۱۳۹۶ اسفند ۹, چهارشنبه

اطلاعیه کدیور و قدیانی در باره بیانیه :

هم با نظام سلطنت مخالفیم هم با نظام جمهوری اسلامی


دویچه وله:
دو تن از امضاکنندگان بیانیه "فراخوان برگزاری رفراندوم" در توضیحی بر این بیانیه تاکید کرده‌اند که "هر تغییر و تحولی در ایران می‌باید درون‌زا، با حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خود، به دست و با سرمایه ایرانی صورت گیرد".
ابوالفضل قدیانی و محسن کدیور روز سه‌شنبه (۸ اسفند/ ۲۷ فوریه) در اطلاعیه‌ای به توضیح بیشتر بیانیه "فراخوان برگزاری رفراندوم" پرداخته‌اند. فراخوان یادشده روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ با امضای ۱۵ نفر از جمله ابوالفضل قدیانی و محسن کدیور منتشر شده بود. متن این اطلاعیه و خلاصه آن در کانال تلگرام و سایت محسن کدیور آمده است.

آقایان قدیانی و کدیور نوشته‌اند: «این اطلاعیه چیزی از قبیل مصاحبه‌های دیگر امضاکنندگان محترم بیانیه، در جهت ایضاح بیشتر متن موجز آن از منظر ماست.»

نویسندگان اطلاعیه می‌گویند بیانیه رفراندوم شامل سه محور اساسی است: اول، اصلاح ناپذیری جمهوری اسلامی؛ دوم: گذار مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی به یک دموکراسی سکولار پارلمانی؛ سوم، طریق گذار که بیانیه برگزاری رفراندم تحت نظارت سازمان ملل متحد را پیشنهاد کرده است.

قدیانی و کدیور می‌گویند: «ما امضاکنندگان اطلاعیه حاضر با اعتقاد به حفظ تمامیت ارضی و استقلال ایران، بر این باوریم که هر تغییر و تحولی در ایران می‌باید درون‌زا، با حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خود، و به دست و با سرمایه ایرانی صورت گیرد. امید بستن به دول خارجی، چه آمریکا و کشورهای اروپایی، و چه روسیه و چین برای هر تحولی در ایران امید واهی و از چاله به چاه افتادن است.»

مخالفت با "نظام سلطنت" 

امضاکنندگان اطلاعیه همچنین می‌نویسند: «ایران چه در دوران سلطنت شاهان پهلوی و چه در دوران ولایت روحانیون جناح خمینی در مقایسه با دوران قاجار پیشرفت‌های فراوانی داشته است. اما در کنار مزایای متعدد رژیم پهلوی از جمله تاسیس نهادهای مدرن در سالهای ۱۳۰۵-۱۳۵۷ نقیصه وابستگی آن به انگلیس و سپس آمریکا غیرقابل اغماض است.»

آنها اضافه کرده‌اند: «بازگرداندن نظام سلطنت به ایران اعم از پهلوی و غیر آن برای ما معنایی جز ارتجاع، استبداد، خودکامگی و وابستگی ندارد»، آنها با این‌حال تاکید کرده‌اند: «در هر حال همه‌پرسی رافع هر ابهامی درباره نظر اکثریت مردم ایران خواهد بود».

مخالفت نویسندگان اطلاعیه با "نظام جمهوری اسلامی" و "اصلاح‌ناپذیر" دانستن آن، به معنای تایید سیاست‌های کشورهایی نظیر اسرائیل و عربستان و دولت دونالد ترامپ نیست. آنها نوشته‌اند: «رژیم‌های واپس‌گرای منطقه متکی به دلارهای نفتی که همکاری تنگاتنگشان با رژیم جنگ طلب اسرائیل اخیرا از پرده بیرون افتاده است، همواره خلاف منافع ملی ایران حرکت کرده و می‌کنند. ما سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را از عوامل تشنج‌زائی بین‌المللی، تشدید نزاع‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و تثبیت رژیم‌های ضدموکراتیک و نافی حقوق بشر در همسایگی ایران می‌دانیم.»

انتقاد از اصلاح‌طلبان 

آقایان قدیانی و کدیور در اطلاعیه خود سیاست‌های جناح اصلاح‌طلب حکومت را نیز رد کرده‌اند: «اقدامات اصلاح‌طلبان محترم به دلیل ترس از فروپاشی و سوریه‌ای شدن ایران به دفاع از جمهوری اسلامی، شرکت بی‌قید و شرط در انتخابات آن، و رای به بد برای جلوگیری از انتخاب بدتر تبدیل شده است.»

این دو امضاکننده‌ی بیانیه رفراندوم هم‌چنین درباره منظور خود از "گذار مسالمت‌آمیز" نوشته‌اند: «ما براندازی مبتنی بر دخالت نیروی خارجی یا روش مسلحانه را مطلقا غیرقابل دفاع می‌دانیم. در گذار مسالمت‌آمیز از نظامی که تمامی طرق قانونی نظارت و تحول و تغییر را مسدود کرده است، ما بر مقاومت و نافرمانی مدنی و پیش گرفتن روشهای حتی الامکان مسالمت آمیز پافشاری می کنیم.»

قدیانی و کدیور همچنین معتقدند: «اگر مخالفان قوی و از پشتوانه بالای مردمی برخوردار باشند رژیم چاره‌ای جز اجابت افکار عمومی و برگزاری همه‌پرسی ندارد. این همه‌پرسی توسط شهروندان ایران برگزار می‌شود. نظارت سازمان ملل متحد، با به رسمیت شناختن کمیته مرکزی ایرانی برگزار کننده انتخابات و توافق بر سر معیارهای همه‌پرسی معتبر محقق می‌شود.»

آنها هم‌چنین می‌گویند: «ما اصراری بر نظارت سازمان ملل متحد نداریم، مهم استقلال و سلامت همه‌پرسی و عدم دخالت نظام متقلب در همه‌پرسی است. مطرح کردن همه‌پرسی آماده کردن زمینه ذهنی عمومی برای تحقق آن است. بعد از اعتراضات مهم دی ۱۳۹۶ شرایط ذهنی و عینی جامعه بیش از هر زمان دیگری آماده پذیرش همه‌پرسی است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر