۱۳۹۹ آبان ۲۸, چهارشنبه

 چرا اصلاح‌طلبان شیعی را بدتر از کلیت این نظام می‌دانم؟ 

نیکروز اعظمی

ایرانیان با یک نظامی روبرو و رودر رو هستند که این نظام آنها را از عرش ملت شدن بر فرش زمین فرو کوبید و خُرد و خمیرشان کرد. پدیده حکومت اسلامی را همه می‌شناسیم و از آن، هر یک زخم بر جبین داریم. ما سکولاریسم را چه در عرصه نظر و چه سیاست برای صد جوع می‌خواهیم تا دوباره جان و رمقی در کالبدمان افتد و بتوانیم روی پایمان بایستیم.

ما ارزشهای سیاسی سکولار را برای رفع نفی بلد ایرانیان می‌خواهیم که بر اثر حادثه تلخ یک انقلاب واپسگرا به چهار گوشه این گیتی به ناخق رانده شده‌اند. ما (سکولارها) ارزشهای فکری سکولار را برای آغاز روند آزاد اندیشی مان می‌خواهیم به معنایی که، نه صرفاً قوم دینی بلکه فرد در فردیت‌اش آزاد باشد.تکلیف ما با این نظام بغایت واپس مانده روشن است اما دریغ که با حافظان و «سوپاپ اطمینان» این نظام، یعنی اصلاح طلبانی که در تداوم نظام دینی تقلا می‌کنند ناروشن. اصلاح طلبانی که ظهورشان نتیجه بحران تمام عیار در جوف این سیستم تئوکراتیک بوده و هر یک سهم خواه قدرت‌اند. اینکه گروهایی از ما، برخی سخنانِ مسخ کنندگانِ سکولاریسم در حاکمیت این نظام را، سکولار فهمیدند دقیقاً همان چیزیست تا نفهمند سکولاریسم چیست و عجب پاتکی خوردند و در جایشان میخکوب شدند!

اینها دو هدف دارند و بر مبانی اعتقاد شیعی‌شان، آن دو را پیگیری می‌کنند؛ اول، نامناسب جلوه دادن ارزشهای سیاسی سکولار برای جامعه ایرانیان (مراجعه کنید به سخنان محمد خاتمی در آلمان به ابتکار کالج علمی برلین) و مأیوس کردن محافل ایرانیان از این ارزشها، و در این زمینه درخشان عمل کردند آنگاه که وازدگان به جا مانده از «انقلاب» دهه پنجاه چشم و گوش بسته و البته داوطلبانه خود را در این چاه سرنگون کردند و دوم، بواسطه همین نیرنگ بتوانند نظام شیعی را به سمت ارزشهای اعتقادیِ «فلسفه» اسلامی با تعبیر منحصر بفرد خود بعنوان توجیه ایدئولوژیکی، بکشانند.

اینکه کانون ارزشی فرهنگ ما بالحاظ اعتقادی هیچگاه با سکولاریسم رابطه‌ای نداشته و همواره در تخاصم با آن بوده ملاکی نیست تا ما را از گام نهادن در روند سکولاریسم فکر و سیاست باز بدارد. برعکس باید بدان بهاء داده شده تا هویت تازه متناسب با سوژه فرد در فردیت، جان بگیرد و ببالد. کلیت ارزشی فرهنگ و جامعه امروز ما در بهترین حالت از ارزشهای «فلسفه» اسلامی خارج نیست و اصلاح طلبان حکومتی نیز در این مسیر رکاب می‌زنند. مسیر سکولاریسم در مفهوم اصیل‌اش با مسیر اصلاح طلبان حکومتی که خواهان تأویلی دیگر از اسلام بر نظام سیاسی‌اند، جداست. سکولاریسم یعنی جدایی دین از دولت و سیاست. به همین جهت من، تلاش اصلاح طلبان اسلامگرا که خواهان ارزشهای اسلام بر نظام سیاسی‌اند و این، عین نظام دینی و تداوم آن است، بدتر از کلیت سیاست این نظام می‌دانم. اگر کلیت نظام در سیاست داخلی و خارجی که اینها منبعث از خصلت ارزشهای شیعی و در راستای آن است و باعث چنین بحران و بن بست در جامعه ما شده و این خود گواه می‌دهد که ظرفیتش به پایان رسیده و در حال فروپاشی ست، اصلاح طلبان حکومتی با اعلام و ادعای تفسیری از اسلام بر نظام سیاسی، تلاش در ایجاد مانع برای فروپاشی‌اند.

نیکروز اعظمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر