۱۳۹۷ مهر ۱۳, جمعه

بازار ملتهب ارز؛

سایت ها یک به یک تعطیل می شوند

arzIsna_100418.jpg
شبکه بیان - اگر قیمت بالا برود کار دشمن است و اگر پایین بیاید هم کار دشمن. وبسایت ها هم آب به آسیاب همان دشمن می ریزند.
دقایقی پیش "شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران" از دسترس خارج شد و ساعاتی پیش نیز اکانت "تحلیلگران" در توییتر به فعالیت خود به دلیل حملات سازمان یافته اصلاح طلبان و همچنین احتمال دستگیری توسط اطلاعات سپاه پایان داد.
وبسایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز که در مرداد ماه با راه اندازی یک وبسایت قصد معرفی نرخ رسمی و بازار آزاد ارز را داشت هم اکنون از دسترس خارج است.
همچنین بسیاری از وبسایت ها تنها به اعلام نرخ پوند و یورو پرداخته اند و از اعلام نرخ فعلی سر باز می زنند. به نظر می رسد علت این امر نابه سامانی و مشخص نبودن نرخ ارزها است.
در بخش جدول نرخ های امروز ارز برای ارزهای یورو، پوند، درهم امارات و دینار کویت جمله "در روز جاری نرخی برای این شاخص ارایه نشده است" قابل مشاهده می باشد.
همچنین آخرین ساعت اعلام شده برای یورو 14 هزار و 500 تومان می باشد که البته خرید و فروش صورت نمی گیرد.
اگر تا شب گذشته صرفا شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا بودیم، از امروز صبح با بازگشایی بازار افت قیمت سایر ارزها نیز می بینیم.
به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، بازی سپاه و بیت رهبری با پول های مردم کاملا سازمان یافته است و باید در انتظار سیر صعودی مجدد نرخ دلار و سایر ارزها باشیم.
بنا بر اظهارات وزیر کشور و سایر تحلیلگران حکومتی، نرخ دلار به زودی تا 4000 تومان کاهش خواهد داشت.
حال به نظر می رسد با امضا و موافقت کلی مجلس شورای اسلامی با لوایح FATF، فردا شاهد کاهش هرچه بیشتر نرخ دلار باشیم.
اگرچه روزنامه کیهان تهران به تعویق افتادن امضای FATF را یکی از دلایل کاهش نرخ دلار خوانده، اما به نظر می رسد با امضای آن بیش از پیش ارزش ریال ایران افزایش پیدا کند.
کاهش نرخ دلار در حالی صورت می پذیرد که روز جاری شاخص کل بورس تهران با افت 3.69 درصدی مواجه بوده و عملا بورس به این افت قیمت واکنش مثبت نشان نداده است.
این بدین معنیست که قیمت های اعلام شده به نحوی بازی روانی بوده و در کل تغییر فاحشی در بازارهای جهانی صورت نپذیرفته است.
برخی گزارشات حاکی از آن است که نرخ ها با کمی صعود و فرود همراه هستند اما نرخ های نهایی هر چند دقیقه یک بار نشانگر کاهش اگرچه با شیب ملایم می باشند.
امروز در بازار آزاد ارز چه گذشت؟
به گزارش ایسنا آخرین روز هفته هم از تب‌وتاب بازار غیررسمی ارز تهران نکاست و امروز هم جنب و جوش دلالان، خریداران و فروشندگان ارز در بازار به چشم می‌خورد. جنب و جوشی که به گفته دلالان تفاوتی با روز گذشته نداشته است. می‌توان گفت: بارزترین ویژگی بازار امروز سرگردانی فروشندگان و خریداران ارز خانگی است که بین دلالان سرگردانند و نه تنها نمی‌دانند باید ارز بخرند یا بفروشند بلکه درمورد نرخ واقعی ارز هم دچار شک و شبهه‌اند.
در بازار غیر رسمی امروز ارز در تهران تابلوی بسیاری از صرافی‌ها خاموش بود، اما صرافی‌ها ارز را با نرخی بین ۱۴ هزار و ۳۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروختند و با نرخ بین ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴۰۰۰تومان می‌خریدند. البته صرافی‌های دیگری هم بودند که نرخ ۱۰۰۰۰ برای خرید و ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان برای فروش را روی تابلوی خود درج کرده بودند که اکثرا عاری از متقاضی بودند. یکی از صاحبان صرافی می‌گفت: اگر کسی به ما ارز با نرخ ۱۰ هزار تومان بفروشد ما هم ارز ۱۰ هزار ۱۰۰ تومانی خواهیم فروخت.
صاحب صرافی دیگری درمورد نرخ ۱۰ هزار تومانی که روی تابلوی خود درج کرده توضیح داد: این نرخ برای ارز مسافرتی است که قرار است بخش‌نامه آن روز شنبه ابلاغ شود و تا قبل از آن ما خرید و فروشی نداریم. البته صرافی بانک ملی ارز مسافرتی را به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی به فروش می‌رساند که مورد استقبال هم قرار گرفته بود.
در میان صرافی‌هایی که یا تابلوی خود را خاموش کرده بودند و یا نرخ ۱۰ هزار تومان را روی تابلوی خود درج کرده بودند، یک صرافی بود که روی تابلوی خود نرخ ۱۴هزار تومان برای خرید و ۱۴ هزار و ۱۴۰تومان برای فروش ارز را ثبت کرده بود. رقمی که به نرخ خرید و فروش دلالان بسیار نزدیک بود و به همین دلیل شاهد صف طویلی از متقاضیان در ورودی این صرافی بودیم. متقاضیانی که علت تمایل به خرید از این صرافی را سقف فروش ۵۰۰۰دلار عنوان کردند و گفتند نرخ ارزی که این صرافی اعلام کرده از یک طرف به نرخ بازار آزاد نزدیک‌تر است و از طرف دیگر به دلیل اینکه صرافی است امنیت بیشتری دارد و مطمئن‌تر است.
از سوی دیگر بازار دلالان همچنان گرم بود و رنج قیمت آن‌ها برای خرید دلار از مشتری بین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۴ هزار تومان و نرخ فروش آن‌ها از ۱۴ هزار تومان تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود. اکثرا دلالان از خرید یورو امتناع می‌کردند و این ارز را با نرخی بین ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان می‌خریدند. اکثر دلالان خواهان خرید ارز از مردم بودند و بین مردم راه می‌رفتند و با سوال "کی دلار داره؟ " توجه مردم را به خود جلب می‌کردند.
در این میان سرگردانی خریداران و فروشندگان خانگی ارز بیشتر جلب توجه می‌کرد. مردمی که نمی‌دانستند ارز بخرند یا بفروشند و به توصیه کدام دلال گوش کنند. زیرا برخی دلالان سعی می‌کردند هر طور شده مردم را راضی به فروش کنند و برخی دیگر به آن‌ها توصیه می‌کردند از آن‌ها ارز بخرند و ارز خود را نفروشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر