۱۴۰۰ خرداد ۲۷, پنجشنبه

 "رئیسی باید محاکمه شود و نه رئیس جمهور"


دویچه وله
 - فرستنده خبری "فرانس ۲۴" با اتکا به گزارشی که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده، به کارنامه ابراهیم رئیسی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون پرداخته و ارزیابی کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر ایران را نسبت به این نامزد انتخابات سال ۱۴۰۰ بازتاب داده است.

بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های ایران به نظر می‌رسد که شانس پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات روز جمعه ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) بیش از سایر نامزدهای این انتخابات باشد.

در همین رابطه، شماری از مدافعان حقوق بشر با اتکا بر اظهارات نهادهای بین‌المللی خواستار محاکمه رئیسی در یک دادگاه مستقل بین‌المللی شده‌اند.

در گزارش "فرانس ۲۴" آمده است که ابراهیم رئیسی در ریاست قوه قضاییه اقدام به نقض خشن حقوق اساسی مردم کرده و در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ نقش فعالی داشته است.

در این گزارش آمده است که ابراهیم رئیسی یکی از چهار عضو "کمیته مرگ" بوده و به فرمان این کمیته هزاران زندانی که مشغول گذراندن حکمشان بودند، در تابستان سال ۶۷ اعدام شدند.

این کنشگران مدنی گفته‌اند که پیروزی رئیسی در انتخابات روز جمعه و پس از آنکه حتی رقبای محافظه‌کار او نیز رد صلاحیت شده‌اند، امری بسیار محتمل بوده و از این رو تاکید کرده‌اند که رئیسی باید از سوی مقامات قضایی جهان به علت جنایاتی که مرتکب شده محاکمه شود و نه اینکه زمام امور ایران را برعهده گیرد.

رئیسی از دیروز تا امروز

در گزارش "فرانس ۲۴" آمده است که صعود سیاسی ابراهیم رئیسی از همان جوانی آغاز شده و او از فردای پیروزی انقلاب اسلامی در موقعیت‌های حساس فعالیت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر