۱۳۹۶ مرداد ۹, دوشنبه

مم

محمد رضا تاجیک :
روحانی به وعده هایش عمل نکند، اصلاح طلبان باید بروند خانقاه و دعا کنند!


محمدرضا تاجيک در گفت‌وگو با ايسنا هشدارهايي را هم به دولت داده و هم به اصلاح‌طلبان و گفته است اگر آقاي روحاني در دور دوم به وعده‌هايش عمل نکرد، اصلاح‌طلبان بايد بروند به مسجد و خانقاه و خلوت و دعا کنند. اين گفت‌وگو را صدف صميمي انجام داده که اهم آن را در پي مي‌خوانيد.


*لزوما اينکه مردم همه تخم‌مرغ‌هايشان را درون سبد يک جريان مي‌گذارند و به او رأي مي‌دهند، يک فرصت نيست. لزوما نبايد دست‌افشان و پاي‌کوبان باشيم. حتي پيروزي‌هاي پياپي اخير مي‌تواند تهديد هم باشد. چراکه توپ در زمين اصلاح‌طلبان است، ديگر نمي‌توان فرافکني کرد، ديگر نمي‌توان گفت نگذاشتند،‌ ديگر نمي‌توان گفت شورا از ترکيب جناح‌هاي ديگر بود و تصميمات را عقيم مي‌گذاشتند.

*اکنون اراده مردم بر اين بوده تا تمام بازيگران را از يک جنس انتخاب کنند. حالا زمان بازيگري آنان است. آنان يک راه و يک آلترناتيو بيشتر ندارند؛ بايد موفق باشند. چه در شوراي شهر، چه در مجلس و چه در دولت بايد موفق باشند.

*من تأکيد مي‌کنم امروز بايد از حاشيه‌هايمان کم کنيم، دست به دست هم دهيم و در اين فضا و جغرافياي فراخي که مردم براي ما ايجاد کردند و در اختيار ما قرار دادند، نقش و نقش‌آفريني کارآمد و مؤثري داشته باشيم. بدون آنکه ايجاد حاشيه کنيم همه در متن مثل يد واحده فعاليت کنيم. بدون آنکه در پس قضيه به جنگ منافع و جنگ قدرت برويم، بايد به پيروزي جمعي فکر کنيم.

*اگر آقاي روحاني در دور دوم به وعده‌هايش عمل نکرد، اصلاح‌طلبان بايد بروند به مسجد و خانقاه و خلوت و دعا کنند؛ چراکه روحاني به لحاظ رأي ديگر احتياجي به رأي اصلاح‌طلبان ندارد. صلاح دولت کنوني در اين است که از نيروهاي خوش‌فکر و توانمند اصلاح‌طلبي بهره ببرد و تلاش نکند در عمل اصلاح‌طلبان را به حاشيه بکشد و جغرافياي حياتي‌ و فعاليتي آنان را تا دم ِدر پاستور تعريف کند.

*اين‌طور نشود که از حياط تا بام خانه قدرت و سياست از آنِ اصلاح‌طلبان و از بام تا ثريا براي برخي که بر دوش اصلاح‌طلبان سوار شدند و به پاستور رسيدند، منظور شود. فراموش نشود که اصلاح‌طلبان تمام سرمايه انساني و اجتماعي و نمادين خود را مصروف اين پيروزي کردند. بزرگان اصلاح‌طلب وارد فضا شدند تا اين حرکت مردم شکل بگيرد. فراموش نکنيم که اگر تمهيد و تدبير توسط اين بزرگان انجام نمي‌شد، مردم اين حرکت را در اين سطح انجام نمي‌دادند.

*اين موضوع را نبايد فراموش کنيم که طرف مقابل ۱۶ ميليون رأي دارد. عمده رأي او هم در طبقات پايين جامعه بوده است؛ همان‌جايي که اصلاح‌طلبان ضعف و خلأ دارند. اصلاح‌طلبان بايد مشقشان را در ورق‌هايي از اين دفتر بنويسند که سفيد است. زبان توده‌هاي مردم را بياموزند و اسير مفاهيم خودساخته و پرداخته‌اي مانند پوپوليسم نشوند. همه ما بايد تلاش کنيم با توده‌هاي مردم رابطه برقرار کنيم. خلأهاي سازمان را پوشش دهيم و چهار سال آينده بتوانيم اين رأي را تقويت كنيم و در سازمان رأي رقيب حضور جدي داشته باشيم.

*من قبلا از دولت تقاضا کردم و الان بار ديگر از مسئولان تقاضا مي‌کنم؛ مردم يک امانت ۲۴ميليوني را تحويل دولت دادند که يک سرمايه اجتماعي گران‌سنگ است، بعد از چهار سال سود و ارزش اضافي‌اش پيشکش، تلاش کنند اصل اين سرمايه را به مردم برگردانند.

*هيچ ترديدي نبايد داشته باشيم که اگر تدبير نکنيم چرخش و جايگزيني که در اين چند دهه تجربه کرديم، حادث خواهد شد. اگر دولت، شوراي شهر، مجلس، شهردار و اصلاح‌طلبان نقش تاريخي خود را به خوبي و زيبايي انجام ندهند و با قدرت پيش نروند يا اسير حاشيه‌ها شوند و متن را فراموش کنند، حتما در چهار سال آينده چرخش راديکال را خواهيم داشت. در آن زمان گناه به گردن کساني است که مي‌دانستند اما تمهيدي و تدبيري نکردند.

*آنهايي که عقلايي فکر مي‌کنند، آينده را براساس تلاش‌هاي امروزشان مي‌سازند. مي‌توانيم اراده کنيم، چهار سال بعد طبق يک عادت مألوف و مرسوم تاريخي قدرت را واگذار کنيم. مي‌توانيم اراده کنيم هشت سال را به ۱۶ سال يا بيشتر تبديل کنيم.

*بايد کاري کنيم تا اگر در آينده با يک تشکيلات از نوع شوراي سياست‌گذاري هم مواجه هستيم،‌ معايب گذشته را نداشته باشد. من به عنوان يک ناظر بيروني نمي‌پسندم برخي در يک شوراي دموکراتيک نقش برادر بزرگ را بازي کنند. نمي‌پسندم عده‌اي به عنوان حزب بزرگ يا برادر بزرگ‌تر يا ناظر بزرگ در اين شورا نقش‌آفريني کنند تا در بزنگاه‌هاي توزيع و تغيير قدرت، در پس پرده جنگ منافع و قدرت به راه بيندازند و تلاش کنند بيشترين نصيب و غنایم را از اين جنگ به دست آورند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر