۱۳۹۶ شهریور ۱۸, شنبه

بیانیه مرکز حامیان حقوق بشر



خبرگزاری هرانا :

هفت سال از حبس عبدالفتاح سلطانی می گذرد. وکلای مرکز حامیان حقوق بشر به این مناسبت بیانیه ای صادر کرده اند که در آن ضمن محکوم کردن فساد حاکم بر قوه قضائیه، نبود دادرسی عادلانه و دخالت نیروهای امنیتی در محاکمات متهمین سیاسی و عقیدتی خواهان خاتمه دادن به آزار و اذیت همه آزادیخواهان و مدافعان حقوق بشر و آزادی هر چه سریعتر عبدالفتاح سلطانی است.



متن بیانیه وکلای مرکز حامیان حقوق بشر (تریبون آزاد وکلا) در ادامه می آید:



آوای رهائی به جهان سر دادی آزادی



در کنج قفس چه می کنی آزادی



این شعری است که عبدالفتاح سلطانی وکیل شجاع درزندان سروده است. به راستی که او خود سمبل آزادی و رهائی است. او مدافع حقوق بشر و از موسسین کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است که وکالت بسیاری از متهمین سیاسی و عقیدتی را به رایگان انجام داده و برای رهائی آنان از بند ظلم تلاش بی وقفه داشته و در زندان نیز آرام نگرفته است. مأمورین وزارت اطلاعات و دادستانی وقت سعید مرتضوی برای وادار کردن او به سکوت و انفعال بارها و بارها او را دستگیر و بعد از ماهها نگهداری در سلول های انفرادی تحت فشار جامعه مدنی و نهادهای بین المللی حقوق بشری مجبور شدند که آزادش کنند. آخرین بار مأمورین وزارت اطلاعات در۱۹شهریور ۱۳۹۰او را در حال خروج از دادگاه انقلاب دستگیر کردند و به بند امنیتی ۲۰۹ منتقل کردند. این بار نیز او طعم تلخ انزوا و سلول انفرادی را چشید اما تسلیم خواسته های غیر قانونی وزارت اطلاعات برای نفی آرمانهای انسانی خود و مصاحبه علیه کانون مدافعان حقوق بشر و شیرین عبادی برنده نوبل صلح نشد. مأمورین وزارت اطلاعات به او وعده ۲۰ سال حبس و محرومیت از وکالت را دادند. عبدالفتاح سلطانی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شد ولی او که خود وکیل دادگستری و مسلط به قوانین و روند دادرسی عادلانه است، مستدلا غیر قانونی بودن روند تشکیل تا تکمیل پرونده را به قاضی بیان کرد و اعلام کرد تا زمانی که قاضی به تکلیف قانونی خود برای رسیدگی به نقض مستمر و مکرر قوانین در پرونده رسیدگی و به آنها پاسخ ندهد، او وارد دفاع ماهوی نخواهد شد زیرا که حاضر به اعتبار دادن به این روند غیر قانونی و دادرسی ناعادلانه نیست.



دادگاه بدون توجه به ایرادات قانونی و شنیدن دفاعیاتش او را به ۱۸ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از وکالت وتبعید به برازجان محکوم کرد که ۱۰ سال آن برای مشارکت در تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، ۲ سال برای دریافت جایزه حقوق بشری نورمبرگ و ۶ سال آن نیز برای فعالیت های حقوق بشری او در راستای اهداف کانون مدافعان حقوق بشر است. حکم او در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت تخفیف یافت و ۱۹ شهریور امسال در حالی وارد هفتمین سال حبس خود می شود که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال از این حکم ناعادلانه قابل اجرا است. عبدالفتاح سلطانی در مدت حبس خود در زندان به بیماریهای مختلف گوارشی، قلبی، فشارخون و بیماریهای دهان و دندان دچار شده و از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی و از حقوق مربوط به مرخصی های استعلاجی و استحقاقی مندرج در آئین نامه اجرائی سازمان زندانها برخوردار نبوده است. مأمورین وزارت اطلاعات در مرحله اجرا نیز او را رها نکرده و بر روند اجرای حکم او نیز دخالت دارند.



تریبون آزاد وکلا ضمن محکوم کردن فساد حاکم بر قوه قضائیه، نبود دادرسی عادلانه و دخالت نیروهای امنیتی در محاکمات متهمین سیاسی و عقیدتی خواهان خاتمه دادن به آزار و اذیت همه آزادیخواهان و مدافعان حقوق بشر و آزادی هر چه سریعتر عبدالفتاح سلطانی است.



وکلای مرکز حامیان حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر