۱۳۹۵ فروردین ۱۱, چهارشنبه

برجام 2 " مسعود یا منحوس "

احمد حیدری

مدتی است در فضای سیاسی کشور سخن از «برجام۲» می‌رود. بعضی به دنبال اجرای برجام ۲ هستند و آن را در راستای گشوده شدن گره‌های کور داخلی که مسیر سیاست و اقتصاد را سدّ کرده، می‌دانند و بعضی آن را در راستای تسلیم شدن به دشمن و نفوذ دادن دشمنان به بدنه نظام تفسیر کرده و با آن به شدت مخالفت می‌ورزند.
برای این که بدانیم که آیا همان‌گونه که طرفداران مدعی هستند: برجام ۲ در راستای منافع کلی مردم و نظام است؛ یا آن‌گونه که مخالفان مدعی هستند: برجام ۲ در راستای تسلیم شدن به دشمن و نفوذ دادن عوامل آن است؛ باید ببینیم منظور طراحان این ایده چیست که آن را در راستای اهداف نظام می‌انگارند؟ و برداشت مخالفان از این ایده چه می‌باشد که آن را در راستای تسلیم‌شدن به دشمن و نفوذ دادن عواملش می‌شمارند؟

منظور از برجام۲
برجام ۲ توسط رئیس‌جمهور مطرح شده است پس باید تفسیر آن را از ایشان و نزدیکانش پرسید. اولین‌بار رئیس‌جمهور در واکنش به رد صلاحیت گسترده داوطلبان مجلسین خبرگان و شورای اسلامی از این واژه استفاده کرد.
بی‌تردید منظور روحانی از به کار بردن «مدل برجام» در موضوع ردصلاحیت‌ها، مذاکره و چانه‌زنی با شورای نگهبان بوده و حتی برای این موضوع مسئول هم تعیین و معاون اولش را مامور این کار کرد.
بعد هم در مورد امور اقتصادی و سیاسی داخلی و اختلاف‌های احزاب و جناح‌ها به «برجام داخلی» تصریح نمود از جمله در مصاحبه بعد از سفر استانی یزد که بعضی حصر و منع‌ها هم مطرح شده بود، در گفتگو با اصحاب رسانه گفت: ما برجام یک را انجام دادیم و همه باید دست به دست هم بدهیم که برجام دو را عملیاتی کنیم، اولین قدم در تحقق برجام ۲ این است که حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و در راستای پیشرفت کشور اقدام کنیم.
همچنین در همایش «کارگران و آینده اقتصاد ایران» با اشاره به تلاش‌‌های دوساله دولت برای ارتقای امنیت شغلی کارگران گفت: از آغاز این دولت قرار ما بر این بود تا حقوق مسلم این ملت در صحنه جهانی به رسمیت شناخته شود و تلاش شود ایران‌‌هراسی تبدیل به ایران‌‌ستایی شود؛ تلاش کند چهره واقعی مردم ایران برای جهانیان روشن شود و دروازه صادرات کالای ایرانی به روی جهانیان باز شود.
ایشان با اشاره به فرجام رسیدن برجام در پی تلاش ۳۰ ماهه تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌‌ای کشور اظهار داشت: امروز راه برای فعالیت باز شده است و آنچه در برجام انجام گرفت هموار شدن زمینه برای فعالیت و برداشته شدن دیوارهای نابجا بود. امروز نوبت کارگران و کارآفرینان عزیز ماست. امروز روزی است که همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و گام دوم و برجام دوم را آغاز کنیم.
وی برجام دو را «برنامه جامع اقدام مشترک» برای «توسعه» کشور نامیدند یعنی اگر اثر برجام یک را فراهم‌‌کننده مقوله «امنیت مردم» در سطح بین‌المللی بدانیم، بایستی برجام دو را معطوف به «تامین مردم» طراحی و اجرا کنیم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در تبیین برجام ۲ گفت: رئیس‌جمهور اکنون سخن از برجام۲ به میان آورده که اگر برجام یک برنامه جامع اقدام مشترک با کشورهای خارجی بود، برجام ۲ برنامه جامع اقدام مشترک ملی است که همه باید دست به دست هم داده و بخش دولتی و خصوصی، برای تجهیز همه منابع همکاری کنند. نگاه در برجام ۲، نگاه جامع هم‌افزا است و رویکرد بخشی نیز از آن به دور خواهد بود. کلید خوردن برجام۲ همزمان با آغاز نیمه دوم افق چشم انداز بیست ساله کشور و برنامه ششم توسعه است، در این حرکت هم بخش دولتی و خصوصی داخلی و نیز بخش سرمایه‌گذار خارجی، با یک قرائت واحد و مشترک از اهداف و سیاست‌ها باید مشارکت کنند.
حجه‌الاسلام یونسی مشاور رئیس جمهور در امور مذاهب و اقوام هم در تبیین برجام ۲می‌گوید: «برجام ۲»، ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد. از نظر اقتصادی، قاچاق و دورزدن‌ها تعطیل و متوقف و خیلی‌ها منافع شان به خطر می‌افتد و شفاف‌سازی می‌شود. در داخل نیز یک آشتی ملی برقرار می‌کند، یک پیوند عمومی، یک همسویی و انسجام ملی به وجود می‌آید. و در ادامه وجه این نام‌گذاری را این گونه توضیح می‌دهد: چطور اکنون با انجام برجام هسته‌ای گفته می‌شود که ساختن بمب اتم از سوی ایران توهم بوده و اصلاً چنین چیزی نبوده است، در «برجام ۲» نیز نگاه همین خواهد بود که روشن شود، اکثریت ملت ایران توطئه‌گر نیستند، اکثریت ملت ایران فتنه‌گر نیستند، اکثریت ملت ایران مخالف جمهوری اسلامی نیستند، اکثریت ملت ایران مخالف رهبری نیستند، ملت ایران با جمهوری اسلامی هستند، ملت ایران با دولت هستند، ملت ایران با اسلام هستند.
تبیین رهبری
بعضی افراد در داخل و خارج از سر عمد یا جهل تبلیغ می‌کردند که برجام ۲ و ۳ و … در ادامه برجام ۱ و در رابطه با آمریکا و استکبار غرب است و دولتی‌های خودباخته در صدد هستند تا دست دوستی به سوی آمریکا و غرب دراز کنند و بر آرمان‌های انقلاب پانهند و … مقام معظم رهبری در جواب به این توهمات و باطل کردن آنها برجام‌های ۲ و ۳ و… با غرب و آمریکا را به صراحت نفی کردند و در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر رضوی فرمودند:
در مقطع کنونی، آمریکایی‌ها به دنبال تزریق تفکر خاصی در میان نخبگان جامعه و سپس افکار عمومی کشور هستند مبنی بر اینکه ملت ایران بر سر یک «دو راهی» قرار دارد و چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دو راه ندارد! دو راهی که آنها ادعا می کنند این است که ملت ایران یا باید با امریکا کنار بیاید و یا بطور دائم تحت فشارهای امریکا و مشکلات ناشی از آن باشد. براساس این تفکر خاص، با دولتی همچون امریکا باید کنار آمد و با قبول تحمیل های آن، از برخی «مواضع، اصول و خطوط قرمز» صرف نظر کرد. عده‌ای نیز در داخل کشور این تفکر خطرناک را قبول دارند و می‌گویند اقتصاد ایران دارای ظرفیت‌های فراوان است که استفاده از این ظرفیت‌ها، فقط با توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست بلکه مسائل دیگری نیز با امریکا وجود دارد که ملت ایران و مسئولان کشور باید در مورد آنها تصمیم بگیرند و اقدام کنند [و کنار بیایند]. این دیدگاه خاص معتقد است مشکلات اقتصادی کشور تنها در صورتی حل خواهد شد که در موارد مختلف با امریکا گفتگو کنیم و از مواضع خود کوتاه بیاییم و می‌تواند «برجام‌های ۲ و ۳ و ۴»هم باشند تا مردم راحت زندگی کنند و مشکلات آنان حل شود.
بنا بر بیانات فوق توهمی که برجام ۲ را ناظر به روابط خارجی و مبتنی بر دست کشیدن از آرمان‌ها برای حل مشکلات اقتصادی می داند، غلط و مردود است.
بدفهمی از برجام ۲
متاسفانه بعضی از مدعیان ولایت‌مداری بدون توجه کافی به بیانات ریاست محترم جمهور در طرح برجام۲ و تبیین اطرافیان ایشان و بدون تعمق در توهم انکار شده توسط رهبری معظم انقلاب به مخالفت شدید با برجام۲ برخاسته و آن را زمینه‌ساز نفوذ و طرح دشمن و … انگاشته و به نفی شدید آن همت کرده و در این راه تا آنجا پیش رفته که حتی برجام هسته‌ای را هم به ضرر ملت و نوعی سازش قلمداد کرده و به آب نبات دشمن تشبیه کرده‌اند: برخی تمام امیدشان را معطوف به غرب کرده و می‌گویند اگر برجام عملی شود مشکلات کشور نیز حل خواهد شد و کشور گلستان می‌شود. آن‌ها فکر می‌کنند فتح‌الفتوح صورت گرفته و چون این آب‌نبات زیر دهان‌شان مزه کرده‌ است، به دنبال برجام ۲ و ۳ هم هستند در حالی که این خبرها نیست و بهتر است چنین افرادی واکنش‌های کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را ببینند که می‌گویند اگر به قدرت برسیم برجام را ریز ریز می‌کنیم.
قبل از برجام هم به روشنی واضح بود که بعد از بهانه هسته‌ای، از طرف دشمن بهانه‌های دیگری از جمله اتفاقات منطقه، حقوق بشر و غیره مطرح شوند تا برای حل آن‌ها نیز راهی مانند برجام عملی شود. در حال حاضر هم می‌بینیم که دقیقا چنین خواسته‌ای دارند و در داخل نیز دولت حرف از برجام ۲ و ۳ می‌زند. باید توجه داشت که بزرگترین مشخصه برجام، مذاکره با دشمن و کوتاه آمدن از برخی ارزش‌هاست. اگر قرار باشد دولت در هر کدام از این موارد از بخشی از ارزش‌هایی که جمهوری اسلامی بر آن بنا شده و قوام پیدا کرده، دست بکشد به سادگی مسیر دشمن برای استحاله جمهوری اسلامی را هموار کرده است.
مخالفان محترم توجه ندارند که گرفتار همان توهمی هستند که رهبری آن را به شدت نفی کرده است در حالی که منظور ریاست محترم جمهور و دولت محترم از برجام داخلی ناظر به شکاف‌های ملت و دولت و افتراقات جناح‌ها است که اگر تدبیر نگردد برای کشور مساله‌ساز می‌شود.
مقصود رئیس جمهور محترم از برجام داخلی نوعی آتش‌بس، وفاق و آشتی ملی میان دو جریان عمده اصولگرا و اصلاح‌طلب است. ایشان بر این باور است که اختلافات دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب به هیچ‌وجه به اندازه اختلاف ایران و آمریکا نیست و همانطور که ایران و آمریکا توانستند به نوعی توافق و آتش‌بس برسند، چرا در داخل کشور نتوانیم از این حالت کینه‌توزانه‌ای که نسبت به هم داریم، بیرون بیاییم.
موضوع آشتی ملی را بعضی سران اصلاحات بعد از حوادث دردآور سال ۸۸ عنوان کردند و آقای روحانی به نوعی همان حرف را تکرار می‌کند اما دوستان به جای همدلی و کمک در راستای آشتی ملی خود را به تغافل زده و آدرس غلط می دهند و نهیب رهبری هم آنان را به خود نمی آورد.
لزوم انجام برجام ۲
اتفاقا انتخابات اخیر به بهترین وجه لزوم اجرای برجام ۲ را فریاد کرد و نشان داد که در عین هم‌گرایی بر روی اصول، شکاف میان مردم و جناح‌ها و شخصیت‌های رده بالای نظام و … بسیار است به گونه‌ای که اکثریت مردم در عین اجابت دعوت رهبری نظام، در انتخابات شرکت کرده و آرای خود را به صندوق رأی می اندازند و انتخابات را با شکوه برگزار می‌کنند و با این که بسیاری از شخصیت‌های وابسته به یک جناح و مورد نظر عموم در هیئت‌های نظارت متمایل به یک جناح رد صلاحیت شده و از گردونه رقابت ناصحیحانه حذف گردیده‌اند، اما مردم در اقدامی اعتراضی به این ردصلاحیت‌های ناصحیح به بسیاری از شخصیت‌های باسابقه، شناخته‌شده و مورد نظر نظام رأی نمی دهند!
در حالی که بعضی شخصیت‌ها ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخبر می‌باشند ولی اشاره آنها باعث خیزش عمومی و رأی آوری لیست‌ها و افراد ناشناخته شده و در مقابل شخصیت‌های شناخته شده و معروف بسیاری از گردونه رقابت حذف می شوند!
دو جناح عمده کشور به حدی از هم فاصله گرفته‌اند که در لیست ۳۰ نفره تهران برای نمایندگی مجلس حتی یک نام مشترک ندارند و اگر در لیست خبرگان چند نام مشترک وجود دارد، از سر ناچاری است!
و…
این‌ها همگی نشانه‌های ناخوشایندی است که وجود بحران نبود هم‌گرایی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری در کشور را فریاد می زند و نیاز به برجام صلح و آشتی ملی را به گوش ما می‌خواند و اگر این انتخابات مردم، دولت و رهبران نظام را به خود نیاورد و به سوی آشتی ملی و تدارک برجام ۲ که توسط خود مردم در ۷ اسفند کلید زده شده، سوق ندهد ممکن است فردا دیر باشد.
متاسفانه ما شاهد یک تمایل یک‌‌طرفه از سوی بعضی شخصیت‌ها و جناح‌ها که اتفاقا در این انتخابات پیروز هم بوده‌اند، به برجام ۲ هستیم ولی طرف مقابل که بیشترین قدرت و امکانات را دارد و اراده آنها در تحقق یافتن برجام ۲ نقش تعیین کننده و اصلی را دارد، تمایلی نشان نمی‌دهد بلکه برجام ۲ را نقشه نفوذ دشمن می‌شمارد و بر اساس این توهم موضع نفی می‌گیرد.
امید است همه شخصیت‌های تاثیرگذار و همه جناح‌های دلسوز انقلاب و نظام به خود آیند و قبل از این که دیر شود، در سامان دادن برجام ۲ و آشتی ملی و تقویت روح همدلی و برادری بکوشند و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در پیام نوروزی خود گفتند برای تحقق شعار سال رهبری نظام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با ملات برادری، اخلاق، گذشت، چشم‌پوشی و وفاق به پیش روند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر