۱۳۹۷ مهر ۲۷, جمعه



آذر ماجدی

عروج و گسترش جنبش کارگری رژیم اسلامی را در بد مخمصه ای گرفتار کرده است. اعتراضات و اعتصابات کارگری کل جامعه را در بر گرفته است. سرکوب اعتراضات کارگری، دستگیری فعالین و رهبران کارگری نتوانسته مبارزات کارگری را عقب بنشاند. طبقه کارگر متشکل یک هراس پایه ای و بزرگ رژیم اسلامی است.
این حکومت خفقان ضد کارگری از همان ابتدای قدرتگیری به سرکوب جنبش کارگری دست زد. سرکوب و متلاشی کردن شوراهای کارگری، ایجاد شوراهای اسلامی بجای شوراهای مستقل کارگری، انجمن های اسلامی و خانه کارگر بخش مهمی از سیاست سرکوب طبقه کارگر توسط جمهوری اسلامی بوده است. باین ترتیب بود که رژیم اسلامی موفق شد شرایط برده وار و استثمار خشن را بر کل طبقه کارگر و بدین ترتیب بر کل جامعه حاکم کند. فقر و فلاکت گسترده، معیشت چند برابر زیر خط فقر، دزدی های کلان تنها با تلاشی تشکلات کارگری امکانپذیر شده است.
در سالهای اخیر بخشی از طبقه کارگر با تلاش بسیار و به قیمت زندان و شکنجه نمایندگان و فعالین کارگری موفق شده است که تشکلات خود را شکل دهد. بویژه در ۹ ماه اخیر در متن خیزش توده ای که کل جامعه را فرا گرفته جنبش کارگری دستاوردهای چشمگیری داشته است. تلاش برای ایجاد و تثبیت شورای کارگری در نیشکر هفت تپه یک نقطه برجسته و مهم در مبارزات کارگری است. رژیم اسلامی بسختی در تقلای بازپس گیری این دستاوردها و عقب نشاندن جنبش کارگری است. تلاش برای برگزاری انتخابات شورای اسلامی در نیشکر هفت تپه و تجدید انتخابات برای هیات مدیره سندیکای شرکت واحد توسط دو تن از کارگزارانش دو نمونه از این دسیسه های رژیم است. باید با تمام قوا، با همبستگی طبقاتی و مبارزه پیگیر این توطئه ها را خنثی کرد. توازن قوا بنفع طبقه کارگر تغییر کرده است و جمهوری اسلامی قادر نیست که به سیاق پیش سیاست سرکوب و تخریب را در میان جنبش کارگری به پیش برد.
رانندگان و کارگران شرکت واحد باید با تمام قوا در مقابل توطئه جمهوری اسلامی ایستادگی کنند. باید بکوشند نه تنها  این توطئه را نقش بر آب کنند، بلکه جنبش خود را فراتر ببرند. مبارزه خود را مستحکم تر کنند و کلیه کارگران را در این تلاش درگیر نمایند. بهترین پاسخ تشکیل مجامع عمومی در شرکت واحد است. با ایجاد مجامع عمومی کلیه رانندگان و کارگران در این مبارزه دخیل و درگیر خواهند شد. باید در هر سامانه یک یا دو نماینده توسط مجمع عمومی سامانه انتخاب شود و رهبری مجمع عمومی را بدست بگیرند. باین ترتیب کلیه کارگران در مبارزه و در سرنوشت شان دخیل خواهند شد. شکست یک تشکل بر مبنای مجامع عمومی بخش های مختلف عملی بس دشوارتر است. حدود بیست سامانه در شرکت واحد وجود دارد. تشکیل مجامع عمومی در این سامانه ها و انتخاب نماینده، جمهوری اسلامی را با مشکلی بزرگ مواجه خواهد کرد. باین ترتیب کلیه کارگران فعالانه در این تلاش دخیل و درگیر خواهند شد. عقب نشاندن این مجامع عمومی در شرایط سیاسی و توازن قوای کنونی کار ساده ای نخواهد بود. دستگیری و اخراج ۸ نماینده کار آسانتری است. بویژه آنکه پایۀ کارگری در تلاش و مبارزه مستقیما دخیل نیست. اما مجامع عمومی و حدود ۵ برابر نماینده منتخب این مجامع کار رژیم را بسیار دشوار تر خواهد کرد.
انتقال تجارب در میان جنبش طبقه کارگر، ایجاد پیوند همبستگی درون جنبش کارگری یک امر مهم و حیاتی است. رژیم اسلامی در مقابل صفوف بهم فشرده و همبسته طبقه کارگر عاجز خواهد بود. باید کل کارگران در مبارزه برای تغییر شرایط و تغییر هر چه بیشتر توازن قوا درگیر شوند. تشکیل منظم مجامع عمومی بهترین و آسان ترین روش برای دستیابی به این هدف است. در شرایط اعتلای سیاسی در جامعه و در اوضاعی که بخش عظیم طبقه کارگر در حال اعتراض و اعتصاب است، تشکیل مجامع عمومی کاملا عملی است.
در حال حاضر مانع اصلی سازماندهی یک جنبش وسیع مجامع عمومی نه رژیم اسلامی که مقاومت بخشی از فعالین کارگری است. برخی تئوری های منفی بافانه ای که در مقابل اشاعه این طرح اعلام می کنند: "نمیشود"، "عملی نیست" و "الان وقتش نیست" مانعی عظیم در مقابل تلاش برای دامن زدن به جنبش مجامع عمومی هستند. برخی تئوری های بی اساس و بی ربط به شرایط واقعی جامعه و مبارزه طبقاتی در مقابل این ایده مهم انقلابی و کارگری مقاومت می کنند. مساله اینجاست که هیچ ابزار و ظرف تشکیلاتی قادر نیست همچون مجمع عمومی کل کارگران را در مبارزه و سرنوشت خود دخیل کند، آگاهی طبقاتی و مبارزاتی کارگران را ارتقاء دهد و مبارزه طبقاتی را به پیش برد. روشن است که نقش کارگران رادیکال- سوسیالیست در پیشبرد این مبارزه و رهبری مجامع عمومی بی بدیل است. هر گونه مناسبات تشکیلاتی که این رهبران عملی و رادیکال با یکدیگر ایجاد کنند بدیل مجمع عمومی نیست و نخواهد بود. هدف از تشکیل مجامع عمومی نفی و انکار ضرورت رابطه و پیوند نزدیک رهبران عملی کارگری نیست. اینها دو بخش از فعالیت طبقاتی کارگری است. در کنار هم باید به پیش رود. تاریخ جنبش کارگری جهانی نشان داده است که هیچ ظرف تشکیلاتی نمی تواند به میزان مجمع عمومی کارگران را در سرنوشت خود و در تصمیم گیری دخیل کند. این دخالت موجب رشد آگاهی طبقاتی کارگران می شود و به رشد و ارتقاء مبارزه طبقه کارگر می انجامد.
اکنون زمان آن فرا رسیده است که به جنبش مجامع عمومی دامن زنیم. در شرایطی که رژیم اسلامی مذبوحانه می کوشد مبارزات طبقه کارگر را عقیم کند و بر جنبش کارگری افسار زند، طبقه کارگر باید با هشیاری و درایت در مقابل آن بایستد. شرکت واحد یک موقعیت کلیدی برای پیشبرد این سیاست کارگری است. فعالین رادیکال کارگری باید این سیاست را در مقابل خود قرار دهند.
پیش بسوی گسترش جنبش مجامع عمومی!
زنده باد مبارزه انقلابی طبقه کارگر!
مرگ بر جمهوری اسلامی
***

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر