۱۳۹۸ فروردین ۲۰, سه‌شنبه



آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سازمان های تروریستی قرار داد



یورو نیوز- دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.در بیانیۀ کاخ سفید دربارۀ فرمان آقای ترامپ آمده است که این تصمیم با هدف مبارزه با تروریسم جهانی ایران و افزایش فشارهای مالی بر ایران و انزوای بیشتر این کشور اتخاذ شده است.
این اولین بار است که واشنگتن رسما برای نظامیان یک کشور دیگر لقب تروریست را استفاده می‌کند و منتقدان هشدار داده‌اند این حرکت می‌تواند باعث شود که نظامیان آمریکا و مقامات اطلاعاتی این کشور نیز از سوی کشورهایی که دوست محسوب نمی‌شوند، با همین شیوه هدف قرار بگیرند.
آمریکا پیش از این شماری از نهادها و اتباع ایران را نیز به دلیل ارتباطشان با سپاه در لیست سیاه قرار داده بود.
در بیانیۀ کاخ سفید آمده است:‌ «سپاه پاسداران ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و اجرای اهداف تروریستی جهانی این رژیم است… اگر شما در حال داد و ستد با سپاه پاسداران هستید، به تامین بودجۀ تروریسم کمک می‌کنید.»
کاخ سفید می‌گوید که با این فرمان، دیگر دولتها همچنین بخش خصوصی متوجه ماهیت سپاه پاسداران خواهند شد که شرکتها و نهادهای مختلفی را در سراسر جهان برای تامین تروریسم اداره می‌کند و سود حاصل از آنچه که به نظر می‌رسد معاملاتی تجاری و مشروع هستند، برای اجرایی شدن دستور کار فعالیتهای تروریستی رژیم ایران صرف می‌شود.
بیانیۀ کاخ سفید اینگونه ادامه می‌یابد: «رژیم ایران از تروریسم به عنوان ابزار اصلی حکومت‌داری خود استفاده می‌کند و سپاه پاسداران وظیفۀ هدایت و اجرای برنامه‌های تروریست جهانی حکومت ایران را برعهده دارد. تامین مالی، تامین تجهیزات، آموزش و پشتیبانی لجستیکی از گروههای تروریستی برعهده سپاه است. سپاه پاسداران مستقیما در طرح‌های تروریستی کشورهای مختلف دخیل بوده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی سپاه قدس پاسداران حمله‌ای بی‌شرمانه به سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را طراحی کرد که کشف و خنثی شد. فعایلتهای نیروهای قدس سپاه در آلمان، بوسنی، بلغارستان، کنیا، بحرین، ترکیه و دیگر کشورها کشف و مختل شده است. رژیم ایران همچنان حامی تروریسم جهانی است و هر سال حدود یک میلیارد دلار را صرف حمایت از تروریسم می کند.»
این بیانیه می‌افزاید: «رئیس جمهور ترامپ برای مقابله با طیف گسترده‌ای از فعالیتهای بدخیم رژیم وارد عمل شده تا این اطمینان حاصل شود که آنها هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهند یافت. رئیس جمهور ترامپ از توافق غیرقابل قبول با ایران خارج شد زیرا این توافق در حمایت از منافع امنیت ملی آمریکا ناکام بود. آقای ترامپ بار دیگر تمام تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بود را تحمیل و سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد. این تحریم‌ها به کاهش درآمد رژیم که صرف تامین مالی تروریسم و ترویج بی‌ثباتی جهانی و تامین مالی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی می‌شد و رهبرانش را ثروتمند می‌کرد، کمک کرد. دولت آمریکا این اقدامات را علیه رژیم ایران به اجرا گذاشته است و نه مردم ایران؛ یعنی کسانی که مدتهاست قربانی رژیم هستند و رنج می‌برند.»
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در پیامی توییتری اعلام کرد: «اقدام بی‌سابقۀ امروز در تعیین سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، نشان دهندۀ تعهد ما به تحمیل حداکثر فشار بر رژیم ایران تا زمانی است که این رژیم استفاده از تروریسم به عنوان ابزاری برای حکومت‌داری را متوقف کند. سپاه پاسداران فاسد در تروریسم سرمایه‌گذاری کرده است آنهم درحالی که مردم ایران رنج می‌برند.»
کدام سازمان‌ها و گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در لیست تروریستی آمریکا قرار دارند
نگاهی به فهرست تروریسم وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد قبل از این برخی از گروه های مورد حمایت تهران، در این لیست قرار دارند که در زیر به برخی از آنها نگاهی انداخته ایم:
جنبش مقاومت اسلامی، حماس
گروه اسلامگرای سیاسی-نظامی فلسطینی که در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و در مبارزه علیه اسرائیل از حمایت ایران برخوردار است.
نام این گروه در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۹۷ به فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا اضافه شد.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین
گروه سیاسی-نظامی فلسطینی که اواخر دهه ۷۰ میلادی بر اساس اندیشه‌های آیت‌الله خمینی تشکیل شد و مورد حمایت ایران است.
نام این گروه در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۹۷ به فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا اضافه شد.
حزب الله لبنان
گروه سیاسی-نظامی لبنانی که اوایل دهه ۸۰ میلادی تاسیس شد و از آن به عنوان گروه نیابتی اصلی سپاه در منطقه یاد می‌شود.
نام این گروه در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۹۷ به فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا اضافه شد.
گردان شهدای الاقصی
از گروه‌های شبه نظامی فلسطینی فعال در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، که از حمایت معنوی تهران برخوردار است.
نام این گروه در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۰۲ به فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا اضافه شد.
کتائب حزب الله
گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی که در عراق و سوریه علیه نیروهای آمریکایی و متحدان آن فعالیت می‌کند.
نام این گروه در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۰۹ به فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا اضافه شد.
برخی گروه‌های دیگر مورد حمایت ایران، مانند «حرکت النجباء» از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل دهنده «حشد الشعبی» در عراق و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه فاطمیون و زینبیون که در سوریه در حمایت از دولت بشار اسد می‌جنگیدند، و همچنین برخی مؤسسات مالی و بانکی ایرانی و خارجی که حمایت مالی سپاه پاسداران از تروریسم را تسهیل می‌کنند، پیش از این در فهرست سیاه تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته‌اند.
نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که شاخه برون مرزی این نهاد نظامی محسوب می‌شود، در اکتبر ۲۰۰۷ و همچنین بسیج در اکتبر ۲۰۱۸، در فهرست تحریم‌‌های مرتبط با تروریسم وزارت دارایی آمریکا قرار گرفتند. خطوط هواپیمایی «ماهان» در ایران نیز در اکتبر ۲۰۱۱ به دلیل ارائه خدمات به سپاه پاسداران تحریم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر