۱۳۹۸ مهر ۶, شنبه

هشدار شورای نگهبان 
 در برخورد با پول های کثیف درانتخابات از طریق رد صلاحیت 


سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه هشدار داد که این شورا با ورود پول‌ کثیف به انتخابات مجلس دوازدهم برخورد خواهد کرد و این موضوع در بررسی صلاحیت‌ نامزدها «مد نظر قرار خواهد گرفت».
این چندمین بار در دو هفته گذشته است که اعضای این شورا درباره موضوع پول کثیف در انتخابات اظهار نظر می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه، ششم مهر، همچنین خاطرنشان کرد که موضوع ورود پول کثیف به انتخابات «نیاز به تصویب قوانین بهتری»‌دارد.
وی در عین حال گفت که شورای نگهبان با اختیارات قانونی فعلی در جاهایی که این پول‌ها در انتخابات «نقش موثر دارد و انحرافی را ایجاد کرده» برخورد خواهد کرد.
در ایران قانونی درباره راه‌های تامین هزینه‌های انتخابات و محل تامین آنها وجود ندارد. بر اساس قوانین فعلی همچنین روشی برای بررسی دقیق هزینه نامزدها وجود ندارد.
با این حال آقای کدخدایی درباره روش شورای نگهبان برای مقابله با ورود «پول‌های کثیف» در انتخابات‌ گفت: «اختیارات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها است و طبیعتا گزارش‌هایی که از سوی نهادهای مختلف مسئول مثل نیروی انتظامی، نهادهای چهارگانه برای ما ارسال کنند و صحت آنها مورد تایید قرار گیرد قطعا در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.»
وی به نحوه بررسی این موضوع در تعیین صلاحیت نامزدها اشاره نکرد. تائید صلاحیت نامزدها قبل از برگزاری انتخابات و مشخص شدن هزینه تبلیغات نامزدها انجام می‌شود.
آقای کدخدایی روز ۳۰ شهریور نیز گفته بود که در برخی از انتخابات‌ها در ایران «پول‌سالاری قابل لمس است».
سه روز پس از آن نیز احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفت: «یک عده با پول‌های کثیف می‌خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است.»
موضوع ورود «پول‌های کثیف» به عرصه‌ انتخابات در ایران را برای نخستین‌ بار عبد‌الرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی مطرح کرد.
او دوم اسفند سال ۹۳ گفته بود که بخشی از پول‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر «در حوزه سیاست وارد می‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها مصرف می‌شود».
آقای رحمانی فضلی پس از اعتراض نمایندگان مجلس سخنان خود را پس گرفت.
دولت ایران در مجلس نهم لایحه «شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی» را به مجلس ارائه کرد، اما با پایان دوره این مجلس این لایحه به تصویب نرسید.
منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر