۱۴۰۰ اسفند ۲۳, دوشنبه

امام زمان پوتین 

منظور از جنایات جنگی چیست و چگونه می‌توان آن را اثبات کرد؟

مطابق با قوانین بین‌المللی منظور از جنایات جنگی همه فعالیت‌هایی است که بگونه‌ای نقض قوانین جنگ محسوب می‌شود؛ چراکه به قول کمیته بین‌المللی صلیب سرخ «حتی جنگ نیز قوانینی دارد». این مقررات در معاهدات بین‌المللی مختلف از جمله کنوانسیون ژنو درج شده است.

  • از جمله اقداماتی که جنایات جنگی محسوب می‌شوند می‌توان به هدف قرار دادن «عمدی» غیرنظامیان یا انجام حملاتی اشاره کرد که اگرچه با هدف کسب امتیازات نظامی انجام می‌شود اما در میان غیرنظامیان تلفات بسیار زیادی برجای می گذارد؛ مانند حمله به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس، بناهای تاریخی و سایر مکان‌های مهم غیرنظامی همچنین حمله یا بمباران شهرها، روستاها یا خانه‌ها و در مجموع همه مکان‌هایی که بی‌دفاع هستند و اهداف نظامی محسوب نمی‌شوند.
  • همچنین بر اساس همین قوانین، نمی‌توان زیرساخت‌هایی را هدف قرار داد که وجود آنها برای بقای غیرنظامیان حیاتی است.
  • استفاده از برخی سلاح‌ها به دلیل رنج وحشتناکی که بوجود می‌آورند یا موجب کشتار انبوه می‌شوند نیز ممنوع است؛ مانند سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا بمب‌های خوشه‌ای.
  • حتی در میانۀ جنگ نیز باید مراقبل بیماران و مجروحان بود و اسرای جنگ نیز دارای حقوق تعریف شده‌ای هستند.
  • قوانین جنگ شکنجه، نسل‌کشی و تلاش عمدی برای از بین بردن یک گروه مشخص از مردم را ممنوع می‌کند.
  • جرایمی همچون قتل، تجاوز جنسی نیز «جنایت علیه بشریت» محسوب می‌شوند.

با این وجود اعمال خشونت‌آمیز وحشتناک دیگری نیز وجود دارد که اگرچه منجر به مرگ گستردۀ غیرنظامیان می‌شود اما معیارهای لازم برای گنجانده شدن در تعریف جنایات جنگی را ندارد؛ علاوه بر این در بیشتر موارد اثبات اینکه کشتار غیرنظامیان «جنایت جنگی» بوده، بسیار دشوار است.

مارتی فلکس، مدیر دفتر حقوق بشر در «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» در واشنگتن به یورونیوز می‌گوید: «استانداردهای بسیار بالایی برای محکوم کردن فردی در دیوان کیفری بین‌المللی به جرم ارتکاب جنایات جنگی مد نظر است. برای محاکمه افراد به اتهام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، ابتدا باید بتوان مسئولیت فردی او را اثبات کرد و نشان داد که او سیاست ارتکاب این جنایات را هدایت می‌کرده است. این کار بسیار دشوار است بویژه زمانی که با دولتی که آن فرد از آن برخاسته نیز [برای رسیدگی به این اتهام] همکاری نداشته باشید؛ مانند آنچه در موضوع روسیه صادق است.»

برای متهم کردن کسی، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی باید ثابت کند که جنایات ادعایی جنایات وحشیانه‌ای هستند؛ همچون نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت یا جنایات جنگی و برای این کار، دادستان باید مقیاس، ماهیت، نحوه و تأثیر جرایم ادعایی را بررسی کند.

باید به این نکتۀ مهم نیز توجه داشت که دیوان کیفری بین‌المللی افراد را محاکمه می‌کند و نه دولت‌ها را. به همین دلیل در مناقشه فعلی، نمی‌توان روسیه را متهم کرد اما می‌توان ولادیمیر پوتین را نشانه رفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر