۱۳۹۷ مهر ۲۲, یکشنبه


خط فقر 6 میلیون 600 هزار تومان
حقوق متوسط معلم 2 میلیون 600 هزار تومان 


سالمندی در ایران؛ فصل فراغت یا انباشت مشکلات؟
تنها جایی که رهبر جمهوری اسلامی “اشتباهی” را پذیرفته، سیاست کنترل جمعیت در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ شمسی است. او با استغفار از این رویکرد، در بهار ۱۳۹۳ از قوای سه گانه و زیرمجموعه‌های آنها خواست به قصد رشد “اقتدار ملی” برای افزایش نرخ رشد جمعیت بکوشند. با وجود تغییر یکشبه برنامه‌های دولتی تنظیم خانواده، منحنی تولد طبق انتظار بالا نرفت. در مقابل، هشدارها نسبت به منحنی سنی جمعیت ایران رساتر می‌شود.
نوشته و بررسی : حمید ترابی
محاسبات بر طبق جداول زیر نشان می دهد که حداقل هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره ماهانه ۶ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در شهریور ماه ۹۷ می باشد، این در حالی است که حداقل دستمزد یک میلیون و صد هزار تومان (کمتر از یک ششم این میزان) برای سال ۹۷ تعیین شده است و حقوق یک معلم بین دو تا سه میلیون تومان است و به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش بطور میانگین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. ( یک بر روی دو نیم برابر خط فقر)
محاسبات انجام شده بر طبق جدول زیر نشان می دهد که هزینه خوراکی یک خانوار ۴ نفره در شهریور ماه ۹۷ برای ۱۸ قلم کالای اساسی به نرخ های در سطح شهر حدود یک میلیون و هفتصد و سی هزار تومان می باشد.
به صورت کلی محاسبات صورت گرفته در ۱۲ بخش از خوراکی ها، دخانیات، مسکن، کفش و پوشاک، اثاثیه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، امور فرهنگی و تفریحی، تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه صورت گرفته است.
سهم خوراکی ها در سبد هزینه های خانوار کشور دارای ۲۶٫۶۴ درصد، سهم مسکن ۳۵٫۵ درصد، سهم بهداشت و درمان ۷٫۱۴ درصد، حمل و نقل ۹٫۴۱ درصد، خرید اثاثیه منزل ۳٫۹۳ درصد و کفش و پوشاک نیز ۴٫۷۸ درصد است. سهم مابقی اقلام به مراتب کمتر از ارقام ذکر شده است.
بر طبق استاندارد در محاسبه هزینه مسکن، هزینه متوسط اجاره به همراه کلیه هزینه های جنبی یک واحد مسکونی استاندارد با حداقل زیربنای ۶۰ مترمربع، داشتن یک آشپزخانه، یک حمام و… ساخته شده با مصالح با دوام یا نیمه ‌بادوام، در محاسبات «خط فقر» مورد استفاده قرار می گیرد.
در حالی حداقل هزینه یک خانواده چهار نفره ماهانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد که در سال ۹۷ حداقل دستمزد یک میلیون و صد هزار تومان (کمتر از یک ششم این میزان) تعیین شده است و حقوق متوسط یک معلم دو میلیون و سیصد هزار تومان است و حقوق یک معلم بازنشسته حدود یک میلیون و دویست هزارتومان می باشد.
این درحالی است که مرکز آمار ایران متوسط درآمد سال ۹۶ خانوارهای شهری کشور را ۳۷ میلیون تومان اعلام کرد، که می شود ماهیانه ۳ میلیون و هشتاد هزار تومان. این بدان معناست که با توجه به خط فقر برابر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بطور متوسط ۱۰۰ درصد خانواده های ایرانی زیر خط فقر قرار دارند.
با توجه به اینکه حقوق یک معلم بین دو تا سه میلیون تومان است و به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش بطور میانگین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، کلیه معلمین زیر خط فقر می باشند.
در جدول زیر سهم هر یک از اقلام مورد نیاز خانوارها در شهریور ماه ۹۷ ارائه شده است.
حداقل هزینه اقلام خوراکی یک خانوار چهار نفره در یک ماه (شهریور ۹۷)
نام کالا مصرف روزانه فرد در جهان (گرم) مصرف روزانه فرد در ایران (گرم) مصرف ماهیانه فرد (کیلو) مصرف ماهیانه ۴ نفر هزینه به کیلو ـ شهریور ۹۷ – ریال جمع هزینه ماهیانه شهریور ۹۷ – ریال
نام کالامصرف روزانه فرد در جهان (گرم)مصرف روزانه فرد در ایران (گرم)مصرف ماهیانه فرد (کیلو)مصرف ماهیانه ۴ نفرهزینه به کیلو ـ شهریور ۹۷ – ریالجمع هزینه ماهیانه شهریور ۹۷ – ریال
نان۶۸۳۲۰۹٫۶۰۰۳۸٫۴۰۴۳۵۰۰۱۶۷۰۴۰۰
برنج۶۰۱۰۰۳٫۰۰۰۱۲٫۰۰۱۴۱۳۱۰۱۶۹۵۷۲۰
ماکارونی۲۰۰٫۶۰۰۲٫۴۰۴۲۰۰۰۱۰۰۸۰۰
حبوبات۶۰۳۳۱٫۰۰۰۴٫۰۰۱۱۲۰۴۶۴۴۸۱۸۴
سیب زمینی۷۰۲٫۱۰۰۸٫۴۰۲۰۱۲۰۱۶۹۰۰۸
سبزی۳۵۶۲۸۰۸٫۴۰۰۳۳٫۶۰۳۳۶۵۰۱۱۳۰۶۴۰
سایر سبزیجات۳۵۶۲۸۰۸٫۴۰۰۳۳٫۶۰۳۱۸۱۰۱۰۶۸۸۱۶
میوه۴۰۰۲۶۰۷٫۸۰۰۳۱٫۲۰۸۴۷۳۸۲۶۴۳۸۲۵٫۶
گوشت قرمز۱۰۰۵۰۱٫۵۰۰۶٫۰۰۵۸۳۰۰۰۳۴۹۸۰۰۰
گوشت ماهی۵۰۲۵۰٫۷۵۰۳٫۰۰۱۶۳۷۰۰۴۹۱۱۰۰
گوشت مرغ۶۷۲٫۰۱۰۸٫۰۴۱۰۹۹۰۰۸۸۳۵۹۶
تخم مرغ۶۶۲۵۰٫۷۵۰۳٫۰۰۹۲۱۶۵۲۷۶۴۹۵
شیر۸۲۲۲۴۰۷٫۲۰۰۲۸٫۸۰۳۳۹۸۰۹۷۸۶۲۴
ماست۶۷۲٫۰۱۰۸٫۰۴۵۰۲۰۵۴۰۳۶۴۸٫۲
پنیر۳۳۱٫۰۰۰۴٫۰۰۲۲۴۴۳۰۸۹۷۷۲۰
کره۸۰٫۲۵۰۱٫۰۰۴۵۰۰۰۰۴۵۰۰۰۰
روغن۴۰۱٫۲۰۰۴٫۸۰۵۶۷۰۰۲۷۲۱۶۰
قند و شکر۱۴۴۵۱٫۳۵۰۵٫۴۰۴۵۳۲۰۲۴۴۷۲۸
جمع – ریال۱۷۳۲۳۴۶۵
حداقل هزینه های اقلام مختلف یک خانوار چهار نفره در یک ماه (شهریور ۹۷)
شرحدرصد از کل هزینه هاشهریور  ۹۷- ریال
سهم خوراکی۲۶٫۶۴۱۷۳۲۳۴۶۵
سهم دخانیات۰٫۵۹۳۸۳۶۶۵
سهم مسکن۳۵٫۵۲۳۰۸۴۹۴۷
سهم کفش و پوشاک۴٫۷۸۳۱۰۸۳۳۹
سهم اثاثیه۳٫۹۳۲۵۵۵۶۰۱
سهم بهداشت و درمان۷٫۱۴۴۶۴۳۰۰۱
سهم حمل و نقل۹٫۴۱۶۱۱۹۱۳۷
سهم ارتباطات۲٫۸۷۱۸۶۶۳۰۴
سهم امور فرهنگی و تفریح۱٫۶۵۱۰۷۲۹۶۲
سهم تحصیل۱٫۸۶۱۲۰۹۵۲۱
سهم رستوران و هتل۱٫۴۴۹۳۶۴۰۴
سهم کالاها و خدمات متفرقه۴٫۱۸۲۷۱۸۱۷۱
سهم کل سبد خانوار ۴ نفره در یک ماه۱۰۰۶۵۰۲۸۰۲۱
منابع:
  • بانک مرکزی ایران
  • نرخنامه ها
  • روزنامه ها و جراید کشور
  • وب سایت اقتصاد آن لاین
  • اقتصادنیوز: مرکز آمار اعلام کرد؛ درآمد ۳۷ و هزینه ۳۳ میلیونی خانوارهای ایرانی در سال ۹۶/ افزایش ۳ درصدی مالکان خودرو، ۱۶ مرداد ۹۷
  • میانگین حقوق معلمان چقدر است؟ خبر آنلاین ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر