۱۳۹۵ فروردین ۲۹, یکشنبه

جناب سروش؛ می دانید چرا مردم مداحان را به روحانیان ترجیح می دهند ؟



 عبدالحمید وحیدی 

اخیرآ طی مقاله ای  تحت عنوان « پای مداحان در نعلین روحانیان » بدبینی خود را از انحرافاتی که در جامعه اتفاق می افتد را ابراز کرده و:در نهایت ، نوشتار خود را چنین به پایان رسانده اید :
براستی انتظار همه چیز را می‌کشیدیم جز این قهقهرای فرهنگی و قانقاریای اخلاقی را. جای آنست که خون موج زند دردل لعل… آیا باز هم می‌توان به خود دلداری داد که «رو شکر کن مبادا که از بد بتر شود»؟
هوشمندانه و محض احتیاط راه علاجی را دراین خصوص ارائه نداده و دست دیگران را باز نهاده اید ، تا خود بیندیشند،
 اعلام نموده اید :  که مداخان بتدریج جانشین روحانیون می شوند. اما اضافه نکرده اید که نه تنها جمیع روحانیون وابسته به  «بیت ولی فقیه مسلمین » گوی سبقت را در مداحی از مداحان ربوده اند، بلکه به جرئت بابد ادعان کرد که هنر مداحی هیچیک از آنان موثر تر از مداحی آقای خاتمی برای نظام کارساز نبوده و نیست. جای شکرش باقی است که تا کنون نظام آنچنان که باید و شاید به قدر و منزلت ایشان پی نبرده است.
.
جهت اثبات این مدعی کافیست که به فراز هایی از بیانات ایشان که در جلسه اخیر بنیاد باران   اظهار داشته اند، توجه نمائیم و قضاوت در باره آنرا بعهده صاحبنظران  بگذاریم ، هرچند که پیشاپیش اعلام می دارم که مواضع غالب اصلاح طلبان خاصه بخش رادیکال آن ، با دیدگاه خاتمی کاملآ در تضاد است ، بنابراین، انتقاد ازخاتمی را نباید انتقاد از مواضع تمامی اصلاح طلبان تصور کرد و همه را در یک زنبیل  مورد ارزیابی قرار داد .

اشارات :
خاتمی با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی گفت: کسانی بودند که جمهوری را بدعت می دانستند و می خواستند با امام به عنوان خلیفه مسلمین بیعت کنند اما امام جمهوری اسلامی را بدعت نمی دانست و بر جمهوری تاکید داشت. مطمئن باشید جریاناتی مثل داعش و طالبان از امام و انقلاب اسلامی ناراحتی بیشتری دارند تا از آمریکا و اسراییل.
خاتمی گفت: آنچه در اینجا مهم است این است که در ترکیب جمهوری اسلامی کدام اسلام مدنظر است ولی مگر ما چند نوع اسلام داریم؟ حقیقت اسلام یکی است؛ ما در اصول دین و چارچوب اصلی دین که اختلاف نظر نداریم اما در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی کدام برداشت از اسلام است که ترکیب جمهوری اسلامی را یک ترکیب غیرمتناقض می داند؟
وی افزود: در کشور ما کسانی هستند که آدم های تحصیلکرده و با سابقه ای هم هستند اما بدون رودربایستی می گویند جمهوریت و اسلامیت با هم سازگار نیستند و معتقدند امام هم به جمهوریت اعتقادی نداشته اند. این در حالیست که امام بارها و بارها بر  « جمهوریت » تاکید داشتند.

خاتمی بیان کرد: از اسلام برداشت های مختلف می توان داشت اما منظور ما از اسلام آن اسلامی است که امام و جامعه مراد کردند. اسلامی که با آزادی، استقلال و پیشرفت سازگار باشد. اینها اصل خواست جامعه ماست.
وی انقلاب اسلامی را اوج تجلی حرکت اصلاحی در تاریخ دانست و گفت: خصوصیت انقلاب اسلامی این است از دل آن جمهوری اسلامی بیرون آمد و جمهوری اسلامی یعنی همسو شدن خواست تاریخی جامعه با هویت تاریخی آن. جمهوری مدنظر ما با معیارهای اسلامی و دینی ما سازگار است و اسلام مدنظر امام نیز اسلام سازگار با این معیارهاست.

خاتمی با اشاره به اهمیت اصل ۵۶ قانون اسلامی و حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش و تعیین کننده بودن رای مردم بیان کرد: جمهوری اسلامی روح حرکت انقلاب ما و جنبش دویست ساله ما بوده و این حرکت اصلاحی بوده است و اصلاحات همین نظام و اسلام را می خواهد تا آن نیازهایی که مورد توجه جامعه است، تامین شود.

وی گفت: در موقعیتی که از یک سو اسلام های انحرافی، واپس گرا و آدم کش به عنوان اسلام ناب مطرح شده و از طرفی اسلام هراسی موجود، ما به عنوان اصلاحات و پایبندان به انقلاب اسلامی و احترام گذارندگان به رهبری حضرت امام و افتخار کنندگان به جمهوری اسلامی، برای دنیا حرف داریم.

خاتمی گفت: اگر این حرف ها برای دنیا زده می شد آیا بسیاری از نهضت هایی که در بهار عربی به وجود آمد و این گفتمان را می شنیدند، در مصر و لیبی و دیگر کشورها گرفتار این مساله می شدند که جوانانانقلابی از ترس آمدن اسلام ارتجاعی و ضدپیشرفت به کودتای نظامیان راضی شوند؟

وی اصلاحات را چیزی جز تایید جمهوری اسلامی ندانست و گفت: جمهوری اسلامی حاصل حرکت اصیل اصلاحی ملت است و به انسان آزاد، برابر و دارای حقوق اساسی اعتقاد دارد و نیز خواستار استقلال کشور و جامعه از هرگونه وابستگی و استیلای بیگانه و نیز فراخواننده به پیشرفت و توسعه پایدار در جامعه است و دلبستگی به اسلامی که نه تنها سازگار با اینهاست بلکه پشتوانه و تضمین کننده پایداری این اصول در جامعه است. این روح کلی اصلاحات مورد نظر است.

خاتمی یادآور شد: برنامه ها و اولویت ها باید بر این مبنا تعریف شود که این کار احزاب و گروه هاست و امیدوارم به لطف خداوند سال ۹۵ که آغاز شده است، سال تقویت جمهوری اسلامی و تلاش برای حاکمیت این بینش و باز شدن باب گفت و گو بر این اساس درجامعه ما و تلاش همه برای حرکت به سوی پیشرفتایران، عزت جمهوری اسلامی و استقلال و پیشرفتکشور در همه جهات باشد.

وی در پایان تاکید کرد: کار تئوریسن ها و نظریه پردازان دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای تبیین رویکردها و اصول و مبانی و تقویت آن به عنوان گفتمان مورد قبول وظیفه سنگینی است که همه باید تلاش کنند.

جناب سروش، جای شکرش باقیست که روحانیون از صدای لطیف بسیاری از این مداحان که غالبآ از آن بهره برده اند، برخوردار نیستند ، و الا ، اکنون نه تنها شاهد آواز خوانی آنها بر روی صحنه ها و مجالس عروسی می بودیدم  ، بلکه مردم را با رقصهای اصیل بندری   و گیلکی و.... بی نصیب نمی گذاشتند ، که در راستا این ، قطعآ آقای خاتمی بعلت محبوبیتی که در میان مردم کسب کرده اند ، سرآمد آنها می بودند.  حال متوجه می شوید که چرا مردم مداخان را به روحانیون ترجیح می دهند ؟

در پایان ، جهت آگاهی کلیپ فرزند آیت اله خزعلی عصو مجلس خبرگان رهبری را که امروز نام و فامیل خود را به سمیر زند تغییر داده است را می اوریم . یادآور میشویم که ایشان ازکودکی تحت تاثیر آموزه های پدر به دروس خوش خوانی قرآن و مداحی پرداختنه و امروز به عنوان یک خواننده مطرح ، محبوب نسل جوان می باشند. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر