۱۳۹۵ آذر ۸, دوشنبه

دادگاه روحانیت احمد منتظری را به جبس و خلغ لباس محکوم کرد

صدای آمریکا
احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری، به حکم دادگاه روحانیت ویژه قم به ۲۱ سال زندان محکوم شد که شش سال آن اجرا می شود. دادگاه روحانیت، احمد منتظری را همچنین به خلع لباس محکوم کرد.
به نوشته وبسایت آیت الله منتظری، این حکم در پی انتشار فایل صوتی سخنان آیت الله منتظری در جمع هیات قضایی اعدام‌های سال ۱۳۶۷، که منجر به احضار و محاکمه احمد منتظری شد، صادر شده است.
در خبر این وبسایت آمده است که بر اساس این حکم، احمد منتظری به اتهام اقدام عليه امنيت ملى به ۱۰ سال حبس تعزيرى و به دلیل انتشار فايل صوتى داراى طبقه‌بندى سری به تحمل ده سال حبس تعزيرى و به اتهام تبليغ عليه نظام به تحمل یک سال حبس تعزيری، روی هم رفته به تحمل ٢١ سال حبس تعزيرى محکوم شده است.
در ادامه حکم آمده که با توجه به برادر شهید بودن، سن و سال و داشتن «وضعيت خاص» وى و نداشتن سابقه محکوميت کيفری، ۶ سال از حبس او اجرا می‌شود. دادگاه همچنین اعلام کرده که آقای منتظری به خلع لباس روحانیت محکوم شده اما خلع لباس او به مدت سه سال تعلیق شده است.
وبسایت آیت الله منتظری که توسط احمد منتظری اداره می‌شود مرداد ماه امسال فایل صوتی سخنان آیت الله منتظری درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ منتشر کرد. در آن فایل صوتی آیت الله منتظری در جلسه ای با مقامات حکومتی اعدام های آن سال را بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی از هنگام پیروزی انقلاب توصیف کرد.
این سخنان ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ و همزمان با اعتراض این مرجع شیعه به اعدام های آن زمان، در جمع هیات قضایی مربوطه، شامل مرتضی اشراقی (دادستان)، حسینعلی نیری (حاکم شرع)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان)، مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) بیان شده بود.
آیت اﻟله منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی که اختلاف نظر با آیت اﻟله روح اﻟله خمینی درباره اعدام های سال ۶۷ موجب عزل او از این سمت شد، در این فایل صوتی گفته است: «به نظر من بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده از اول انقلاب تا حالا انجام شده است، این کاری است که به دست شماها انجام شده است… در آینده تاریخ ما را محکوم می‌کند و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند
او در این سخنان تاکید کرده است که هیچ نسبتی با سازمان مجاهدین خلق ندارد و از آنها ضربه خورده و فرزندش توسط آنها کشته شده است. از این رو این سخنان را «با صراحت و بدون سیاسی کاری» به زبان می آورد، چرا که «آینده اسلام و انقلاب و کشور و شخص آقای خمینی برایش اهمیت دارد» و «این که تاریخ چگونه در خصوص آنها قضاوت می‌کند
انتشار این سخنان واکنش تند اصولگرایان را در پی داشت. رئیس قوه قضائیه غیرقانونی و غیرشرعی بودن اعدام ها را رد کرد و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز گفت که به حضور در هیات قضایی آن اعدام ها افتخار می کند.
چند روز پس از انتشار فایل صوتی نیز دادگاه ویژه روحانیت قم احمد منتظری را به افشای اسرار نظام متهم و این کار او را جرم قلمداد کرد.
اعدام های سال ۱۳۶۷ در پی انجام عملیات موسوم به فروغ جاویدان توسط سازمان مجاهدین خلق ایران و حمله اعضای این سازمان از خاک عراق به داخل ایران، صورت گرفت.
در پی این حمله آیت اﻟله خمینی به دستگاه قضایی دستور داد که هر زندانی سیاسی که بر موضع خود باقی است را اعدام کند. در پی این حکم، تنها طی دو ماه برای بسیاری از زندانیان سیاسی حکم اعدام صادر و اعدام شد. بیشتر اعدام شدگان از میان اعضای زندانی سازمان مجاهدین خلق بوده و برخی از آنان از اعضای گروه های چپ نظیر چریک های فدایی خلق بودند.
سازمان مجاهدین خلق گفته است در جریان اعدام های ۱۳۶۷ هزاران نفر از زندانیان مخالف حکومت توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند. اما مقامات حکومتی ایران تاکنون آمار روشنی از آن اعدام ها ارائه نداده اند


فرشته قاضی 

برای جلوگیری از انتشار فایل‌ها و اسناد بیشتر
احمد منتظری صدور چنین حکمی را درراستای فشار برای عدم انتشار فایل‌ها و اسناد دیگر می‌داند و می‌گوید:
«من فکر می‌کنم بیشتر می‌خواهند فشار باشد که فایل‌های بعدی منتشر نشود. وگرنه ما یک فایل منتشر کرده ایم گفته‌اند هم اقدام علیه امنیت ملی است هم افشای اسناد است. مثل اینکه یک نفر مثلا بگویند هم فلان آدم را کشته، هم چاقو هم حمل کرده، هم چاقو کشی کرده. خیلی عجیب است. وکلا و حقوق دان‌هایی که می‌بینند این حکم را خیلی برای شان مسخره است.»
اما آیا صدور چنین حکمی باعث خواهد شد احمد منتظری و بیت آیت الله منتظری از انتشار فایل‌ها و اسناد احتمالی دیگر خودداری کنند؟ احمد منتظری می‌گوید:
«من اگر وظیفه‌ای احساس کنم وظیفه را انجام می‌دهم حالا بستگی دارد که ببینیم در زمان‌های آینده چه شرایطی است و صلاح است فایل‌ها منتشر شود یا نه و چه بسا که اگر ما زندان برویم فایل‌ها زودتر توسط جایی که هست منتشر شوند. نمی‌دانم زمان مشخص می‌کند که چه تصمیمی گرفته شود.»
فایل صوتی پربازتاب
در فایل صوتی پربازتابی که انتشارش منجر به احضار و محکومیت احمد منتظری شده آیت الله حسینعلی منتظری خطاب به حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان وقت) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت اطلاعات در اوین) از اعدام‌های زندانیان سیاسی با عنوان جنایت یاد کرده و می‌گوید: «بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‌کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.»
آیت الله منتظری می‌گوید: «من نه پسرخاله ام جزو منافقین (سازمان مجاهدین خلق) است که زندان باشد نه پسر عمویم و نه با اینها رفاقتی داشته ام. بیش از همه من از اینها ضربه خورده ام هم در زندان هم بعد از زندان. پسر مرا همین‌ها به شهادت رساندند، بزرگان ما را همین‌ها به شهادت رساندند ولی آنچه که برای من مهم است آبروی اسلام و انقلاب و آینده کشور و آینده شخص آقای خمینی و اینکه تاریخ چگونه قضاوت می‌کند. می‌خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود و به نظر من بزرگترین جنایتی که از اول انقلاب تا حالا در جمهوری اسلامی شده است و در تاریخ ما را محکوم می‌کنند، این کاری است که به دست شما چهره‌های خوب و متدین در دستگاه قضایی انجام شده است. و شما را در آینده جزء جنایتکاران تاریخ می‌نویسند.»
او خطاب به ۴ مقام مسول وقت در این جلسه که به عنوان هیات مرگ از انها یاد می‌شود می‌گوید: «شما با این کار خود دستگاه قضایی را زیر سوال بردید. چندین سال شخص آقای نیری، و قضات یکی را محکوم کرده به پنج سال یکی را محکوم کرده به شش سال، یکی ده سال، یکی پانزده سال. اینکه ما بیاییم بدون اینکه فعالیت تازه‌ای باشد اینها را اعدام کنیم معنی‌اش این است که همه ما گه خوردیم، همه دستگاه قضایی ما غلط بود.»

تابستان ۱۳۶۷ بسیاری از زندانیان سیاسی که عمدتا از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق و گروههای چپ همچون فدائیان بوده‌اند در حالی اعدام شدند که به گفته خانواده‌های شان حکم محکومیت زندان داشته‌اند. جمهوری اسلامی تاکنون درباره این اعدام‌ها سکوت اختیار کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر