۱۴۰۱ مرداد ۵, چهارشنبه

حجاب اجباری برای مردگان ، 
سنگ قبر متوفیان بی حجاب جمع شد

Iran | Vandalismus an Grabsteinen von Frauen

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با اعلام جمع آوری ۹۸ سنگ قبر واجد تصاویر بی‌حجاب زنان، فروشندگان و نصب‌کنندگان این سنگ‌ها را به برخورد تهدید کرده است. سعید غضنفری هم‌زمان اذعان کرده که رفتار قهری با خانواده‌ها مقدور نیست.

سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا بر لزوم جلوگیری از نصب سنگ‌ مزار واجد تصویر بی‌حجاب متوفیان زن تاکید کرده و گفته است: «حک شدن تصاویر بانوان مکشوفه در شان آرامستان مومنان نیست و بسیاری از شکل غیراسلامی قبور مکدر هستند.»

خبرگزاری فارس به نقل از غضنفری نوشت: «پروتکل‌ها در هنگام دفن متوفی به خانواده‌ها ارائه و از آنها امضا گرفته می‌شود. با این وجود برخی ممکن است نسبت به چنین سنگ قبرهایی اقدام کنند.»

او سنگ‌فروشانی را که از مقررات تخطی کنند، به برخورد تهدید کرده و گفته است: «در صورتی که سنگ فروش یا نصاب در این زمینه مشارکت کند، با آن مجموعه به طور کامل قطع ارتباط کرده و دیگر اجازه فعالیت به آنها را نخواهیم داد.»

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا هم‌زمان اذعان کرده که نمی‌توان در این عرصه با خانواده‌ها برخورد قهری کرد و افزوده که باید با بستگان متوفیان در تعامل بود.

غضنفری ادعا کرده که در ماه‌های اخیر و با هماهنگی و رضایت خانواده‌ها، ۹۸ سنگ قبر واجد تصاویر بی‌حجاب اصلاح شده‌اند.

او پیش‌تر گفته بود که یک اکیپ چهار نفره انتظامات سنگ قبر برای جلوگیری از نصب سنگ‌های با “تصاویر مکشوفه و غیرمتعارف” در بهشت‌زهرا به کار گرفته شده‌اند.

خبرگزاری فارس که به محافل امنیتی و نظامی نزدیک است، پیش‌تر از کمپین “مخاطبان فارس” برای مواجهه با حکاکی سنگ‌‌های “مکشوفه” زنان متوفی حمایت کرده بود.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا گفته تصاویر نصب شده، همگی متعلق به  قبل از تصدی او در این مقام هستند و در دوره او جلوی این روند گرفته شده است.

حساسیت‌ها نسبت به سنگ قبر زنان صرفا به حجاب محدود نیست بلکه مقاومت در برابر تصویر آنها  در هر شکل را نشان می‌دهد.  یک سال و نیم قبل در شهر رویان (علمده) مازندران، خانواده‌های درگذشتگان با سنگ‌های مخدوش شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عزیزان خود در گورستان روبرو شدند. اقدامی خودسرانه که به دستور هیات امنای آرامستان و با پاشیدن رنگ روی قبور منقش به تصویر زنان صورت  گرفته بود.

آن زمان رسانه‌های داخلی نوشتند تصاویر “متعلق به بانوان مسنی بوده است که حجاب اسلامی کاملی داشتند”. این رفتار نگرانی و اعتراض جدی خانواده‌های متوفیان و واکنش کاربران شبکه‌های مجازی را در پی داشت.

این اقدام جدید سازمان بهشت زهرا هم‌زمان شده با موج جدیدی از دستگیری مخالفان حجاب اجباری و صدور دستورالعمل‌های جدید برای رعایت حجاب در ادارات و اماکن دولتی. از جمله اینکه گفته شده برخی بانک‌ها از ارائه خدمات به زنان بدحجاب منع شده‌اند.

از: دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر