۱۴۰۱ مرداد ۶, پنجشنبه

 فرح پهلوی: 

امروز جوانان زیر آتش و خون از عصر پهلوی یاد می‌کنند

شهبانو فرح پهلوی، ملکه پیشین ایران، روز چهارشنبه ۵ مرداد و همزمان با چهل و دومین سالگرد درگذشت محمدرضا شاه پهلوی آخرین شاه ایران، سخنانی بر مزار او در مصر بیان کرد.

فرح پهلوی خطاب به شاه پیشین ایران گفت: «امروز من پیام جوانان ایران را که زیر آتش و خون از 

ایران عصر پهلوی یاد می‌کنند برای شما آورده‌ام که می‌گویند شاهنشاه روحت شاد.»

وی خطاب به محمدرضا شاه پهلوی افزود که «پس از ۴۳ سال که از آن روزهای تاریک می‌گذرد، ملّت ایران شما را از یاد نبرده است.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که مدت‌ها است در اعتراضات اصناف و گروه‌های مختلف در ایران، شعارهایی در حمایت از خانواده پهلوی سر داده می‌شود و برخی معترضان از اینکه انقلاب کردند، ابراز ندامت می‌کنند.

ملکه پیشین ایران، روز چهارشنبه در ادامه با اشاره به انقلاب ۵۷ این‌گونه اظهارنظر کرد که اگر آن رویداد پیش نمی‌آمد «امروز ایران به جای اینکه در انزوای بین‌المللی در تحریم‌های کمرشکن دست و پا بزند جایگاهش در صف اول کشورهای پیشرفته منطقه بود.»

محمدرضا پهلوی پنجم مرداد ۱۳۵۹، یک سال‌ونیم پس از خروجش از ایران و در اوج انقلابی که سال ۵۷ صورت گرفت، به دلیل پیشرفت بیماری سرطان خون در بیمارستانی در قاهره درگذشت.

پیکر پادشاه ایران در مسجد الرفاعی در قاهره، جایی که آرامگاه شماری از بزرگان تاریخ معاصر مصر است، دفن شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر اظهارات تند خود علیه دوران پهلوی را شدت بخشیده و ازجمله محمد عباسی، معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی روز ششم تیر از نگاه مثبت «برخی» شهروندان به آن دوره ابراز «تعجب» کرد.

او در ادامه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که کل دوره پهلوی در ایران «جز فساد، ابتذال، مزدوری و کثافت‌کاری خبر دیگری نبود.»

در همین روز احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم گفت: «برخی افراد کوته‌نظر به صراحت می‌گویند من بین جمهوری اسلامی و شاه، حکومت شاه را انتخاب می‌کنم. این‌ها قطعاً روز قیامت با شاه محشور می‌شوند، شاهی که هم او و هم پدرش برای اسلام‌زدایی آمده بودند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ۱۴ خرداد، همزمان با سالروز مرگ روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی گفته بود هر کس به دنبال پیاده‌کردن سبک زندگی دوران پهلوی در ایران باشد، «مرتجع» است.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر