۱۳۹۵ تیر ۲۴, پنجشنبه

نگرانی در باره دادگاه تجدید نظر متهمان بهایی : چهار دقیقه وقت برای دفاع هر متهم

رادیو زمانه 

قرار است جلسه دادگاه تجدید‌نظر ۲۴‌شهروند بهایی استان گلستان که در دادگاه بدوی در مجموع به ۱۹۳‌سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند، روز چهارشنبه ۲۳‌تیر ماه، به صورت دسته‌جمعی برگزار شود.
فعالان حقوق بشر نگران کم و کیف برگزاری این دادگاه و شکل‌گیری روندی ناعادلانه در روند این محاکمه هستند.

سازمان عدالت برای ایران گزارش کرده است که بر اساس ابلاغیه‌های ارسال شده برای این متهمان و وکیلان آن‌ها، از آنجا که دادگاه تجدید‌نظر به صورت دسته‌جمعی برگزار خواهد شد، هر متهم کمتر از چهار دقیقه وقت خواهد داشت تا از خود دفاع کند. چنین فرصتی در عمل نقض آیین دادرسی عادلانه است.

مزدک اعتماد‌زاده، وکیل دادگستری که دفاع از برخی متهمان این پرونده را بر عهده دارد، ضمن ابراز امیدواری درباره نحوه رسیدگی دادگاه تجدید‌نظر به این پرونده، به عدالت برای ایران گفته است: «مهم‌ترین ایراد ماهوی احکام صادره این است که تبلیغ بهاییت جرم محسوب نمی‌شود و گروهی هم که تبلیغ بهاییت انجام دهند، عملی خلاف قانون انجام نداده‌اند که قابل تعقیب کیفری باشد.»

۳۲‌شهروند بهایی ساکن شهرهای مختلف استان گلستان از مهر ماه ۱۳۹۱ و در پروژه‌ای یک ساله به بهانه معاشرت با مسلمانان و تبلیغ بهاییت، بازداشت شدند و زیر شکنجه‌های شدید فیزیکی و روانی برای پذیرفتن اتهامات خود تحت فشار قرار گرفتند.

هشت نفر از این افراد با محکومیت به حبس‌های پنج تا ۱۰‌سال، در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان رجایی‌شهر هستند و ۲۴‌نفر دیگر که دادگاه ‌تجدیدنظرشان روز چهارشنبه برگزار خواهد شد، در دادگاه بدوی به حبس‌های شش تا ۱۱‌سال محکوم شده‌اند.

این شهروندان بهایی از اهالی شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس هستند.

جزییات احکام صادر شده برای شهروندان بهایی استان گلستان: شهنام جذبانی از مینودشت و شیدا قدوسی از گرگان هر کدام به ١١سال زندان محکوم شده‌اند. فرح تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، تینا موهبتی و هنا عقیقیان، همه از گرگان، بیتا هدایتی، وثاق سنایی و هنا کوشک‌باغی از گنبد کاووس و نوید معلمی از مینودشت، هر کدام به ۹‌سال زندان محکوم شده‌اند. روفیا پاکزادان، سودابه مهدی‌نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان و نازی خلخی همه از گرگان و کاملیا بیدلی و شهره صمیمی از مینودشت، هر کدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند.


این افراد به دلیل زندگی کردن در میان مسلمانان و برگزاری جلسه‌های مذهبی خصوصی، به تبلیغ علیه نظام، ایجاد تشکیلات غیرقانونی مخل امنیت و ارتباط با دول متخاصم متهم شده‌اند، اما مزدک اعتماد‌زاده، وکیل برخی از آن‌ها گفته است که اعمال و رفتار موکلانش وصف کیفری ندارد و قابل مجازات نیست.

اگر احکام صادر شده برای این ۲۴‌شهروند بهایی در دادگاه تجدیدنظر تایید و اجرا شود، پنج زوج با هم به زندان خواهند رفت و فرزندان آن‌ها برای سال‌های طولانی بی‌سرپرست خواهند شد.

بسیاری دیگر از متهمان این پرونده هم فرزندان خردسالی دارند که برای شش تا ۱۱‌سال از پدر یا مادر خود دور خواهند ماند.

۲۷‌اردیبهشت ماه امسال، ۱۰‌نهاد حقوق بشری در نامه مشترکی از مقام‌های اتحادیه اروپا خواستند تا از جمهوری اسلامی ایران بخواهند حکم‌های حبس صادر شده علیه ۳۲ شهروند بهایی استان گلستان را لغو و درباره موارد شکنجه و آزار آن‌ها در زمان بازجویی، دست به یک تحقیق مستقل بزند.

در این نامه تاکید شده بود که پرونده بهاییان گلستان، بزرگ‌ترین دستگیری دسته‌جمعی بهاییان در ۱۰‌سال گذشته بوده است: احکام سنگین برای بهاییان در استان گلستان

عدالت برای ایران گزارش کرده است که آویزان کردن،‌ کشیدن روی زمین با دستان بسته،‌ نگه‌داشتن زیر باران به مدت طولانی،‌ بازجویی‌های شبانه از زنان،‌ تهدید به آزار و اذیت دختران نوجوان متهمان و متهم کردن آن‌ها و دختران‌شان به روابط غیراخلاقی،‌ بازرسی بدنی واژینال در هنگام انتقال به بازداشتگاه و ضرب و شتم‌های شدید بخشی از شکنجه‌های اعمال شده علیه متهمان این پرونده بوده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر