۱۳۹۵ بهمن ۱۳, چهارشنبه

اصلاح طلبان « استمرار طلبان » و فقدان هاشمی رفسنجانی



گفتگو با حسین مرعشی، پسرعموی همسررفسنجانی
گفتگوگر: روزنامهء آرمان، تهران

روزنامهء آرمان: حسین مرعشی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت درخواست این است که مسئولیت‌های مدنی و سیاسی هاشمی رفسنجانی از این پس به حوزه رهبری نظام منتقل شود و رهبری در صورت صلاحدید در این زمینه تدبیر لازم را اتخاذ کند. به گفته او در شرایط کنونی بخشی از گروه‌های اصلاح‌طلب تقاضا دارند که پس از درگذشت هاشمی رفسنجانی ارتباط این گروه‌ها به صورت مستقیم با رهبر جمهوری اسلامی برقرار شود.

پرسش: آیا اصلاح ‌طلبان تاکنون به این مساله فکر کرده‌اند که این ارتباط از چه طریقی می‌تواند صورت بگیرد؟

پاسخ: در مرحلهء اول ما منتظر خواهیم ماند تا نظر مقام معظم رهبری را در این زمینه مشاهده کنیم. با این وجود این مطالبه به صورت جدی در جریان اصلاحات وجود دارد. مساله مهم دیگری که برای همراهان و همفکران آیت‌الله هاشمی مورد اهمیت است تاکید بر خرد جمعی و پرهیز از هر گونه تفرقه و چند دستگی است. همراهان و همفکران آیت‌الله هاشمی از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفته اند که این مسائل باید در عرصه عملی تمرین و یادآوری شود. آیت‌الله هاشمی همواره سه رکن اساسی «مردم»، «اسلام» و «نظام» را سرلوحهء کار خود قرار داده بودند. ایشان نیز، مانند حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، مصالح و منافع مردم را بر هر چیز دیگری مقدم می ‌داشتند. به همین دلیل جریان اعتدال گرا و اصلاح‌طلبان باید با در نظر گرفتن سه رکنی که مورد تاکید آیت‌الله هاشمی بود اهداف خود را پیش ببرند. آیت ‌الله هاشمی به نیابت از نظام جمهوری اسلامی برخی از گروه‌های سیاسی که با نظام سیاسی دچار فاصله شده بودند را در درون نظام حفظ می‌کرد. با این وجود و پس از رحلت آیت‌الله هاشمی به نظر می‌رسد که باید اقدامی شود تا برخی از گروه‌های سیاسی را همچنان در درون نظام نگه داریم.



پرسش: در این زمینه شخصیت‌هایی مانند آیت الله سید حسن خمینی، آقایان ناطق نوری، روحانی و رئیس دولت اصلاحات چه نقشی ایفا خواهند کرد؟

پاسخ: در مرحله اول ما منتظر خواهیم ماند تا نظر مقام معظم رهبری را در این زمینه ببینیم و پس از تدبیر ایشان اهداف دیگر خود را دنبال خواهیم کرد. نباید اجازه داد خلأ آیت‌الله هاشمی سبب پاره شدن اتصال برخی گروه‌ها با نظام سیاسی شود. به نظر من شخصیت‌هایی مانند رئیس دولت اصلاحات، آقای ناطق نوری، آیت الله سید حسن خمینی و آقای روحانی و حتی آقای ولایتی می‌توانند بخشی از این وظیفه را بر عهده بگیرند و همچنان گروه‌های سیاسی را برای فعالیت سیاسی در درون نظام دلگرم کنند. این مساله نیز در مرحله اول به تدابیر مقام معظم رهبری و از سوی دیگر به نقش آفرینی این افراد بستگی دارد.



پرسش: از نظر شما جایگزین آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

پاسخ: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک نهاد حکومتی است که با درایت آیت‌الله هاشمی دو وظیفه را با هم انجام می‌داد. آیت‌الله هاشمی از یک سو وظایف حکومتی را در مجمع انجام می‌دادند و از سوی دیگر به صورت غیر رسمی نقطهء اتصال گروه‌های سیاسی به نظام بودند. اگر هدف نظام سیاسی این باشد که گروه‌ های سیاسی به صورت حداکثری در زیر چتر نظام حضور داشته باشند یا رهبر معظم انقلاب شخصاً اقدامی خواهند کرد و یا اینکه موضوع بین افرادی تقسیم می‌شود.



پرسش: شما ازآقای ولایتی نیز نام بردید. در شرایط کنونی ایشان چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟

پاسخ: آقای ولایتی همواره یکی از شخصیت‌های معتدل کشور بوده اند. به عنوان مثال، هنگامی که ایشان وزیر خارجه بودند ترکیب سفرای ایران در کشورهای خارجی را تنها از بین اصولگرایان انتخاب نکرده و از اصلاح‌ طلبان نیز در این زمینه استفاده کردند. بسیاری از دیپلمات‌های کارکشتهء کنونی ایران، از جمله آقای ظریف، در دوران وزرات آقای ولایتی پرورش پیدا کردند. به همین دلیل آقای ولایتی شخصیت با ظرفیت سیاسی بالایی هستند که در شرایط کنونی می‌تواند از این جنبه به نظام کمک کند.



پرسش: برخی از گروه‌های خاص تمایل چندانی به این ارتباط ندارند. برای این مساله چه راهکاری در نظر گرفته اید؟

پاسخ: برخی از نهادهای امنیتی در این زمینه وجود دارند که عمدتاً به دلیل ماهیت کارشان سخت ‌گیر هستند. در هر جامعه‌ای همواره برخی از نیروها با رویکرد مشارکت سیاسی و هم افزایی سیاسی وجود دارند و از سوی دیگر برخی از نهادها به دلیل ماهیت کار امنیتی به مسائل اطلاعاتی و امنیتی علاقه مند هستند که هر دو گروه نیز برای بقا و دوام یک جامعه لازم و ضروری است. با این وجود برخی از گروه‌های سیاسی در سال‌های اخیر تلاش کرده اند آیت‌الله هاشمی را از ذهن و خاطره مردم حذف کنند. از سوی دیگر برخی از نهادها تصمیم گرفتند که برخی از شخصیت‌های سیاسی ممنوع التصویر شوند. این در حالی است که هیچ کدام از این اقدامات تاثیر آنها را در فضای سیاسی ایران کمرنگ نکرد.در نتیجه برخی نهادها و گروه‌های سیاسی باید اجازه بدهند فضای سیاسی ایران بیشتر به سمت خرد جمعی بیشتر و استفاده از همه نیروهای دلسوز و متعهد نظام حرکت کند.

___________________________________

* سید حسین مرعشی، (زادهٔ 7 مرداد 1337، کشکوئیه رفسنجان)، از فعالانِ سیاسیِ اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است. او نمایندهٔ دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در دولت میر حسین موسوی و دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی، دو دوره نمایندهء مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است. وی از سهامداران عمده در شرکت هواپیمایی ماهان است. وی، پسر عموی عفت مرعشی - همسرِ علی اکبر هاشمی رفسنجانی - است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر