۱۳۹۵ فروردین ۲۶, پنجشنبه

بحث در باره دوران طلایی امام و پیکر های آویزان از دار




رادیو زمانه:



روزنامه امنیتی “جوان” سکوت نظام و نظامیانش درباره نامه مهدی کروبی را شکست و در مقاله‌ای به قلم محمدرضا کائینی که رسانه‌های حکومتی از او به عنوان «نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب» نام می‌برند، به نویسنده آن نامه حمله برد و خطاب به او از جمله چنین گفت:

«مگر شما علاقمند به بازگشت به دوران طلایی امام راحل نیستید؟ مگر به دریافت دهها سمت از ایشان افتخار نمی‌کنید؟ امروز نظام جمهوری اسلامی شما را به همان دوران بازگردانده و تنها چشمه کوچکی از نحوه مواجهه با شوریدگان بر نظام در آن دوران را، به شما نشان داده است…باز خدا پدر این “سید” [علی خامنه‌ای] را بیامرزد که نجیبانه تنها شما را “نانجیب” می‌خواند، اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه‌تان را آویزان می‌کردند! »

هادی غفاری (اصلاح‌طلب) در گفت‌وگو با شرق: «نسبت‌هایی که به امام دادند دروغ محض است»

سایت جماران، وابسته به “موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی” با انتشار مقاله‌ای به این توصیف از دوران رهبری خمینی واکنش نشان داده است. در مقاله‌ بی‌امضایی که به عنوان نامه وارده منتشر کرده، کار مقاله جوان «به لجن کشیدن» نظام مقدس توصیف شده است. در این مقاله آمده است:

«این حرف چه معنی دارد که: “اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه‌تان را آویزان می‌کردند”؟ این چند کلمه فرمان را چه کسی صادر می‌کرد؟ چند بار اتفاق افتاد؟ آیا برای همین افرادی که نام بردید چنین حادثه‌ای رخ داده است؟ آیا متوجه هستید که چه کسی را متهم میکنید و به تطهیر چه کسی پرداخته‌اید؟ آیا در این وانفسای اسلام هراسی و هنگامه بدترین و ناجوانمردانه‌ترین حملات به تشیع و سمبل راستین آن یعنی خمینی کبیر، این تهمتها بهترین دستمایه برای آن همه پستی و رذالت نخواهد شد؟ »

تلاش “شرق” در توجیه کارنامه خمینی 

روزنامه شرق نیز به مقاله روزنامه جوان واکنش نشان داده است. مضمون واکنش این روزنامه اصلاح‌طلب دفاع از دوران رهبری خمینی است و این که روزنامه جوان سیاه‌نمایی کرده و دوران امام را به ناحق دوران خشن «آویزان کردن» توصیف کرده است.

این روزنامه نظر عده‌ای را هم درباره توصیف آن مقاله از «دوران طلایی امام» پرسیده است.

به نوشته شرق «فعالان سیاسی اصولگرا روز گذشته برخلاف موارد مشابه سعی کردند از هرگونه واکنش دربرابر این موضوع خودداری کنند. با وجود بازتاب گسترده مطلب روزنامه “جوان” در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بیشتر اصولگرایان از محتوای روزنامه جوان ابراز بی‌اطلاعی کرده و می‌گفتند که دسترسی هم به نسخه چاپی یا اینترنتی روزنامه جوان برایشان میسر نیست.»

از میان اصول‌گرایانی که شرق با آنها تماس گرفته، تنها آخوند مشهور جواد شجونی توصیف روزنامه جوان از «دوران طلایی” را صحیح خوانده با اشاره به کروبی گفته: «می‌دانم که امام رحم نمی‌کرد به چنین کسی. او را خرد می‌کرد.»

اصلاح‌طلبان در مقابل به توجیه برخوردهای تند خمینی با مخالفان برخاسته‌اند. به عنوان نمونه علی تاجرنیا، نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس در گفت‌وگو با شرق می‌گوید:

«در هر ساختار و هر مقطعی ممکن است اشتباهاتی شده باشد، اما باید یادمان باشد برخوردهایی که در زمان حضرت امام با افراد شد، عموما با حمایت و درخواست افکار عمومی بود. البته من احتمال اشتباه را نفی نمی‌کنم، اما ایشان تعدیل‌کننده خواست مردم انقلابی بودند.»

بخشی از کارنامه خمینی به گزارش “جوان” 

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه “جوان” در برابر گزارش “شرق” و انتقادهای دیگر واکنش نشان داده است. سایت این روزنامه یادداشتی از او منتشر کرده که ابتدا در کانال مدیر مسئؤل درج شده بوده است. عبدالله گنجی در این یادداشت نمونه‌ای از سیره امام را برشمرده است تا توصیف «آویزان کردن» مستدل شود. او می‌نویسد:

«امام انقلابی که به سیاست نگاه درون دینی داشت از اتخاذ مواضع ذیل ابائی نداشت

۱- حکم اعدام سلمان رشدی در لندن بدون تشکیل هر دادگاهی
۲- صدورحکم اعدام برای پخش مصاحبه ای که در روز تولد حضرت زهرا اشین را الگو اعلام کرده بود (بعداز بررسی چون عمدی نبود عفو کردند)
۳ – برخورد و عزل قاضی فهیم کرمانی برای صدور حکم قضایی اشتباه
۴- حکم ارتداد جبهه ملی پس از رد قصاص اسلامی توسط این تشکل
۵ – عتاب به موسوی به علت استعفا در شهریور ۶۷ علیرغم اینکه استعفا حق فرد است و طرف موسوی هم رییس جمهور بود نه امام.
۶ -دستور مجدد برای بررسی پرونده اعضاء نفاق که بعداز مرصاد در زندان بودند اما بر مبارزه مسلحانه تاکید داشتند (اصلاح طلبان این را ویژه می پوشانند )و مورد بعدی که هجمه به شورای نگهبان را معادل مفسد فی الارض می داند:… [اگر کسی] به مردم بگوید که این شوراى نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمى، تحت تعقیب مفسد فى الارض باید قرار بگیرد.» 

به نظر می‌رسد سکوت درباره نامه مهدی کروبی شکسته شده و علی‌رغم نگرانی و مخالفت اصلاح‌طلبان پای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و سیره او دربرخورد با مخالفان هم به وسط کشیده می‌شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر