۱۳۹۵ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

ترامپ : ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است
اسرائیل در خواست تشکیل یک جبهه جهانی علیه ایران شد


رادیو فردا: 
رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس، ضمن انتقاد مجدد از توافق اتمی با تهران، گفته حکومت ایران از آن زمان به بعد «گستاخ‌تر» شده و به ایالات متحده «کاملا بی‌احترامی» می‌کند. دونالد ترامپ می‌گوید «ایران، دولت شماره یک حامی تروریسم است».
در پاسخ به پرسش شبکه فاکس، در مورد توافق اتمی با ایران، دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای که ۱۷ بهمن ماه پخش شده‌است، می‌گوید «فکر می‌کنم این بدترین توافق اتمی ممکن بود. فکر می‌کنم این توافقی بود که هرگز نباید در مورد آن مذاکره می‌شد. از نظر من خجالت‌آور است که توافقی مانند آن داشتیم و باید آن را امضا می‌کردیم و هیچ دلیلی نداشت این کار را بکنیم. اگر قرار است این کار را بکنیم (امضا کنیم)، باید توافقی خوبی داشته باشیم».

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، به‌تاکید از توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی دفاع کرده‌است. از منظر دولت پیشین، حکومت ایران تا پیش از توافق اتمی فاصله اندکی با دستیابی به مواد لازم برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای داشت، آن‌چه پس از توافق به طور مشخصی عقب افتاده است.

دونالد ترامپ، در زمان رقابت‌های انتخاباتی خود نیز بارها از توافق اتمی انتقاد کرد و نیز بارها اتهام‌هایی را نظیر فرستادن پول نقد به ایران، از طرف دولت اوباما، مطرح کرد.

در مصاحبه با شبکه فاکس، آقای ترامپ می‌گوید «ما به آن‌ها ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد دادیم».

در جریان حصول توافق اتمی، تهران دست به آزادی شماری از شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در ایران زد. دولت اوباما در آن زمان اقدام به ارسال پولی به ایران کرد که می‌گوید برای حل‌وفصل قرارداد تسلیحاتی معلق‌شده پس از انقلاب و سود ناشی از دیرکرد آن است. به گفته اوباما پرداخت این پول ارتباطی با آزادی زندانیان دو تابعیتی نداشت و برای جلوگیری از افزایش سود ناشی از دیرکرد پرونده‌ بود. جمهوری‌خواهان منتقد دولت اوباما و نیز دونالد ترامپ، عقیده دیگری دارند و می‌گویند این پول «باج‌دهی» به ایران بود، آن‌هم در حالی‌که از نظر دولت آمریکا، تهران «بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی» است.

ایالات متحده بارها دولت ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌است. این گفته‌ها چه در زمان دولت اوباما و چه اکنون در زمان دولت ترامپ تکرار شده‌اند. ایران، همواره این سخنان را رد کرده و در مقابل کشورهای متحد آمریکا در منطقه، مانند عربستان سعودی را، متهم به حمایت از تروریسم کرده‌است.

دونالد ترامپ، در پاسخ به این پرسش شبکه فاکس، که آیا او توافق اتمی را لغو خواهد کرد، می‌گوید «خواهیم دید چه اتفاقی خواهد افتاد… من می‌توانم این را بگویم که آن‌ها کاملا به کشور ما بی‌احترامی می‌کنند. ایران، دولت شماره یک حامی تروریسم است. آن‌ها پول و اسلحه به همه جا می‌فرستند».

آقای ترامپ سپس با اشاره به رویارویی‌های دریایی در خلیج فارس و موارد دیگری از رویارویی‌های نظامی میان نیروهای ایران و ارتش ایالات متحده در منطقه، افزوده است «آن‌ها نه تنها احترامی به ما نمی‌گذارند بلکه دنبال هواپیماهای ما می‌کنند. با قایق‌های کوچکشان دور کشتی‌های ما می‌چرخند و احترامشان را از دست داده‌اند، چون باورشان نمی‌شود کسی آن‌قدر ابله باشد که چنین توافقی با آن‌ها امضا کند».

مقام‌های ایران پیش از این و در مواردی که هشدارهایی از سوی آمریکا، در مورد رویارویی‌ها در خلیج فارس مطرح شده بود، شناورهای ایالات متحده را به نادیده گرفتن مرزهای دریایی خود متهم کرده بودند. آن‌چه تقریبا همواره از سوی مقام‌های آمریکایی رد شده بود و آن‌ها تاکید کرده بودند در آب‌های بین‌المللی در حرکت بوده‌اند.

گفته‌های تازه رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه انتقادها و هشدارهای دیگر مقام‌های دولت او در رابطه با دولت ایران، مطرح می‌شود. پیش از این وزیر دفاع آمریکا نیز ایران را بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم نامیده بود و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ نیز گفته بود دولت او اقدامات «تحریک‌آمیز» ایران را دیگر تحمل نخواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهوری ایران به گفته‌های پیشین در مورد «حمایت دولتی از تروریسم» واکنش نشان داده است. دولت ایران هنوز واکنشی به گفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا نشان نداده‌است.

مایک پنس: ایران در جدیت رئیس‌جمهور جدید آمریکا تردید نکند

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی وحشتناک» توصیف کرد که دولت دونالد ترامپ «در حال ارزیابی آن است» و به ایران هشدار داد که در «جدیّت» رئیس‌جمهور تازه آمریکا تردید نکند.

در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای.بی.سی که روز یکشنبه پخش شد، آقای پنس تأکید کرد که ایران به توافقی با جامعه بین‌المللی دست یافته که «رئیس‌جمهور، من و دولت ما همچنان آن را توافقی وحشتناک می‌دانیم».

او افزود که هم‌اکنون که صحبت می‌کنیم ما در حال ارزیابی آن هستیم.

دونالد ترامپ پیشتر در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش، توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود، و وعده داده بود که در صورت به قدرت رسیدن در آن بازنگری خواهد کرد.

با این حال وزیران دفاع و امور خارجه در کابینه آقای ترامپ پیشتر گفته‌اند که توافق هسته‌ای ایران بهتر است حفظ شود اما در اجرای آن سختگیری بیشتری به عمل آید.

در این زمینه آقای پنس گفته است که تصور می‌کند رئیس‌جمهور در روزهای آینده در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. او اضافه کرده که آقای ترامپ در این مورد به سخنان همه مشاورانش گوش خواهد داد، اما مرتکب اشتباه نخواهد شد.

ایران و ایالات متحده در نزدیک به چهار دهه گذشته و پس از ماجرای اشغال و گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در سال ۵۸، روابط رسمی دیپلماتیک نداشته‌اند اما پس از روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، دو طرف به طور فشرده و رودررو گفت‌وگوهایی را پیش بردند که به توافق هسته‌ای وین انجامید.

با این حال از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، به ویژه پس از آنکه ایران دست به آزمایش یک موشک بالستیک زد، جنگ لفظی میان دو طرف تشدید شده است.

در این زمینه آقای ترامپ در روزهای گذشته، به تواتر به ایران هشدار داده است که «با آتش بازی نکند».

او روز پنجشنبه ۱۴ بهمن هم تأکید کرده بود که «ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود ولی آمریکا با توافق اتمی، آن را نجات داد».

آقای ترامپ روز جمعه نیز در توئیت دیگری تأکید کرد که ایران «متوجه نیست که رئیس‌جمهور اوباما تا چه حد با آنها مهربان بوده است؛ اما من این طور نیستم».

حال معاون آقای ترامپ هم در همین زمینه به ایران هشدار داده و گفته است که بهتر است ایران نگاهی به تقویم بیندازد و دریابد که رئیس‌جمهور جدیدی در کاخ سفید مستقر شده است.

آقای پنس پس از آن تأکید کرده، ایران نباید در جدیت رئیس‌جمهور جدید آمریکا تردید کند.

پیشتر در روز جمعه هم مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، در بیانه‌ای هشدار داده بود که دولت آمریکا دیگر اقدامات تحریک‌آمیز ایران را که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند، تحمل نخواهد کرد، و «روزهای چشم‌پوشی بر اقدامات خصمانه وتهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه بین‌المللی به پایان رسیده است».

درخواست نتانیاهو برای تشکیل «اتحادی جهانی در برابر ایران»

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، خواهان «اتحاد جهانی در برابر ایران»، در پی آزمایش موشک بالیستیک اخیر شده، گفته است که تشکیل چنین جبهه‌ای در برابر «خوی تجاوزگری» حکومت ایران یک ضرورت است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست‌وزیر این کشور روز یکشنبه، پیشاپیش سفر رسمی دو روزه‌اش به بریتانیا، برای تشکیل ائتلاف جهانی را برای مقابله با ایران درخواست داد.

آقای نتانیاهو گفت، «در عرصه سیاسی، تأکیدی که می‌خواهم بگذارم، ایستادگی مشترک در برابر تعرضات ایران است که در روزهای گذشته دوباره سر بر آورده است».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود، «این مقابله باید دایمی باشد ولی نظر به تحرکات ایران علیه نظم جهانی، این امر ضرورت بیشتری یافته است».

آقای نتانیاهو تصریح کرد که «همکاری با کشورهای دیگر در مبارزه با ایران» موضوع مذاکرات او در دیدارهای روزهای آینده او با رهبران جهانی است.

نخست‌وزیر اسرائیل به دعوت همتای بریتانیایی اش، خانم ترزا می شامگاه یکشنبه هفدهم بهمن و دوشنبه هجدهم بهمن در لندن خواهد بود.

آقای نتانیاهو که پست وزارت خارجه دولت اسرائیل را نیز در دست دارد، با بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم دیدار می‌کند.

دیدار آقای نتانیاهو با خانم می، نخستین ملاقات آنها از زمان نخست‌وزیری این رهبر حزب محافظه‌کار در بریتانیا در نیمه تابستان سال گذشته است.

ترزا می نخستین رهبر جهانی نیز بود که در پنجمین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید با او ملاقات کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل خود ۱۵ فوریه/ ۲۷ بهمن، مهمان دونالد ترامپ در واشینگتن است، و پیشاپیش گفته است که «پنج اندیشه را در مورد ایران که به ذهنش رسیده است، با رئیس‌جمهور آمریکا در میان خواهد گذاشت».

آقای نتانیاهو دو هفته پیش نیز در پیامی ویدیویی مستقیماً با ایرانیان سخن گفت، تا به مردم ایران «اطمینان» دهد که «اسرائیل همواره حساب مردم ایران را از حکومت ایران جدا دانسته است».

نخست‌وزیر اسرائیل از سخنان روز چهارشنبه گذشته ژنرال مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در دادن اخطار به ایران که «به خاطر آزمایش موشک بالیستیک و ادامه حمایت از تروریسم»، «در مدار رصد قرار گرفته است»، استقبال کرد.

او گفت، با «تحسین» سخنان ژنرال فلین را شنید، زیرا «همان موضوع‌هایی را مطرح کرد که من در گفت‌وگوی تلفنی اخیر با پرزیدنت ترامپ عنوان کردم».

آقای نتانیاهو ساعاتی یکشنبه دهم بهمن نیز پس از انتشار گزارش شلیک موشکی بالیستیک میان برد ایران، گفت، جامعه جهانی نمی‌تواند در برابر این تحرکات دست روی دست بگذارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در روزهای اخیر تأکید کرده «ایران دارد با آتش بازی می‌کند»؛ ژنرال فلین مشاور امنیت ملی آمریکا دومین هشدار را به ایران در دو روز داده و ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز شنبه شانزدهم بهمن در ژاپن گفت، «ایران بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست‌وزیر اسرائیل در هفته‌های آینده در کنار ملاقات با خانم می و دونالد ترامپ، سفرهای دیگری نیز به شماری از کشورهای جهانی، از جمله استرالیا، خواهد داشت، تا از جمله در مورد ایران با آنها گفت‌وگو کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر