۱۳۹۵ آبان ۱۵, شنبه

آقای موحدی کرمانی و تغییر موضع اسلام در باب کفار

م. ف. سخن
پس بيخود نگوييد كه دين سنتى، به روز نمى شود و نو نمى شود و منطبق با وضعيت زمان و مكان نمى شود. مى شود و خيلى هم خوب مى شود و عن قريب يك آيه ى ضد امريكايى هم كشف شود، و عن قريب يك آيه روسوفيلى و كافردوستانه هم كشف شود، و عن قريب قال صادق و قال باقر كه الامريكا بميرد و الروسية الشوروى السابق بيايد در خدمت اش باشيم و پايگاه نوژه به او دهيم كشف شود، و خلاصه عن قريب است كه اسلام عزيز دچار تغييراتى شود كه جدّ و آباد نو انديشان دينى هم حتى فكرش را نتوانند كرد.
اين كه مى گويند اسلام سنتى با پيشرفت و رشد و نوگرايى، سرِ سازگارى ندارد و اين عوامل را تنها بايد از اسلام نو انديشان دينى و روشنفكران دينى انتظار داشت، سخنى ست به شدت نادرست. گام هايى كه اسلام سنتى و روحانيون هوادار آن در زمينه ى نوگرايى دينى برداشته اند، مى توان گفت بى نظير است! نه تنها بى نظير است بلكه موضوعات كلان را مورد توجه قرار مى دهد و به شكلى راديكال، اين موضوعات كلان را تغيير مى دهد.
در جايى كه نوانديشان دينى، در سوالِ آيا وحى به پيامبر عظيم الشان اسلام نوعى خواب بوده و يا رويا گير كرده اند و سوالى مطرح كرده اند كه خودشان هم از پسِ پاسخ دادن به آن بر نمى آيند و مكانيسم وحى را كشف كردن به هيچ وجه نمى توانند، اسلام سنتى با يك فتواى ساده راه توبه را بر سلمان رشدى گردن شكسته مى بندد، و مى گويد اگر هم اسلام گفته توبه صادقانه ى شخص تواب، مورد پذيرش ماست، آقاى خمينى با پشت دست تو دهنِ اسلام عزيز و قديمى و حتى تو دهنِ ولى فقيه بعدى -كه راه رفتنش را در كره ى شمالى پسنديده بود- مى زند و مى گويد «شماها نكنيد غلط زيادى! توبه ى سلمان رشدى، پذيرفته نيست به هيچ شكل و صورتى، و ما بايد هر جور شده بكشيم او را؛ تكبير! و توبه-موبه با همين دو جمله، و نه بيشتر، در متن اسلام عزيز «مالانده مى شود» و دوران جديدى در اسلام گشايش مى يابد! تغيير و نوگرايى يعنى اين، نه اين كه بيست سال زور بزنى آخرش هم به قول رفيق عزيزمان هيچى به هيچى!
يا حكمى كه آيت الله هاى بزرگ از صدر اسلام تا به زمان خمينى در باره ى بازى كثيف و چندش آور شطرنج داده بودند، و حضرت آيت الله دستغيب در كتاب دو جلدى «گناهان كبيره» عصاره ى اين نظرات را در جملاتى مانند: كسى كه به بازى شطرنج نگاه كند انگار كه به فَرْجِ مادرش نگاه كرده است، جاى داده بودند، توسط امام خمينى بر باد رفت، و ايشان فرمودند: بازى شطرنج حلال است، و مردم هم به تبعيت از ايشان گفتند حلال است، و آيت الله هاى زمان هم در اطاعت امر ولى فقيه شان يك صدا گفتند حلال است، و از اين به بعد كسى كه شطرنج بازى مى كند، با فَرْجِ مامان اش بازى نمى كند. الحمدلله!
البته نمى دانيم آن هايى كه پيش از صدور اين فتوا شطرنج بازى كرده بودند با فرج مامان شان بازى كرده بودند يا نه و آيا اين فتوا، عطف به ماسبق مى شود يا نه، ولى به هر حال تكليف از روى دوش همه ى ما برداشته شده و اكنون مى توانيم با خيال راحت، و بدون كشيده شدن پاى والده به معركه، يه «پارت» با هم بزنيم.
از بحث دور نيفتم. خواستم بگويم كه نوگرايى يعنى همين. اين لوس بازى ها و لوس گرى ها كه نو انديشان دينى در مى آورند كه آره! كلام محمد (ص) آسمانى نيست بلكه زمينى ست يا ساختن مدل اسلامى دمكراسى غير ممكن نيست يا اين ما هستيم كه انديشه هاى غربى و شرقى را وارد جامعه ى دينى كرديم و غيره، اسم اش نوگرايى ست ولى واقعيت اش و اُسّ و اساس اش«كشك» است كه نه به كار دنياى آدم مى آيد و نه به كار آخرت.
حالا شما سخنان ديروز امام جمعه ى تهران، يعنى حضرت آيت الله موحدى كرمانى را بخوانيد ببينيد كه حرف هاى او، نوگرايى واقعى و عملى در دين اسلام است، يا حرف هاى بى اثر و بى خطرِ نو انديشان دينىِ مشهور به روشنفكران دينى. حضرت موحدى كرمانى با قاطعيت خمينى گونه مى فرمايند:
«دشمنی با آمریکا در متن دین ماست زیرا دشمنی با دشمنان خدا در متن دین ماست. دشمنی با امریکا دشمنی با عنصری است که ضوابط انسانی را پایبند نیست و قرار داد را منعقد می‌کند و زیر پا می‌گذارد. ما امکان دارد با کفار گاهی قراردادهایی داشته باشیم و اگر آدم باشند و پایبند عهد و پیمانشان باشند، امکان دارد که بر اساس مصالح عالیه گاهی با کفار قرارداد داشته باشیم اما با آمریکا نه. آمریکا انسانیت را فراموش کرده و به هیچ یک از ضوابط انسانی هم پایبند نیست. نشستن، صحبت کردن و قراری را منعقد کردن با چه کسی؟ با آمریکا که می‌گوید تحریم‌ها را بر می‌دارد اما آنها را اضافه می‌کند. با این عنصر اصلا عقلانیت اجازه نمی‌دهد که انسان مذاکره کند».

يعنى اين حرف انقلابى را كه با كفر كنار مى آييم ولى با امريكا كنار نمى آييم و «دشمنى با امريكا در متن دين ماست»، غير ممكن است بتوانيد از نو انديشان دينى، و حتى از منى كه از دين فقط دين عادى و غير سياسى و خدا پيغمبر معمولى را مى فهمم عمراً بشنويد و تنها كسى مثل حضرت آيت الله موحدى كرمانى مى تواند چنين حرفى به زبان بياورد و به آن در سه سوت جامه ى عمل بپوشاند.
پس بيخود نگوييد كه دين سنتى، به روز نمى شود و نو نمى شود و منطبق با وضعيت زمان و مكان نمى شود. مى شود و خيلى هم خوب مى شود و عن قريب يك آيه ى ضد امريكايى هم كشف شود، و عن قريب يك آيه روسوفيلى و كافردوستانه هم كشف شود، و عن قريب قال صادق و قال باقر كه الامريكا بميرد و الروسية الشوروى السابق بيايد در خدمت اش باشيم و پايگاه نوژه به او دهيم كشف شود، و خلاصه عن قريب است كه اسلام عزيز دچار تغييراتى شود كه جدّ و آباد نو انديشان دينى هم حتى فكرش را نتوانند كرد.
پس به اين اسلام و به اين آيت الله هاى سنتى فوق مدرن بايد افتخارها كرد و بر تغيير پذيرى جهشى و جهش هاى پَرِشى آن ها آفرين ها گفت.


امکان دارد که با کفار سازش کنیم اما با آمریکا نه

آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه گفت: برادران و خواهران، آمریکا دشمن اسلام است و این دشمنی باید در دل فرزندان ما از دوران کودکی تا دوران نوجوانی و جوانی و ... تثبیت شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه تمام برنامه‌های حکومتی باید براساس تدبیر الهی باشد، گفت: در حکومت اسلامی باید یک اتاق فکر باشد و در این اتاق فکر تمام معضلات و چالش هایی که وجود دارد را قرار دهند و بر روی تمام آن فکر کنند و ببینند که راه حل چیست. مشکلات را باید حل کرد. اگر در ادارات فساد است باید حل شود و اگر در جامعه فساد اخلاقی و بیکاری وجود دارد باید حل شود و اگر گرایشی در بین بعضی‌ها به آمریکاست، باید حل شود.

وی اضافه کرد: به رشد علمی باید توجه شود که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند. باید برنامه ریزی شود تا رشد علمی شکل یابد. تقویت باورها مخصوصا در مقابل نفوذ آمریکا که باز مقام معظم رهبری مکررا هشدار داده‌اند را باید داشته باشیم و مسوولین باور کنند که می توانند روی پای خود بایستند و می‌توانند مشکلات را خودشان حل کنند. در دلشان این معنا نباشد که باید آمریکا را برای حل مشکلات داشته باشیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: ما می‌توانیم در مقابل مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، بررسی و دقت و تحلیل و برنامه ریزی کنیم و مشکلات را حل کنیم. نیازی به مذاکره با آمریکا در حل مشکلات نیست.

وی افزود: مقام معظم رهبری نام برده‌اند از این که تعدادی کتاب در رابطه با جنایات و خطرات آمریکا هست و چرا این کتاب‌ها در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود. چرا فرزندان ما از روز اول در رابطه با مساله نفرت و انزجار و دشمنی با آمریکا تربیت نمی‌شوند و این موضوع جای تاسف است. باید مقام معظم رهبری این جور درددل کنند. نظام ما نظام اسلامی است. برادران و خواهران، آمریکا دشمن اسلام است و این دشمنی باید در دل فرزندان ما از دوران کودکی تا دوران نوجوانی و جوانی و ... تثبیت شود.

وی اضافه کرد: باید جایگاه سیاست در دین روشن شود و جامعه را روشن کنیم. افراد متحجر بد فکر نکنند. جریاناتی که در جهان حاکم است و یا در جهان اسلام و در تشیع و در کشور ما، جریانات مثبت یا جریانات منفی است که باید مسوولین کاملا بیدار باشند و جریانات را بشناسند و از جریانات مثبت حمایت کنند و با جریانات منفی مبارزه کنند. چالش‌ها و بحران‌ها را باید شناخت و ریشه یابی کرد و راه گذر از آنها را شناخت و به مردم تعلیم داد. نگوییم شدنی نیست نگوییم نمی شود، مسوولین نگویند که نمی شود همه مشکلات قابل حل است و می توانیم. به امام می‌گفتند که با شاه و آمریکا نمی توانید در بیافتید اما امام فرمود می‌توانیم، شاه رفتنی است و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. ما می توانیم در مقابل آمریکا بایستیم و می‌توانیم قدرت آمریکا را در هم بشکنیم و از طریقی که آمریکا را در دنیا منفور کنیم.

موحدی کرمانی افزود: جنایات آمریکا باید مطرح و معلوم شود که چقدر ظالم است. این دو نامزد انتخاباتی خوب جنایات آمریکا را بر ملا می کنند. مقام معظم رهبری تاکید می کنند که آمریکا دشمن است و دقت کنید واگر بتوانیم جنایات آمریکا را روشن کنیم، نتیجه این می‌شود آنهایی که دل به آمریکا بسته‌اند می فهمند که از آمریکا چیزی گیرشان نمی‌آید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: اگر برجام هیچ نتیجه‌ای نداشت ولی این نتیجه را داشت که روشن شد آمریکا دروغ می‌گوید و خلف وعده می‌کند. آمریکا امروز وعده می‌دهد و فردا زیر پا می‌گذارد. آمریکا می‌گوید که تحریم‌ها را بر می‌دارد، تحریم‌ها را بیشتر می‌کند. دنیا بفهمد که آمریکا چه عنصری است و این فهمیدن یک موفقیت بزرگ برای ماست. آمریکا را باید با اعمال خودش رسوا کرد.

وی اضافه کرد: اسلام دو پایه قوی دارد یکی ولایت و دیگری برائت. ولایت اولیای خدا و تسلیم در مقابل ولی‌الله و تنفر از دشمنان خدا و تجسم کردن دشمنی آنها در زندگی خودمان.

وی با اشاره به سالروز 13 آبان گفت: دیروز روز دشمنی با آمریکا بود، این دشمنی با امریکا فقط بعد سیاسی ندارد بلکه بعد دینی هم دارد که شاید قوی‌تر از بعد سیاسی باشد. اساسا این دشمنی هم وجه دینی و هم وجه عقلانی دارد.

موحدی کرمانی اضافه کرد: دشمنی با آمریکا در متن دین ماست زیرا دشمنی با دشمنان خدا در متن دین ماست. دشمنی با امریکا دشمنی با عنصری است که ضوابط انسانی را پایبند نیست و قرار داد را منعقد می‌کند و زیر پا می‌گذارد. ما امکان دارد با کفار گاهی قراردادهایی داشته باشیم و اگر آدم باشند و پایبند عهد و پیمانشان باشند، امکان دارد که بر اساس مصالح عالیه گاهی با کفار قرارداد داشته باشیم اما با آمریکا نه. آمریکا انسانیت را فراموش کرده و به هیچ یک از ضوابط انسانی هم پایبند نیست. نشستن، صحبت کردن و قراری را منعقد کردن با چه کسی؟ با آمریکا که می‌گوید تحریم‌ها را بر می‌دارد اما آنها را اضافه می‌کند. با این عنصر اصلا عقلانیت اجازه نمی‌دهد که انسان مذاکره کند.

وی افزود: هویت ما هویت اسلام است و ما جمهوری اسلامی هستیم وقتی آمریکا دشمنی خودش را آشکارا با اسلام اعلام می‌کند و انتظار دارید این دشمن به ما محبت کند.

موحدی کرمانی گفت: خوشبختانه مردم ما به برکت رهبری امام (ره) و مقام معظم رهبری این دشمن را خوب شناخته‌اند و دیروز راهپیمایی باشکوه صفوف مختلف در سراسر کشور مشت محکمی به دهان آمریکا بود و او را مایوس می کند و حال که از در نمی‌تواند بیاید نتواند از پنجره برگردد لذا باید مراقب بود که آمریکا برنگردد البته مردم جنایات آمریکا را فراموش نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، موحدی کرمانی در خطبه اول نمازجمعه این هفته تهران ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه صفر گفت: شما را به تقوا سفارش می‌کنم و امیدوارم که در این ماه صفر بهترین درس را از حضرت سید الشهدا (ع) بگیرید که عبارتند از مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و ظالم و منافق.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: واقعه جانسوز عاشورا یک سکه دوروست؛ یک روی این سکه غرق در ماتم و مصیبت و عزا و گرفتاری خاندان پیغمبر و شهادت و اسارت و ... را می‌بینیم و طرف دیگر سکه، پیروزی امام حسین(ع) و عزت اهل بیت و ذلت و خواری یزید و یزیدیان را مشاهده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: عاشورا ابعاد مختلفی دارد، یک بعد آن بعد تربیتی نهضت عاشورا و امام حسین(ع) است و همان که اسلام اصرار دارد که ما آن را باور کنیم و آن اینکه در زندگی از امام حسین(ع) یاد بگیریم. امام حسین(ع) یک تدبیر الهی را انجام داد و نظام طاغوتی یزید را سرنگون کرد لذا در زندگی فردی و اجتماعی و حکومتی باید تدبیر الهی اعمال شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر