۱۳۹۶ مهر ۱۵, شنبه

نخستین جشنواره فیلم زنان ایرانی در آلمان

دویچه وله
نخستین جشنواره فیلم زنان ایرانی روزهای آخر اکتبر در شهر کوبلنس آلمان برگزار می‌شود. در این جشنواره یازده فیلم از فیلم‌سازان باسابقه و جوان ایرانی به نمایش درمی‌آیند.
نخستین جشنواره فیلم زنان ایرانی از ۲۷ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷ در شهر کوبلنس آلمان برگزار می‌شود. در این جشنواره ۱۱ فیلم از فیلم‌سازان بنامی چون رخشان بنی‌اعتماد و خسرو سینایی تا فیلم‌سازان جوانی که تازه جایزه‌های ایرانی و بین‌المللی را به خود اختصاص داده‌اند، به نمایش درمی‌آیند.
پنجشنبه گذشته (۵ اکتبر ۲۰۱۷) خانم فیروزه اصولی، بانی و سرپرست برگزاری نخستین جشنواره فیلم زنان ایرانی در آلمان با شرکت سرپرست اداره امور فرهنگی شهر کوبلِنس، مدیرعامل و صاحب امتیاز بزرگترین سینماهای آن شهر و خانم فرح اصولی عضو هیأت امنای جشنواره در محل شهرداری شهر کوبلِنس به پرسش‌های گزارشگران رسانه‌های محلی پاسخ داد.
نخست خانم تایس-شولتس سرپرست اداره امور فرهنگی شهر کوبلِنس ضمن خوش‌آمدگویی از تلاش‌های ۱۸ ماهه خانم اصولی برای برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.
سرپرست اداره امور فرهنگی شهر کوبلِنس گفت: «این جشنواره در چارچوب هفته تعامل فرهنگ‌ها در شهر ما برگزار می‌شود. این جشنواره که تصویری از زندگی و چالش‌های زنان ایرانی را به دست می‌دهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به ویژه در زمانی که اکثر کسانی که از کشورهای دور به آلمان پناه آورده یا به امید کاریابی به اینجا آمده‌اند را مردان جوان تشکیل می‌دهند.»
خانم اصولی سرپرست نخستین جشنواره فیلم زنان ایرانی نیز در سخنان خود گفت که در اصل سالهاست که اندیشه برپایی چنین جشنواره‌ای را در سر داشته و پیشتر با اداره امور فرهنگی شهر مطرح کرده ولی این خانم تایس‌ـشولتس بوده که به پیشنهاد او پاسخ مثبت داده است.
خانم اصولی درباره توجه ویژه مقام‌های دولتی آلمان به این جشنواره گفت «افزون بر این، خانم مالو درایِر نخست‌وزیر ایالت راین‌لندفالس، سرپرستی نمادین جشنواره را به عهده گرفته است. حتا خانم مرکل طی نامه‌ای از طریق دفتر صدارت عظمای آلمان، خرسندی خود از برگزاری این جشنواره را اعلام کرده است.»
فرح اصولی که ۱۱ فیلم را برای نمایش در جشنواره از تهران به همراه آورده، انگیزه کار این فِستیوال را تصحیح یا دستکم تعدیل پیشداوری‌ها در مورد زن ایرانی اعلام کرد. او گفت: «۱۲ سال پیش من به همراه همکاران نقاشم نمایشگاهی در هلند داشتم. یکی از دیدارکنندگان در آنجا به صراحت می‌گفت که اصلا گمان نمی‌کرده در ایران نقاش وجود داشته باشد، چه رسد به نقاش زن.»
سرپرست نخستین جشنواره فیلم زنان ایرانی در آلمان در پاسخ این پرسش که آیا مشکلی سر راه او برای انتخاب و انتقال فیلم از ایران به آلمان بوده گفت: «مشکلی نداشتم چون از دیرباز به عنوان همکار و دستیار با همسرم در کار فیلم هستم. چند سالی هم بازیگر تئاتر و تلویزیون بوده‌ام و با فیلم‌سازان بسیاری رفت‌وآمد نزدیک و دوستانه دارم و به لطف آنها به آسانی توانستم این فیلم‌ها را برای نمایش بیاورم.»
او در پاسخ این پرسش که آیا آماری از فیلمسازان زن در ایران در دست است گفت: «آمار دقیقی ندارم ولی به صراحت بگویم که از فیلم‌سازان زن در آمریکا بیشترند.»
کریستیان کلاین مدیرعامل دو سینمای بزرگ شهر کوبلنس که سینماهای خود را در اختیار جشنواره گذاشته در پاسخ پرسش یکی از گزارشگران گفت: «من به جای اینکه فکر کنم که آیا هزینه‌هایم از طریق فروش بلیط تأمین می‌شود به این کنش فرهنگی و اجتماعی فکر می‌کنم ولی امید بسیار دارم که استقبال خوب باشد.»
فیروزه اصولی در پاسخ دویچه وله که چرا تنها از کارگردانان و فیلم‌سازان درونمرزی در این نمایشگاه دعوت شده گفت: «پیش‌شرط ما برای نمایش فیلم در جشنواره موضوع زن در درون ایران بوده. زنان ایرانی که در آلمان و اروپا زندگی می‌کنند با چالش‌های دیگری روبرو هستند. البته فیلم‌سازان زنی هم مانند خانم بهار ابراهیم داریم که تنها به علت آشنایی دیر با ایشان نتوانستیم فیلم ایشان را شرکت بدهیم با اینکه فیلم از زندگی و چالش‌های زن در داخل ایران حکایت می‌کند ولی حتا شرکت فیلم‌های آقای خسرو سینایی به عنوان تنها فیلم‌ساز مرد در جشنواره به این دلیل است که موضوع‌های فیلم‌های ایشان هم زن درون مرزهای ایران است.»
در نخستین جشنواره فیلم زنان ایرانی افزون بر فیلم برنامه‌های موسیقی نیز ارائه خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر