۱۳۹۷ اردیبهشت ۵, چهارشنبه

42 درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه هستند


رادیو فردا
سعید نمکی، معاون توسعه اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران، خبر داد که ۴۲ درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.ین مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:« هزینه‌های زیادی برای آموزش آنها صرف شده است و باید فکری اساسی برای رفع این معضل و جلوگیری از مهاجرت نخبگان صورت بگیرد».
به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای نمکی روز سه شنبه،۴ اردیبهشت، در اولین همایش نقش آفرینی دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی تاکید کرد که آموزش‌هایی که در دانشگاه‌های ایران ارائه می شود « طولانی، گران و غیرمرتبط هستند».
وی همچنین گفت که فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها مهارت‌هایی متناسب با نیازهای بازار کار کسب نمی کنند.
به گفته آقای نمکی، یکی از دلایل مهاجرت افراد تحصیل کرده به خارج از کشور یا پدیده مشهور به «فرار مغزها» از ایران،« اضطراب» از نداشتن کار درآینده است.
سخنان این مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی درحالی بیان شده که حسن طایی،‌ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ پیش از این نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را «بین ۲۱٫۵ تا ۲۲ درصد» اعلام کرده بود.
درهمین حال احمد علوی،استاد اقتصاد در استکهلم، در مصاحبه با رادیو فردا گفت که آمار ارائه شده از سوی این مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نشان از افزایش بیکاری در میان این گروه از نیروی کار ایران است.
وی تاکید کرد که آمارهای ارائه شده درباره بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین سهم چنین بیکارانی در کل جمعیت کشور، با یکدیگر سازگاری ندارد.
به گفته آقای علوی، سرمایه گذاری بروی سرمایه انسانی یکی از مهمترین عوامل رشد پایدار به شمار می آید و بیکاری این بخش از نیروی کار ایران به معنای تعطیلی به کارگیری سرمایه و کاهش کارآمدی اقتصادی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی است.
این اقتصاددان یادآوری شد که بیکاری برای فرد بیکار تنها به معنای ناتوانی کسب درآمد نیست بلکه به معنای کاهش منزلت اجتماعی، و کاهش تاثیر گذاری بر زندگی شخصی و اجتماعی و بالاخره حاشیه نشینی سیاسی نیز هست.
آقای علوی گفت که در دسترس‌ترین راهکار این بخش از سرمایه انسانی کشور برای رهائی از این «فلاکت» مهاجرت از ایران است و با توجه به جهانی شدن بازار کار، مهاجرت این بخش از نیروی کار و سرمایه انسانی کشور به خارج از کشور شگفت آور نخواهد بود.
خبرگزاری مهر پیش از این درگزارشی اعلام کرده بود که در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه‌های علوم کامپیوتر با ۴۱.۱۴ درصد، حفاظت محیط زیست با ۳۷.۶ درصد، هنر با ۲۸ درصد و علوم فیزیکی (طبیعی) با ۲۷.۸ درصد و کمترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز مربوط به گروه دامپزشکی است.
درهمین حال احمد علوی مهمترین دلیل افزایش بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها را کاهش سرمایه گذاری بلند مدت به خصوص در واحدهای اقتصادی دانش بنیاد و پروژه هایی دانست که نیاز به تخصص و دانش دارد.
وی تاکید کرد که چنین امری محصول انزوای اقتصادی و درون گرائی اقتصادی ایران است.
مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال ۹۶ را ۱۲.۱ درصد اعلام کرده است. با این حال درسال گذشته نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲۵.۳ درصد بوده است.
نحوه احتساب درصد بیکاران در ایران همیشه محل اختلاف و دستخوش تعریف‌های متعدد بوده است. در حالی که مقام‌های دولت‌های مختلف ایران همواره از کاهش نرخ بیکاری سخن گفته‌اند،‌ شماری از اقتصاددانان بر این باور بوده‌اند که نرخ بیکاری بیشتر از نرخی است که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.
در این میان، نرخ بیکاری در ایران با استناد به استاندارد سازمان بین‌المللی کار اعلام می‌شود که بر اساس آن، تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که حداقل یک ساعت کار کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.
از: رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر