۱۳۹۷ مهر ۲۲, یکشنبه

نگاهی به تنش بین فقیر و غنی در ایران

rich_101418.jpg
صدای آمریکا - مقاومت یک جامعه چگونه قابل اندازه گیری است؟ یک راه می تواند انسجام اجتماعی باشد. با آماده شدن ایران برای تحریم های شدیدتر آمریکا، نفرت علیه وابستگان رژیم که ثروت شان را به رخ می کشند، بالا گرفته است.
دهه ها پیش در ایران برای نمایش آرمان های سوسیالیستی انقلاب ۱۳۵۷، پولدار بودن رازی پنهان بود که به ندرت به رخ کشیده می شد.
اما امروز؟ اتومبیل های اسپورت فراری، پورش و لامبورگینی که موتورهایشان برای مسابقات اتومبیلرانی در جاده های اروپا طراحی شده است، در میان ترافیک شدید تهران مانور می دهند.
جوانان پولدار ایرانی عکس هایی از خودشان در مهمانی ها، کنار استخرها، در خودروها و کاخ ها و مراکز خرید لوکس به اشتراک می گذارند.
با وجود تحریم ها و در حالی که بسیاری از مردم عادی با مشکلاتی برای تامین مایحتاج شان روبرو هستند، مراکز تزریق بوتاکس پر از مشتری است.
در پی اعتراض های سراسری مردم به سقوط ارزش ریال و فساد و سوء مدیریت، خلاء عمیق بین ایرانی های خیلی پولدار که ثروت شان را به رخ می کشند و اکثر جامعه، به نفرتی روزافزون تبدیل می شود. بسیاری از پولدارها بخشی از رژیم یا «آقازاده» هستند.
انقلاب ایران وعده عدالت اقتصادی و برابری برای همه ایرانیان می داد. در سال های اول انقلاب حتی ثروتمندان زندگی فروتنانه ای را در پیش گرفته بودند.
شکاف اجتماعی فزاینده امروز موجب پیدایش دو جهان موازی شده است. در این فضا همه چیز از مکالمات تا سبک زندگی یک طرف برای طرف مقابل غریبه و غیرقابل باور است.
یک ناظر امور ایران می گوید: «مشاهده روند چند سال گذشته، این میل به فخر فروشی حیرت آور است. این بیماری است. یک بیماری اجتماعی است، وقتی مردم عادی این قدر زیر فشار هستند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر