۱۳۹۶ مهر ۲۸, جمعه

از

از چرند گویی دولتمردان ، تا چرند نویسی اصلاح طلبان در واکنش به سخنان ترامپ

حامد آینه وند
شک نیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا، شخصیتی فرهیخته و از مجموعه نخبگان، یانماینده آناندر قدرت نیست، تاجر پیشه و فاقد سوابق سیاسی است، اما برخی حرفهایش کاملا درست هستند. یکی از آن حرفهای کلیدی انتقاد شدید از اوباما به خاطر برجام یا توافق اتمی از نگاه خودش بود.
او در جریان مناطرات انتخاباتی با لحنی عامیانه به کلینتون گفت رژیم ایران در حال خفگی بود و شما نجاتش دادید. ترامپ اگر از خفگی ایران شنیده بود ما خفگی را در اینجا حس کردیم. کار آمدی رژیم تحریمهای بین المللی خودش را در تحریم سوئیفت (مبادلات بانکی بین المللی)، و کاهش شدید صادرات نفت ایران متجلی کرده بود. ایران را درآستانه یک فرو پاشی اقتصادی قرار داده بود. اگراین روند سالی دیگر نیز ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست به فرو پاشی سیاسی ختم شود یا دست کم نظام مستقر را دچار آن چنان لرزه‌های سیاسی سنگینی کند که مردم دیگر مجبور به انتخاب میان قالیباف و روحانی نباشند و در هر وضعیتی اصلاح طلبان حکومتی خودشان را تنها جایگزین نظم حاکم به مردم معرفی نکنند.
از این زاویه مخالفت جمهوری خواهان و ترامپ با برجام، کاملا درست بوده چرا که رژیم تحریمهای بین المللی جمهوری اسلامی را در سراشیبی تندی به سمت دره قرار داده بود. فارغ از هیاهوی رسانه‌ای و مطابق حدیث شریف" انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال" (نگاه کنید چه می‌گوید نگاه نکنید چه کسی می‌گوید) سخنان ترامپ در اجلاس سالانه سازمان ملل بی کم و کاست درست بود و به همین دلیل هم سیمای ما ترجمه هایی وارونه از آ ن سخنان به خورد مخاطبان اندک خود داد.
سخنان ترامپ در خصوص برجام و اعلام سیاست‌های جدید در مورد ایران نیز قابل خدشه نبود. نه آنجا که از اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه گفت حرف اشتباهی زد و نه آنجا که از سرکوب انقلاب سبز و حضور استبداد دینی در ایران سخن گفت. تنها نکته مننفی سخنان او این بود که با علم به تاریخ و جغرافیا رندی کرد و برای خوشامد اعراب به جای خلیج فارس، از نام جعلی خلیج عربی اسم برد.
این حاشیه صحبت او را آنقدر بوق‌های تبلیغاتی حکومت تکرار کردند که گویا او آمد پشت ترببون و گفت از این پس به جای خلیج فارس بگوئیم خلیج عربی... نه او اعلام کرد برجام در راستای منافع ایالات متحده نیست و لیسیتی از اقدامات مخرب ایران در منطقه فهرست کرد و ازتحریم سپاه به عنوان سیاست جدید کاخ سفید در مقابله با جمهوری اسلامی رو نمایی کرد و ضمنا از پولهای هنگفتی گفت که به ایران داده شده اما ملت ما اثری از آنها ندیده است و آدر سهایی داد که این پولها کجا هزینه شده است، بله درست حدس زدید: سوریه وحزب ا... لبنان این‌ها مجموعه حرفهایی بود که ترامپ زد...
حالا نگاهی کنیم به بیانات مسئولان نظام و رسانه‌های اصلاح طلبان در پاسخگویی به ترامپ، اولا به نحو عجیب و غریبی از سخنرانی نیم ساعته ترامپ در خصوص برجام وسیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه و پولهایی که ایران دریافت کرده تنها یک کلمه منعکس شد: خلیج عربی...
ثانیا با خطابه رئیس جمهور، سپاه به قلب مردم رفت و با توئیت ظریف که مشاور رسانه‌ای رو حانی محمد قوچانی او را با مصدق بزرگ قیاس کرده بود همه ایرانیان از زن و مرد تا پیر جوان سپاهی شدند. محسن رضایی هم توئیت کرد که کافیست سپاه در لیست تروریستی قرار گیرد تا مردم فوج فوج به سپاه بپبوندند. خاتمی هم در ستایش سپاه آزادانه سخن گفت و محدودیتی هم نداشت، برخی چون جلایی پور هم ناگهان مزیت‌های سپاه به ذهنش خطور کرد احمد غلامی هم در سر مقاله شرق نوشت جنگیدن تا سر حد مرگ... او پیشه‌اش داستان نویسی است اما ظاهرا یادش رفته بود که داستان نمی‌نویسد و تحلیل سیاسی می‌کند.
بعضی از سلبریتی‌ها‌ی ورزشی، هنری و سینمایی که با حکومت هم نوا شدند و فقط خلیج عربی را شنیدند می‌فهمم.... همه مسعود شجاعی نیستند که بخواهند حرف حق بزنند و هزینه بدهند. دو لت مردان چرند گفتند و اصلاح طلبان هم چرند نوشتند اما مردمی که قرار است در روز مبادا حکومت با خون آنان بقای خودش را تضمین کند، فریب نخوردند هشتگ زدند سپاهی نیستیم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر