۱۳۹۷ آبان ۲۲, سه‌شنبه

آنا اسکمانی و افتخار ایرانی ماندن



علی ایزدی
کاوه مدنی معاون سابق سازمان محیط زیست دردولت تدبیر و امید حسن روحانی که خود افتخاری است برای جامعه ایرانی ، با انتشارخبرپیروزی آنا ویشکائی اسکمانی درانتخابات کنگره در ایالت فلوریدا درتوئیت تلخی می گوید :
" ایرانیان دوتابعیتی مجاز به خدمت درکشورشان نیستند ، اما ( درآمریکا ) می توانند تاریخ ساز شوند . "
آنا اسکمانی که از پدرو مادرایرانی دراورلاندو ایالت فلوریدا به دنیا آمده ، اکنون که 28 ساله است موفق می شود درانتخابات میان دوره ای آمریکا با شکست رقیب جمهوری خواه خود استاکتوت رویز به عنوان نماینده مورد حمایت حزب دمکرات در شهراورلاندو به مجلس نمایندگان راه یابد ، به این ترتیب او اولین زن ایرانی است که تا کنون ازایالت فلوریدا به  کنگره امریکا راه یافته است .
آنچه که باعث می شود تا ورود آنا به مجلس به طورویژه توجهاتی را درجامعه امریکا و ایران جلب نماید اتفاقا صرف ایرانی بودنش نیست ، بلکه تاکید همواره اش برایرانی ماندن و هویت واصالت خود را حفظ کردن است و به همین دلیل است که  دو ایرانی دیگرکه هردو هم جنس آنا هستند و به کنگره راه یافتند درمقایسه با اسکمانی چندان مورد توجه قرارنگرفتند ، این درحالی است که آن دو زن دیگرهم چون آنا ازحزب دمکرات برنده انتخاباتی در حوزه های خود بودند.
آنا کاپلان زن ایرانی تبار که ازحزب دمکرات به سنای ایالت نیویورک راه یافت و زهرا کارینشاک نیز به عنوان نامزد مورد حمایت همین حزب ازایالت جورجیا به مجلس سنا راه پیدا کرد.
انتخابات آمریکا و آینده ترامپیسم
دونالد ترامپ از ابتدای کارزارانتخاباتی اش درسال 2016 به عنوان کاندید ریاست جمهوری با رفتارهای پوپولیستی وارد عرصه سیاسی شد و تا کنون هم با همین نوع رفتارخویش تهدیدی است که صرفا عواقبش به جامعه آمریکا محدود نمی شود و چه بسا اگرحزب دمکرات درمجلس نمایندگان این بارپس از گذشت هشت سال برجمهوری خواهان پیروز نمی شد ، تهدید ترامپیسم باعث می شد تا دونالد ترامپ ازیک " فاجعه ملی "  آن گونه که رابرت دنیرو گفته است به یک فاجعه جهانی تبدیل گردد.
درست به همین دلیل است که پیروزی این بارحزب دمکرات که توانسته 35 نماینده دیگر به مجلس نمایندگان بفرستد ، درآینده نه چندان دور بسان مانعی خواهد بود که  تمامیت خواهی های دونالد ترامپ را محدود خواهد نمود .
از طرفی استعفای اجباری دادستان کل آمریکا جف سشنزکه به دستورترامپ و به منظور مانع تراشی درتحقیقات بازرس مولردرباره نقش احتمالی روسیه درپیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016  صورت گرفته ، با تسلط حزب دمکرات بر مجلس می تواند با افشاگری های احتمالی به یک افتضاح احتمالی سیاسی برای رئیس جمهور آمریکا دامن زده ، موقعیت متزلزل ترامپ را ضعیف تر نماید .
از سوی دیگرادعانامه های مالی دونالد ترامپ و وضعیت سوابق مالیاتی او که مدت هاست مورد سوال قرارگرفته با پیروزی دمکرات ها می تواند به چالش جدی گرفته شود اگرچه هنوزهم سنای آمریکا دردست حزب حامی رئیس جمهور، جمهوریخواهان است .
ازگراهام ایران ستیزتا اسکمانی ایران پرست
آنا اسکمانی که تا پیش از پیروزی در انتخابات کنگره ، صرفا درجایگاه یک استاد دانشگاه ایرانی - آمریکایی همواره با افتخار از ایران بودن خود یاد می کرد ، امروز درکسوت یک نماینده مجلس مسئولیت حساس تری درمواجهه با همکارانی در کنگره چون سناتور گراهام خواهد داشت . گاف گراهام باعث شد تا اخیرا بر زبان یک میلیون ایرانی یا ایرانی تبارجامعه امریکا بیفتد . لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه درایالت کارولینای جنوبی دربرنامه ای درشبکه فاکس نیوز در یک بحث جدی - شوخی برسرآزمایش دی ان ای گفته بود :
" اگرجواب آزمایشم دربیاید که ریشه و تبارم به ایران می رسد وحشتناک خواهد بود . "
اتفاقا مجری آن شبکه بلافاصله دراصلاح این سخن سخیف و نژادپرستانه او می گوید " یک ملت بزرگ اما رهبران بد " که متعاقب این حرف ، گراهام تکرار می کند " رهبران بد " !
اگرچه عده ای ازچهره های شناخته شده ایرانی یا ایرانی تبار به گستاخی گراهام پاسخ می دهند ، از جمله فیروزنادری از مدیران سابق ناسا در توئیت تندی به این سناتور می گوید :
" خیلی از ایرانی - آمریکائی های قدرشناس بیشتر از تو ادم بی سواد و نژاد پرست دین شان را به ایالات متحده ادا کرده اند . "
همین طور امید کردستانی مدیر اجرایی توئیترعلیه گراهام توئیت کرده و به این سناتورمی گوید که باید از ایرانی ها عذرخواهی کند . به دنبال ان هم چنین کریستین امان پورروزنامه نگارسرشناس ایرانی - امریکائی درتوئیت خود پاسخی سخت به لیندسی گراهام می دهد.
درچنین شرایطی است که حساسیت نقش ایرانی تبارهای کنگره آمریکا بویژه سه نماینده زن پیروزدر رقابت های اخیر به واسطه ریشه مهاجرتی شان در کنگره به عنوان نمایندگان حزب دمکرات قابل تامل می باشد ، اما برای اسکمانی بسیارسخت تر ، زیرا به قول خودش از حملات 11سپتامبر به آمریکا که اتفاقا او یازده سال داشت ، درفرهنگ امریکا تصویر بدی از افرادی که تبارخاورمیانه ای دارند ایجاد شد .
در شرایطی که آمریکا رئیس جمهوری چون ترامپ دارد که با شعارهای پوپولیستی به پیش می رود و اصولی جهانی چون حفاظت از محیط زیست بسان انچه که ازبرخوردش با قرارداد پاریس درباره گرمایش زمین دیده شد را به سخره می کشد یا حقوق مهاجرین ، اقلیت های قومی و دینی برایش جایگاهی جدی ندارد و یا اعتقاداتش در باره زنان ، حقوقشان و سقط جنین مورد بحث بوده است ، امثال اسکمانی ها با شرایط آسانی مواجه نخواهند بود ، به ویژه وقتی او با شجاعت و صراحت تمام اعلام می کند که :
" ایرانی تبارها باید به جنبه ابرانی هویتشان افتخارکنند تا داغی که با ایرانی بودن پیوند خورده را ازبین ببریم .
من همیشه به هویت ایرانی ام مفتخر بوده ام و همواره این بخش ازهویتم را به دوستان امریکائی ام نشان می دادم . "
 ضمن اینکه باید به ایرانیانی چون آنا اسکمانی جوان افتخارکرد که درسرزمین پهناوری چون امریکا می درخشند و از هویت ایرانی خویش به بهترین نحو دفاع می کنند ، نمی توان به دولت جمهوری اسلامی نپرداخت که استعداد خاصی در فراری دادن مغزها دارد ، پدیده ای که از فردای انقلاب آغاز شد و هم اکنون با گذشت چهاردهه هم چنان ولی با شدت بیشتری ادامه دارد .
جنایت جمهوری ولایتی صرفا به نقض شدید حقوق بشر در داخل کشورمحدود نمی شود ، چراکه بسیاری ازمحققین و متفکران ما جایگاهشان درزندان هاست و یا اگربه ظاهراقبال آزادی به آنان روی کند باید در ماوای غربت بسربرند و در حسرت خدمت به کشورشان . بد اقبال تراز بسیاری ، مغزهایی چون کاوه مدنی هستند که به قول خودش به امید صرفا امید به وطنش بازمی گردد تا علم و تخصص خویش را در خدمت زادگاهش قرار دهد ، به عنوان پژوهشگری بین الملل  برای حل بحران آب به ایران می رود اما سرآب نصیبش می شود و سرانجام  با برچسب جاسوسی فرارتحمیلی را برقرار خودخواسته ترجیح می دهد .
 درحالی که در سرزمین به اصطلاح شیطان بزرگ به رغم حضور رئیس جمهوری چون ترامپ ، امروز آدم هایی از تبار ایران ، افغانستان ، فلسطین و سومالی و با وجود مسلمان بودن به صرف احراز شایستگی به عنوان نماینده مردم آمریکا وارد مجالس کنگره می شوند ، اما دراین  سوی و درروی دیگرسکه ، سایه سنگین رژیم ولایت فقیه باعث می شود تا  جوان قابلی چون سپنتا نیکنام که به حق به عنوان عضو زرتشتی ، آنهم صرفا درشورای شهریزد انتخاب شده ، به واسطه داغ اقلیتی بودن با فشارشورای نگهبان ، ناگزیر از آن شورا گریزان و به کنارگذاشته می شود .                                                                     

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر