۱۳۹۵ بهمن ۳۰, شنبه

ناتوی عربی علیه « ایران » با همراهی ترامپ

دویچه وله
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اردن بر آنند تا با همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل یک اتحاد نظامی علیه ایران ایجاد کنند؛ اتحادی نظامی نظیر ناتو. احتمال پیوستن سایر کشورهای عربی نیز به این اتحاد نظامی منتفی نیست.
گفت‌وگوها بر سر ایجاد یک ائتلاف نظامی بین دولت ترامپ و متحدان عرب آمریکا آغاز شده است. هدف از این گفت‌وگوها محدود کردن نفوذ ایران در منطقه و مقابله با تهدیدات نظامی این کشور اعلام شده است. قرار بر این است که این کشورها یک پیمان نظامی از نوع پیمان ناتو ایجاد کنند و در صورت حمله به یک کشور، سایر کشورهای هم‌پیمان وارد عمل شوند. از آن گذشته، قرار است با اسرائیل و آمریکا نیز در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی و نظامی همکاری‌های گسترده‌ای صورت گیرد.
مشارکت آمریکا و اسرائیل در این راستا شامل همکاری با کشورهای عضو این پیمان در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی و نظامی می‌شود و این دو کشور قرار نیست به عضویت این ائتلاف نظامی در آیند.
همکاری اطلاعاتی با اسرائیل
روزنامه وال‌استریت ژورنال روز ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) با انتشار گزارشی از گفت‌وگوهای صورت گرفته بین دولت ترامپ و نمایندگان کشورهای عربی خبر داد. در این گزارش هدف از ایجاد این پیمان نظامی، مقابله با دشمن مشترک، یعنی جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است. علی‌رغم دشمنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی با کشور اسرائیل، قرار است که کشورهای عضو این ائتلاف نظامی با دولت اسرائیل در زمینه تبادل اطلاعات نظامی و امنیتی همکاری کنند. تبادل اطلاعات نظامی بین اسرائیل و دیگر اعضای احتمالی این پیمان نظامی، یعنی مصر و اردن پدیده تازه‌ای نیست. عضویت در این ائتلاف نظامی تنها به ۴ کشور یاد شده محدود نبوده و سایر کشورهای عربی نیز می‌توانند به این پیمان نظامی بپیوندند.
پشتیبانی نظامی آمریکا
گرچه ایالات متحده آمریکا، همچون اسرائیل رسما عضو این ائتلاف نظامی نخواهد بود، ولی دولت آمریکا گفته است که هم به لحاظ امنیتی و هم نظامی از این ائتلاف حمایت و پشتیبانی خواهد کرد. سطح حمایت‌های نظامی آمریکا از کشورهای عضو این پیمان فراتر از اقداماتی است که آمریکا در شرایط کنونی به عنوان مثال در یمن و در مبارزه با شیعیان حوثی انجام می‌دهد.
دولت ترامپ رسما اعلام کرده است که مایل به گسترش مناسبات خود با متحدانش در منطقه بوده و بر آن است تا نقش فعال‌تری در تحولات این منطقه بحرانی برعهده گیرد.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، هنوز روشن نیست که مذاکرات بر سر ایجاد این ائتلاف نظامی تا کجا پیش رفته است. مسئولان مسائل نظامی و امنیتی کشورهای عربی یاد شده در واشنگتن با وزیر دفاع آمریکا جیم ماتیس در این باره گفت‌وگو کرده‌اند. گفته می‌شود مایکل فلین، مشاور امنیتی دولت ترامپ نیز پیش از استعفای خود در روز دوشنبه ۱۳ فوریه، در این گفت‌وگوها شرکت داشته است. حال قرار است که وزیر دفاع آمریکا سفری به منطقه داشته باشد و گفت‌وگوها پیرامون ایجاد این ائتلاف نظامی را با رهبران این کشورها ادامه دهد.
نخستین آزمون برای سنجش امکان ایجاد چنین ائتلاف نظامی، فعالیت مشترک در جنگ داخلی در یمن خواهد بود. جنگ یمن یکی از عرصه‌های جنگ نیابتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر