۱۴۰۰ اسفند ۱۸, چهارشنبه

 محسن رهامی:

 با همه کشورهایی که حرف اول را در دنیا می‌زنند، مشکل داریم


می‌خواهیم با روش‌ عقب‌مانده‌ روسیه و کره‌شمالی کشور را اداره کنیم

محسن رهامی، نماینده ادوار مجلس درباره شعار مجلس درباره شفافیت و اقدام اخیر مجلس درباره حذف ارز ترجیحی گفت: درباره حذف ارز ترجیحی دیدگاه آقایان این است که این ارز باعث فساد و رانت شده و برای جلوگیری از رانت و فساد، آن را حذف کردند. از طرفی هم برای افرادی که درآمد کمتری دارند به اصلاح خودشان کوپن الکترونیکی در نظر گرفتند تا از طریق کارت، به آنها کمک کنند.

ما تجربه اوایل انقلاب را داریم که در دوران جنگ همین کوپن مایه فساد شد اگر نگران این هستند که حذف ترجیحی، مایه فساد است ، مذف ارز ترجیحی هم فشار شدیدی را به طبقات پایین جامعه، کارگران و حقوق بگیران وارد می کند. به نظر من آن بخش از مواد غذایی و مایحتاج عمومی که از خارج از کشور وارد می شود، مثل گوشت و مرغ و دان مرغ ، دارو ، روغن نباتی و شکر و امثال آن ، که با ارز ترجیحی وارد می شد، با حذف آن قیمت این نوع مایحتاج عمومی سرسام آور خواهد شد و ما در سال 1401، با یک بحران جدی در زمینه گرانی و تورم و معیشت یومیه مردم مواجه خواهیم شد.

رهامی تاکید کرد: توقع این بود، مجلسی که با شعار انقلابی گری، شفافیت روی کار آمده و از جمله شعار محوری خود را مقابله با فساد و گرانی اعلام کرده، باید برمبنای آن شعار ها عمل می کرد. موضوع حذف ارز ترجیحی از قرار اطلاع در مجلس ظرف چند دقیقه، بدون اینکه مردم بدانند مخالفان و موافقان حذف ارز ترجیحی چه کسانی هستند، و با چه منطقی چنین تصمیم مهمی باید گرفته شود، تصویب شده است؛ نمایندگان سریع در این مورد رای گیری کردند و بار اجرایی آن را به عهده دولت گذاشتند. من فکر نمی کنم دولت بتواند از عهده اجرای آن بربیاید و بخواهد به 40 میلیون ایرانی بن کالای الکترونیک و یارانه معادل افزایش قیمتهارا بدهد.
قیمت این نوشابه رو میدونی؟ حدس بزن "آیفون 13" برنده شو!
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه بیان کرد: شاید این یارانه ها سال اول کمک حال مردم باشد اما پس از افزایش قیمت ها، یارانه ها جبران گرانی را نمی کند، بلکه خود عامل افزایش نقدیگی و کاهش بیشتر ارزش پول ملی و تورم می گردد و از طرفی بهانه به دست فروشندگان می دهد که با هر قیمتی، اقلام مورد نیاز مردم را بفروشند. در نهایت برنده اصلی تاجرها، فروشنده ها و واردکنندگان کالاها خواهند بود و بازهم مردم بازنده خواهند شد.تعجب می کنم چطور مجلس در آستانه سال جدید و در حالی که باید مسؤلین زمینه مناسب راهم کنند تا مردم به شادی بپردازند، ولی نمایندگان مجلس برعکس عمل کرده، با این مصوبه خود باعث ایجاد نگرانی شدید در مردم شدند.

او درباره وعده رییسی درباره رفع فقر اظهار کرد: رییسی با شعار دولت محرومان آمد اما در این مدت قیمت ارز، در حدود درصد افزایش پیدا کرده است و به همین نسبت کالای ضروری و مورد نیاز مردم افزایش قیمت یافته اند. رییسی مشاوران اقتصادی قوی و کارکشته ندارد و مثلا دستور داده اقداماتی انجام شود هیچ کس تا عید زیر خط فقر مطلق نباشد، واقعا باعث تعجب است این مسائل با دستوراالعمل و بخشنامه، و بدون برنامه ریزی بنیادی و سرمایه گذاری کلان و فعال کردن حوزه های مختلف اشتغال و صنعت و برقراری روابط تجاری و سیاسی صحیح به دنیای خارج حل نمی شود. اکثر اعضای کابینه دولت فاقد تجربه کافی برای مدیریت کلان و کشورداری هستند و از سر کلاس دانشگاه آمده اند، خصوصا از دانشگاه امام صادق با رشته خاصی دست چین شدند.

بحثی که استاد سر کلاس مطرح می کند با حوزه اجرایی و واقعیت خارجی فرق دارد، کار کردن در دولت به فوت و فن برای برنامه ریزی و بودجه ریزی و استفاده از تجارب و سرمایه های کلان مادی و علمی داخلی و خارجی نیاز دارد. ما باید از تجریه کشورهای موفق در حوزه اشتغال و صنعت و تجارت ، مانند ژاپن ، کره جنوبی، آلمان ، سوئد و آمریکا استفاده کنیم و کسانی را که در این حوزه ها تجربه موفقی دارند دعوت کنیم و از مشاوره و سرمایه آنها در خل مشکلات کشور استفاده کنیم؛ درباره حل مسائل اقتصادی و اداری و صنعتی از آسمان وحی نمی شود، حا این مسائل و مشکلات به استفاده از تجربه بشری و جهانی، نیاز دارد.

رهامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی و تجربیات کشورها اظهار کرد: رهبران سیاسی کره شمالی هم احتمالا می خواهند مردم را به رفاه برسانند مانند کره جنوبی، اما اینکه چگونه از تجربه جهانیان استفاده کنند و چگونه با دنیا ارتباط برقرار و چگونه دروازه های شهر هایشان را باز کنند تا سرمایه گذاران خارجی بیایند و سرمایه گذاری کنند این مسیر را کره جنوبی راه صحیح را رفته و موفق شده و کره شمالی راه اشتباه را رفته و به بن بست خورده است. بدون استفاده از سرمایه گذاران خارجی و ارتباط معقول با کشورهای پیشرفته که صاحب سرمایه و صنعت هستند، امکان اینکه مشکلات را حل کنیم وجود ندارد. کشورهایی که سرمایه و علم و تکنولوژی دست اول را دارند و در این حوزه ها حرف اول را می زنند، مانند آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه و کره جنوبی ، که ما با همه اینها به نوعی مشکل داریم و می خواهیم با روش عقب مانده کشورهایی چون روسیه، کره شمالی و ونزوئلا ، کشور را اداره کنیم. بعد از 40 سال مشخص شد ما هر اندازه از دنیای مدرن، تکنولوژی پیشرفته و علم فاصله گرفتیم فشار اقتصادی و معیشتی بیشتری بر کشور تحمیل شده و مردم نسبت به آینده مایوس تر شده اند.

این فعال سیاسی با اشاره به سنگ اندازی ها در مسیر برجام اظهار کرد: در برجام مسیری که دولت سابق رفت مسیر خوبی بود، بعضی از کسانی که الان در دولت یا مجلس مستقر هستند قبلا مخالف این توافق بودند و نگذاشتند به نتیجه برسد. با مسیری که به تازگی طی کرده اند تازه می رسند به همان جایی که دولت روحانی و ظریف رسیده بود؛ البته اگر خیلی هنر داشته باشیم، به همان جا می رسیم. در عالم ذهن شاید بتوانیم یک سری مسائل را حل کنیم اما در عالم واقع فقط وقت تلف کردن برای مسیری است که قبلا طی شده است . ما فقط دور خودمان چرخیدیم. برخی در اجرای برجام سنگ اندازی و کار شکنی کردند؛ برجام را آتش زدند و یا تظاهر به آتش زدن پرچم امریکا کردند و الان که اداره مملکت دست آنهاست و مانده اند که چطور مشکلات را حل کنند.

الان به واقعیت ها برخوردند و می فهمند که دنیای واقعیت ها ، با دنیای شعار هزاران فرسنگ فاصله دارد ؛نمی دانند که وقتی یک توافق را آتش می زنند، چگونه مردم یک کشور در تنگنای اقتصادی و گرانی و بیکاری قرار گرفته و مایوس می شوند، اگر با این شعارها مشکلات حل می گردید می بایستی در این چهل سال حل شده بود، رهبران سیاسی کشورهایی چون ونزوئلا، کوبا و کره شمالی دهها سال با همین شعارها مردم را مشغول کردند و امروز جز فقر، گرانی، قحطی و عقب ماندگی ، هیچ ثمره ای برای مردم خود ندارند، بی ارزش ترین پولها مربوط به همین کشورهاست و معادن عظیم نفت و نزوئلا به دلیل سیاست های غلط رهبران آن کشور ، نتوانسته است کمکی به حال مردم داشته باشد.

رهامی در ادامه خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رییسی علاوه بر استفاده از تجارب جهانی، از کارشناسان خارجی هم دعوت بکار کند این کار شرعا و عقلا هیچ اشکالی ندارد که ما از کشورهای دیگر کارشناس دعوت کنیم. حضرت پیامبر (ص) وقتی وارد مدینه شدند و حکومتی را تاسیس کردند که زیر بنای اولیه حکومت اسلامی شد؛ در جنگ ها و اداره امور از یهودیان اطراف مدینه که نسبت به بقیه قبایل پیشرفته تر بودند، در حوزه پزشکی و نظامی دعوت و مشورت می گرفتند. پیامبر در جنگ ها از برخی یهودیان مدینه سلاح اجاره کرده اند این همکاری را نه شرع منع کرده و نه عقل ، و ایشان سعی می کردند با بستن قراردادهای صلح و انواع مختلف پیمانهای قبایلی و سیاسی و اقتصادی ، محیط امن مناسبی برای زندگی مسلمانان فراهم کنند. در مورد برجام فرصت ها در حال از دست رفتن است، ما نباید سرنوشت خود را به روسیه و چین گره بزنیم، روسیه مشکلات خود را نتوانسته حل کند و روز بروز هم بر مشکلات سیاسی و اقتصادی آن کشور، به دلیل اتخاذ سیاست های غلط رهبران سیاسی کشور اضافه می شود و روز به روز منزوی تر می گردد، وقتی در سازمان ملل رای گیری در محکومیت حمله روسیه به اوکراین می شود ، سه -چهار کشور رای به نفع روسیه می دهند مثل کره شمالی ، ونزوئلا و کوبا، که خودشان بدترین وضعیت را برای مردمشان ایجاد کرده اند. رییسی نباید فرصت را از دست بدهد تا همین جا هم فرصت سوزی کردیم.

او در پایان گفت: تهران با شهرها و مناطق حومه اش قریب یک چهام جمعیت کشور را در خود جای داده است؛ تعداد شرکت کنندگان در انتخابات اخیر مجلس و ریاست جمهوری ، در بعضی از حوزه ها بعضا به ده درصد بود که این علامت خطرناکی برای دولتمردان است. من شخصا به برخی حوزه ها رفتم، تا بعدازظهر برخی حوزه ها خالی بود. در دوره های قبل مردم یک ساعت دو ساعت در صف می‌ایستادند این نشان می دهد که مردم، از کارآمدی دولتمردان کشور و روشهای اداره امور مایوس شده ند و این برای آینده کشور و استحکام و قوام نظام، بسیار نگران کننده بوده و حمایت مردم که بزرگترین سرمایه یک کشور در برابر مشکلات طاقت فرسای داخلی خارجی است ، به تحلیل رفته و مواجه ما را با ابربحرانها با خطر مواجه می کند.

منیبان:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر