۱۳۹۶ تیر ۲۲, پنجشنبه

ابتکار امامان جمعه در اعتراض به حملات تروریستی


نزدیک به 60 امام مسجد از کشورهای مختلف اروپایی با یک اتوبوس عازم شهرهایی شدند که قربانی تروریسم داعش بوده‌اند. آنها گفته‌اند با این حرکت خود قصد مبارزه با افراط گری‌هایی را دارند که به نام اسلام انجام می‌شود.
حدود 60 امام مسجد روز شنبه (8 ژوئیه/ 17 تیر) سفری را آغاز کردند که هدف اش مبارزه با تروریسم اعلام شده است. آنها پس از به جای آوردن نماز در خیابان شانزه‌لیزه پاریس، جایی که یک افسر پلیس فرانسه در ماه آوریل امسال جان خود را در یک تیراندازی از دست داد، سوار اتوبوس شده و به سمت برلین به راه افتادند.

به گفته امام شهر "نیم" واقع در جنوب فرانسه آنها قصد دارند با این سفر "پیام انسان ‌دوستی و برادری علیه تروریسم" را به گوش همه برسانند. روحانیون مسلمان شرکت‌کننده در این حرکت از جمله از کشورهای فرانسه، بلژیک، بریتانیا، تونس و آلمان هستند. قرار است در مسیر سفر روحانیون دیگری نیز به این گروه بپیوندند.

این گروه قصد دارند تا در شهرهایی نظیر برلین و بروکسل که قربانی حملات تروریستی بوده‌اند، توقف کنند و در سالروز حمله تروریستی نیس به این شهر برسند. آنها امیدوارند که در برلین فرصت دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فراهم شود. برلین و بروکسل از جمله شهرهای اروپایی بوده‌اند که حملات تروریستی منسوب به گروه "دولت اسلامی" (داعش) در آنها رخ داده است.

در حمله برلین که دسامبر سال 2016 رخ داد، 12 نفر جان خود را از دست دادند.

این سفر روز 14 ژوئیه (23 تیر) که جشن ملی فرانسه برگزار می‌شود، با بازگشت این روحانیون به پاریس به اتمام خواهد رسید.

حسن شلقومی، امام پیشین شهر درانسی، و مارک هالتر، نویسنده یهودی فرانسوی، مبتکران این حرکت بوده‌اند. شلقومی پیش از آغاز سفر اظهار امیدواری کرد که افراد مؤمن بیشتری به این حرکت بپیوندند. او گفت: «ما نباید اسلام را به دست وحشی‌ها و قاتلان بسپاریم.»

شلقومی به دلیل داشتن دیدگاه‌های لیبرال و نزدیکی با یهودیان چهره‌ای جنجالی به شمار می‌رود. شورای اسلامی فرانسه (CFCM) اعلام کرده که از این حرکت حمایت نمی‌کند.

گفته می‌شود که نمایندگانی از انجمن مساجد آلمان، کلیساها و کنیسه‌ها به دعوت این گروه پاسخ مثبت داده و قصد دارند در شهر برلین به آنها بپیوندند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر