۱۳۹۷ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

 اخراج ۶۰ امام جماعت از اتریش، پای کودکان مسلمان در میان است 

08.jpg

بی بی سی - 
دولت اتریش چند مسجد این کشور را تعطیل و تعدادی از امامان جماعت را اخراج می‌کند.
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش، گفته است که در نظر دارد هفت مسجد این کشور را تعطیل و تعدادی از امامان مساجد را اخراج کند. او دلیل این تصمیم را عزم دولت برای مبارزه با افراطگرایی دینی، جلوگیری از ترویج اسلام سیاسی و حفاظت از امنیت اتریش عنوان کرده است. خبرگزاری فرانسه تعداد امامان اخراجی را شصت نفر گزارش کرده است.
صدراعظم اتریش گفته است تصمیم به بستن این مساجد و اخراج امامان جماعت در پی تحقیقات مسئولان امور دینی در مورد تصاویر مربوط به اجرای نمایشی در یک مسجد تحت حمایت مالی ترکیه اتخاذ شده است.
07.jpg
austria_060718.jpg
در این تصاویر تعدادی از کودکان مسلمان در داخل این مسجد دیده می‌شوند که نبرد گالیپولی را بازسازی می‌کنند. نبرد گالیپولی بین نیروهای امپراتوری عثمانی و نیروهای متفقین در جریان جنگ اول جهانی روی داد و تنها نبرد عمده در این جنگ بود که قوای عثمانی در آن به پیروزی دست یافتند. جنگ جهانی اول با شکست کشور‌های محور، از جمله شامل آلمان، اتریش و عثمانی خاتمه یافت و به فروپاشی امپراتوری عثمانی و ایجاد جمهوری ترکیه منجر شد.

امپراتوری عثمانی دارای یک حکومت دینی بود و سلاطین عثمانی خود را خلیفه و جانشین پیغمبر می‌دانستند.
در تصاویر نمایش گالیپولی در مسجد، تعدادی از کودکان نقش کشته‌شدگان یا شهدای جنگ را ایفا می‌کنند که بدنشان با پرچم عثمانی پوشیده شده است.
آقای کورتس با اعلام اینکه جدایی دین از سیاست لازمه دموکراسی است گفته است که "جامعه موازی، اسلام سیاسی و کشاندن مردم به سوی افراطگرایی دینی در کشور ما جایی ندارد." احزاب راستگرای اتریش تاکید دارند که مسلمانان ساکن اتریش باید رفتار اجتماعی خود را با موازین و انتظارات فرهنگی جامعه این کشور انطباق دهند.
سباستین کورتس، رهبر حزب دست راستی مردم، سال گذشته در راس یک دولت ائتلافی با شرکت حزب راستگرای آزادی به مقام نخست وزیری رسید. او در آن زمان ۳۱ سال داشت.
005.jpg
006.jpg
مسجد محل اجرای این نمایش از حمایت انجمن فرهنگی اسلامی ترکیه برخوردار است که مقر آن در شهر کلن، آلمان واقع شده و به سازمان امور مذهبی ترکیه یا اداره دیانت وابسته است. سخنگوی این انجمن هم اجرای نمایش گالیپولی را تقبیح کرده و با "تاسف آور" خواندن این ماجرا، گفته است این برنامه فورا متوقف شد.

با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی در ماه آینده، احزاب عمده سیاسی اتریش با بهره‌برداری از گسترش احساسات ضد پناهجویان مسلمان، عمدا مواضع انتقادی نسبت به جنبه‌هایی از رفتار مسلمانان اتخاذ کرده‌اند.
احزاب راستگرا با شعار لزوم دفاع از فرهنگ و ارزش‌های ملی در برابر "تهاجم خارجی" در این مبارزات شرکت دارند و احزاب میانه‌رو با وجود سابقه تاریخی مداراگری و هماهنگی فرهنگی بین جوامع مختلف اتریش، به خاطر جلب آرای عمومی، مواضع سختگیرانه‌تری را نسبت به جنبه‌هایی از فعالیت و رفتار مسلمانان ساکن اتریش اتخاذ کرده‌اند.
روزنامه‌های وابسته به راستگرایان هم در واکنش به ورود گسترده پناهجویان به اروپا و حملات اسلامگرایان در کشورهای اروپایی، از افزایش هزینه سرسام‌آور پذیرش پناهجو و خطر اسلام سیاسی برای دموکراسی و آزادی فردی و اجتماعی سخن گفته‌اند.
این رویکرد با انتقاد شدید جامعه مسلمانان اتریش مواجه شده است. یکی از مسلمانان عضو انجمن شهر وین، پایتخت اتریش، گفته است که با نزدیک شدن انتخابات، "احزاب سیاسی فقط به موارد منفی مربوط به مسلمانان توجه دارند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر