. خیلی از این موارد وجود دارد که رسانه‌ای نمی‌شوند. قاضی روحانی و غیرروحانی هم ندارد. هر دو گروه را شامل می‌شود. مدتی پیش ۶۰ قاضی به علت مسایل اخلاقی و ارتباط‎های غیراخلاقی خود از کار برکنار شدند.»
اواخر خرداد ۱۳۹۸، «غلامحسین محسنی اژه‌ای»، معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد ظرف ۱۲ ماه گذشته، ۶۰ قاضی در ایران به دلیل فساد از کار برکنار شده‌اند: «۶۰ قاضی در رده‌های مختلف از دستگاه قضا حکم انفصال گرفتند. برخی از آن‏ها نه تنها نمی‌توانند در مشاغل قضایی باشند بلکه در هیچ پست دولتی نمی‌توانند مشغول باشند. عده دیگری هم هستند که با بازخرید شدن، انفصال پیدا کردند. عده دیگری اتهاماتی دارند که در حال بررسی است. بنابراین، تشویق و تنبیه توأمان در قوه قضاییه آغاز شده بود که ادامه دارد.»

برای دانلود این شماره حقوق ما لطفا روی عکس بالا کلیک کنید
نظام قضایی ایران هم با توجه به فراوانی این جرم و برای کاستن از اثرات روانی و اجتماعی آن از مدت‌ها قبل به فکر تشدید مجازات اسیدپاشان بوده و اخیرا با تصویب طرح تشدید مجازات اسیدپاشی خواسته تا این جرم را کنترل کند هرچند به دلیل تمایل سیستم قضایی ایران، با در نظر گرفتن مجازات اعدام برای مرتکبینی که تولید وحشت می‌کنند، بر جرایمی که مجازات اعدام در پی دارند، افزوده است.
در این شماره مجله حقوق ما ابعاد گوناگون این موضوع و قانون جدید تشدید مجازات اسیدپاشی بررسی شده است.
از: سایت سازمان حقوق بشر ایران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر