۱۳۹۷ شهریور ۱۲, دوشنبه

ابوالفضل قدیانی :
اعمال ترامپ و خامنه ای دولبه قیچی است


ابوالفضل قدیانی در مطلبی در وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گفته است که هرچند دونالد ترامپ و آیت‌الله خامنه‌ای مقابل هم ایستاده‌اند، اعمال آنها عملا مانند “دو لبه یک قیچی” است که مردم ایران میان آن قرار گرفته‌اند.
آقای قدیانی نوشته است: ” اعمال دونالد ترامپ و عملکرد آقای خامنه‌ای عملا دو لبه یک قیچی‌اند که با هم‌افزایی تن ملت ایران را مجروح می‌کند. (اگرچه در ظاهر امر آقای خامنه‌ای و ترامپ در دو جبهه مخالف ایستاده‌اند).”
او علاوه بر انتقاد از آیت‌الله خامنه‌ای و نهادهای وابسته به او، با انتقاد از حسن روحانی، او را متهم کرده است که به میلیون‌ها رای خود پشت کرده و ” مانند تمامی رؤسای جمهور سابق نهایتا به مجری اوامر مستبد” تبدیل شده است و “همنوا با آقای خامنه‌ای و سردمداران سپاه رجز می‌خواند و در منطقه هل من مبارز می‌طلبد.”
دو ماه دیگر دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، که صنعت نفت و نظام مالی آن را هدف می‌گیرند، بازگردانده می‌شوند. دونالد ترامپ می‌گوید سیاست‌های او ممکن است به تغییر حکومت ایران منجر شود. ایران از آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت برده است.
در ماه‌های اخیر مشکلات اقتصادی در ایران تشدید شده است و از سال گذشته تجمعات اعتراضی با شعارهای ضدحکومتی گسترش یافته است.
آقای قدیانی گفته است که انتظار رهبر ایران از توافق هسته‌ای “فروش نفت است و توزیع رانت حاصل از آن در میان وابستگان درگاه و عمله استبداد. چه در دوران برجام و چه پس از خروج آمریکا از برجام اصلی‌ترین خواسته‌ آقای خامنه‌ای از اروپا حفظ صادرات و فروش نفت به اروپا بوده است و نه ورود سرمایه و علم و فن اروپایی.”
او گفته است اظهار پشیمانی آقای خامنه‌ای از اجازه برای مذاکرات در حالی است که “مبدع مذاکره با آمریکا در سال‌های اخیر شخص خودش بوده است .”
پیش از به قدرت رسیدن حسن روحانی، ایران و آمریکا مذاکراتی مخفیانه را در عمان انجام می‌دادند که به گفته علی اکبر صالحی با تایید شخص آیت‌الله خامنه‌ای بود.
رهبر ایران به تازگی گفته است که در مذاکرات هسته‌ای اشتباه کرده است.
ابوالفضل قدیانی، از چهره‌های جنبش سبز، گفته است که رهبر ایران “کوشیده است که از بار مسئولیت این مذاکرات شانه خالی کند و نقش یک رهبر تسلیم‌ناپذیر را بازی کند. همین عدم شهامت و تزویر در به عهده گرفتن مسئولیت برجام، البته یکی از عوامل شکست توافق هسته‌ای بوده است.”
“ترس از اینکه تتمه حامیان هم دریابند که پادشاه عریان است، آقای خامنه‌ای و سپاه را بیش از پیش به سمت پیش بردن سیاست منطقه‌ای بی‌پروایانه‌ای سوق داد که حداقل تبعاتش دادن بهانه به افراطیون آمریکا برای سست کردن پایه‌های توافق هسته‌ای بود.”
برنامه موشکی ایران و سیاست‌هایش در منطقه خاورمیانه، از جمله مداخله در سوریه و حمایت از حوثی‌ها در یمن، از دلایلی هستند که دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای اعلام کرده است.
آقای قدیانی گفته است: “اگر سوخت پیشرانه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی غرب ستیزی است، ترامپ و افراطیون اطرافش با پیش گرفتن سیاست خصمانه و کین‌ورزانه -که زندگی روزانه مردم ایران را هدف قرار می‌‍‌دهد- عملا به بقای ایدئولوژی غرب‌هراسانه جمهوری اسلامی کمک می‌کنند و راه را بیشتر بر تعامل سازنده و عادلانه ایرانیان با دنیای خارج -که یکی از اصلی‌ترین راه‌های تعدیل سیاست نابخرادانه خارجی استبدادطلبان داخلی است- می‌بندند.”
او با بیان اینکه وضعیت کنونی ایران بن‌بستی است که خارج نشدن از آن “عوارض جبران ناپذیر” خواهد داشت، گفته است برای خروج از این وضعیت “درخواست برکناری آقای خامنه‌ای از قدرت باید تبدیل به خواست علنی فعالین سیاسی و مدنی و فرهنگی شود.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر