۱۳۹۵ تیر ۲۴, پنجشنبه

شاخص « رنج بشری » در ایران نود درصد است


خبرگزاری ایلنا 
گزارش داده که عباسعلی الهیاری، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی ایران گفته از وضعیت روانی جامعه و بیماران روانی مطالعه‌ دقیقی وجود ندارد و آمارهای 20 تا 30 درصدی که اعلام می‌شود بر اساس یک متدولوژی علمی و دقیق تحقیقاتی انجام نشده است. او گفته: «عملاً متوجه این هستیم که وضع روانی جامعه خوب نیست.»
الهیاری گفته: «آنچه که در جامعه شاهد هستیم این است که وضعیت عصبی مردم به هم ریخته و کاهش شاخص بردباری اجتماعی است به طوری که طبق آمارهای اعلام شده جهانی کشور ما چهار رتبه در بین کشورهای جهان در شاخص بردباری اجتماعی افت کرده است.»

رییس سازمان نظام روانشناسی ایران همچنین اعلام کرده که شاخص رنج بشری در ایران طبق تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شده، 90 درصد است. او گفته: «این به معنی است که ۹۰ درصد مردم ما برای امرار معاش استرس دارند.»

الهیاری به کم‌توجهی وزارت بهداشت به سلامت روان هم پرداخته و گفته: «سلامت روان مردم قابل تعارف نیست که 3 درصد بودجه برای آن قرار دهیم. افرادی که قدرت و بودجه در دست آنهاست باید متوجه این مسائل باشند.»پیش از این هم رییس منتخب انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در گفت‌وگو با سایت فرارو مطرح کرده بود که یک چهارم جمعیت کشور نیاز به خدمات روان‌پزشکی دارند.رضا میرسپاسی گفته بود که حدود 20 تا 22 درصد افراد بزرگسال جامعه (15تا 64 سال)، در طول سال نیاز به مراجعه برای مشکلات اعصاب و روان دارند.»

آماری که او ارائه کرده بود بر مبنای تحقیق میدانی و از طریق پرسش‌نامه در تهران و شهرستان‌‌ها به دست آمده بود.

بیکاری به عنوان یکی از عوامل اصلی افسردگی و مشکلات روحی جوانان مطرح می‌شود و در زنان، تبعیض‌های حاکم که برآمده از حکومت و جامعه است، باعث ایجاد افسردگی یا اضطراب می‌شود.

همچنین، هزینه‌های بالای زندگی و استرس بالای زندگی در شهرهای بزرگ و نداشتن امید به آینده، از عواملی است که ایرانیان را در معرض بیماری‌های روانی قرار می‌دهد.

در دولت قبلی هم وزیر بهداشت و درمان ایران گفته بود که بیماری‌های قلبی ریوی، روحی روانی و مغزی درحال افزایش است.

وحید دستجردی در پیوند با بیماری‌های کشور و مهم‌ترین عوامل مرگ اعلام کرده بود: «بیش از 50 درصد از دلایل بیماری‌ها مربوط به عوامل اجتماعی همچون فقر‏، تبعیض، سکونت جغرافیایی و… است در حالی که عوامل ژنتیکی 25درصد از دلایل بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.»



ضرورت تغییر نگاه به سلامت روان

به گفته رییس سازمان نظام روان‌شناسی ایران، در طرح تحول سلامتی که مدام از آن صحبت می‌شود، تنها به کاهش هزینه‌های درمان معطوف شده است ولی در حوزه سلامت باید نگاه‌ها تغییر کند و از سلامت جسم به سلامت روان معطوف شود.

الهیاری تاکید کرده: «نمی‌توانیم یک دیوار دور سلامت جسمانی بکشیم و سلامت روانی را تاثیرگذار در سلامت جسم ندانیم و اگر قرار است برای سلامت جامعه فکر کنیم باید کلیت سلامت را مدنظر قرار دهیم.»

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی با ابراز نگرانی درباره سلامت جامعه گفته که برای سلامت روان باید همه کارگزاران و بخش‌ها دیده شوند و در همه جای دنیا در طرح‌ها و برنامه‌های کلان، سلامت روانی مردم نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام مسوول، دولت باید متخصصان و کارگزاران را در تدوین برنامه‌های سلامت روان مردم به کار گیرد.

الهیاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیشنهادی از سوی سازمان روان‌شناسی مطرح کرده که بر اساس آن این سازمان حاضر است بدون یک ریال بار مالی برای دولت سلامت روان راننده‌ها را پایش کند.

او گفته در صورت تصویب این طرح برای دریافت گواهینامه، اشخاص باید گواهی سازمان روان‌شناسی در خصوص مولفه سلامت روان را کسب کنند.

او به آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور اشاره کرده که با وجود کاهش تصادفات جاده‌ای ایران هنوز جزو بالا‌ترین رتبه‌ها در بین کشور‌ها در این خصوص است. او تاکید کرده که چون 80 درصد تصادفات به علت تقصیر راننده اتفاق می‌افتد، اگر سلامت روان راننده‌ها بررسی شود تصادفات رانندگی کاهش چشمگیر خواهد داشت.

13 تیر 1395


فیش های حقوقی نجومی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر