۱۴۰۰ اسفند ۱۹, پنجشنبه

Aliakbar_Omidmehr.jpg 

خدمت ناخواسته‌ای که پوتین با اتحاد جامعه جهانی علیه خود کرد، علی اکبر امیدمهر

برندگان این خدمت:
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، که در پی فاجعه تحویل افغانستان به رژیم عصر حجری طالبان، مورد تهاجم انتقادات شدیدی، هم از داخل و هم خارج، قرار گرفته و تعداد طرفداران‌اش، رو به نزول بود. وی به یک باره و با اغتنام از فرصت، با یک تهاجم تبلیغاتی شدید، علیه پوتین و اعمال تحریم‌های ساختار شکن علیه راس هر قدرت، در روسیه و کسب اجماع بین المللی، بخصوص با متحدین اروپایی‌اش، در مورد تحریم‌ها و نیز کمک‌های فوری مالی و نظامی، به اوکراین، شکاف خالی از مقبولیت اداره کرونایی و ضعف مدیریت اقتصادی کشوررا، تعدیل نمود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، که با درد سر‌های پارتی گیت (برگزاری میهمانی جمعی بر خلاف قواعد کرونائی) در آستانه بر کناری از رهبری حزب و حتی با باز شدن پای پلیس انگلیس، به این ماجرا، در مسیر استیضاح قرار گرفته بود. به یک باره، ستاره بخت‌اش درخشید و با اتخاذ مواضع سفت و سخت، علیه پوتین و بالعکس انجام اقدامات عملی، در پشتیبانی از اوکراین و تقویت سیستم دفاعی ارتش این کشور، در مقابل تهاجم بی رحمانه و غیر قانونی پوتین، وجهه سیاسی رو به نزول خود را، ترمیم نمود.

ماکرون رئیس جمهور فرانسه، که در آستانه انتخابات ماه آوریل، بعلت برخورد قبلی ضعیف‌اش در لبنان و سیاست‌های اسلامی کنونی‌اش، در داخل کشور و نیز سیاست‌های کرونائی مورد انتقاد رقبا و نیز اعتراضات شدید مردم فرانسه، قرار گرفته بود. وجهه خود را، در دفاع جانانه از رئیس جمهور و مقاومت مردم و ارتش اوکراین و هشدار‌های مکرر و شدید علیه دخالت نظامی روسیه و شرکت در تحریم‌ها علیه پوتین، به مراتب ترمیم و انتخاب مجدد خود، در ماه آینده را، تضمین نمود.
اردوغان و میانجیگری‌اش، برای نشست وزرای خارجه اوکراین و چین در آنتالیای ترکیه، چهره وی و وزیر خارجه‌اش را نیر تعدیل نمود.
کشور کوچک تایوان نیز، یکی از برندگان فاجعه حمله پوتین به اوکراین بود. که ابتدا گمان می‌رفت. چین نیز از فرصت استفاده کرده به تایوان حمله نماید. اما دفاع جانانه ارتش، مردم و رئیس جمهور اوکراین از کشورشان و عکس العملی که اروپا و آمریکا، با تحریم‌های کمرشکن علیه این تهاجم روسیه، نشان داده و نقش بر آب شدن تصور پوتین در فتح چند روزه اوکراین، باعث گردید. که چین نیز، از حمله به تایوان، حتی در آینده قابل پیش بینی، منصرف شده و درین مورد از نو بیاندیشد. که با تحریم‌های متحدانه جامعه جهانی، اقتصادش، همچون روسیه، متضرر نگردد.
و اما علیرغم روسفیدی ملت ایران در تقبیح حمله پوتین، به اوکراین و جانبداری از مقاومت و ایستادگی مردم اوکراین، بازنده اصلی این تهاجم، رژیم تهران و شخص خامنه‌ای بود. که علنا از پوتین حمایت نموده و پاداش این سر سپردگی را، هم از وزیر خارجه روسیه، در ربط دادن امضای برجام به تحریم‌های روسیه و نیز دخالت‌های مکرر سفیر پوتین در تهران، در امور داخلی ایران، از جمله دستور به مردم ایران، برای گوش ندادن به فلان رادیو و یا استفاده کردن از واژه مورد نظرش، برای حمله و جنگ اوکراین، به عنوان تف سر بالا، برای بساط بدخیم بیت رهبری، گرفت.
جان کلام اینکه: جهان بعد از این حمله، با قبل تفاوت بسیار خواهد داشت. غرب تصمیم گرفت. پوتین را مهار نموده، سرانجام از صحنه خارج نماید. بدیهی است، تمام بهانه‌ها، برای سر پا نگه داشتن بساط ولی فقیه در ایران، ولو به شکل کجدار و مریز از سوی غرب، از بین رفته و ترکش‌ها و بلایی که قرار است بر سر پوتین بیاید، بطور حتم، به رژیم اسلامی نیز، اصابت خواهد کرد.
بنظر میرسد. دنیای پیش رو، با تدبیر تر از گذشته، قد علم نماید. همبستگی جهانی، علیه متجاوزین و جنگجویان و تروریسم بین الملل، افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از چنین گستاخی و تراژدی‌ها، سازمان‌ها یا ارگانهای جدیدی بوجود می‌آید. نهادهای قبلی، در راستای اقتدار بیشتر نهادهای بین المللی مدنی و خرد جمعی جامعه جهانی ترمیم، تعدیل، اصلاح و یا نهادهای مکمل دیگری، به نهاد‌های موجود، افزوده خواهد شد. با اتحاد و تداوم مبارزه علیه جنگ طلبان، جهان بهتری در پیش رو است. که دراین دنیای جدید، سرانجام ملت ایران، با کوشش و توان خویش، به جایگاه تاریخی و واقعی خود نائل میگردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر